Miksi itäsuomalaiset tekee itsemurhia?
Luin tuossa sen entisen ministerin Anu Vehviläisen haastattelua Eevassa, missä se kertoi sekä oman isänsä että miehensä tappaneen itsensä.
Rupesin siinä sitten miettimään, että mä en ole koskaan tuntenut yhtään ihmistä, joka olisi tappanut itsensä. Kuullutkin olen vain kolmesta sellaisesta, jotka mun perheenjäsenet on joskus tavanneet.
Mikä siinä oikein on, että itäsuomalaiset tekee niin paljon enemmän itsemurhia kuin esim. täällä Pohjanmaalla? Ei tuo Vehviläisen mieskään ollut mikään syrjäytynyt vaan ammatiltaan poliisi.
Kommentit (5)
käteisen jykän porukka ajaa tavalliset ihmiset talousahdinkoon ja jotkut ei näe muuta vaihtoehtoa kuin nirri pois.
Se on periytyy sukupolvelta toiselle. Siis sellainen vaihtoehdottomuuden tunne, että kun elämässä tulee isoja ongelmia, ei nähdä muuta keinoa.
Suomessa on yhä vieläkin isot alueelliset erot hyvinvoinnissa, ja vielä sukupolvi-kaksi sitten ne ovat olleet vieläkin radikaalimmat, jo ihan maantieteellisistäkin syistä. Rankka elämä murtaa ihmisen, ja monet asiat siirtyvät sukupolvelta toiselle niin ettei niitä koskaan tiedosteta ekä kyseenalaisteta.
Joku periytyminen ja mallikäyttäytyminen se sitten varmaan tosiaan on. Kun on kotoisin seudulta, jossa itsemurhat on hyvin harvinaisia, niin ei se kovin helposti tulisi mieleenkään. Mutta jos tuo Vehviläisen mieskin tiesi vaikka kuinka paljon sellaisia, jotka on itsensä tappaneet, niin se varmaan tuntui jotenkin tutulta ratkaisumallilta, jota se sitten lähti toteuttamaan. Varmaan jo ihan työnsäkin puolesta.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 08:07"]
käteisen jykän porukka ajaa tavalliset ihmiset talousahdinkoon ja jotkut ei näe muuta vaihtoehtoa kuin nirri pois.
[/quote]
Itsemurhat on itse asiassa vähentyneet vuodesta 1990 lähtien huomattavasti, vaikka tässä on ollut kaikenlaista lamaa välissä. Ei se talouteen liity.
tule itse asumaan tänne ryssänhelvettiin niin tiedät,tunnen useita itsemurhan tehneitä.