Käsitöiden arvostus
Nykypäivänä tuntuu, ettei käsitöitä arvosteta enään samalla tavalla kuin ennen.
Esimerkiksi lahjaksi annetut villasukat ja lapaset tungetaan jonnekkin kaapinperälle ja sitten valitetaan kylmää,
Itsellä lahjan antajana ainakin vähän alkoi korpeamaan. Mutta miten te? Arvostatteko käsitöitä?
Kommentit (6)
arvostan, ihan parhaita lahjoja mulle ja koko perheelle. itse en osaa kutoa ollenkaan.
Arvostan. Varsinkin just villasukkia. Meillä kuluu niitä paljon kun on monta sukankuluttajaa. Teen itsekin käsitöitä joten tiedän, mikä vaiva on kutoa jotain, ja että langatkin maksavat jotain.
Itse olen tekijä, joten arvostan toki ideana, mutta toisaalta juuri siksi, että tiedän, että kuinka paljon niihin tulee nähtyä aikaa ja vaivaa, niin en anna niitä lahjaksi, ellen varmasti tiedä, että tulevat tarpeeseen. Ei ketään voi pakottaa arvostamaan käsitöitä, eikä kaikkia ihmisiä vain kiinnosta, että olisi olemassa kaupan akryylilapasia lämpimämpiäkin vaihtoehtoja, koska heille kaupasta ostettu on jokin hyvyyden mittari. Ikävä juttu, että käsitöiden kunnioitus ei ole laajempaa, mutta realiteetit ovat ne mitä ovat - tietysti asiaan voisi saada aikaan muutosta tekemällä sinnikkäästi hienoja käsitöitä ja pitämällä niitä esillä, mutta se on hidas prosessi. Tässä välissä älä turhaan käytä aikaa tekemällä käsitöitä ihmisille, jotka eivät niitä arvosta, panosta mieluummin senkin edestä heihin, joilta arvostusta irtoaa.
Arvostan. Villasukat on ihan parhaita, mutta käytän niitä lähinnä kotona kun eivät mahdu kenkien sisään.
Minusta taas arvostus on noussut mitä se on ollut. Ennen pidettiin käsitöitä köyhien juttuna. Jos oli itse ommellut vaatteet päällä leimautui heti köyhäksi. Nykyisin tätä ei ole.
No, itelläni on villasukat, pipo, lapaset ja villapaita käytössä joista villasukat, lapaset ja pipon ovat tehneet äitipuoli, äiti ja kaverini. Arvostan todellakin.