Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako vuokrasopimus tehdä yhden vai useamman perheenjäsenen kanssa?

Vierailija
21.03.2013 |

Olen vuokraamassa asuntoani pois ulkomaankomennuksen ajaksi. Jos asuntoon on muuttamassa perhe, kannattaako minun tehdä vuokrasopimus kummankin aikuisen kanssa vai mieluummin vain toisen? Ovatko kummatkin paremmin vastuussa vuokran maksamisesta, jos he ovat yhdessä vastuullisia, vai tuleeko ongelmia jossakin kohtaa esim. irtisanomisessa, mikäli vuokralaisia on useampi?

Millaisia kokemuksia teillä muilla on ollut?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt vain yhden ihmisen kanssa kerrallaan. Hän on päävastuullinen vuokralainen, jonka luottotiedot olen tarkistanut.

Vierailija
2/2 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tässä menetellyt niin kuin vuokralaiset ovat halunneet.

Molemmissa ratkaisuissa on hyvät ja huonot puolensa. Vuokranantajan kannalta sillä ei loppujen lopuksi ole suurta väliä. Selvintä ja helpointa on tietysti se kun yksi ihminen on vastuussa vuokran maksusta ja maksaa sen ja sama tyyppi on myös se, joka irtosanotaan. Mutta ei se nyt parin asunnon vuokraajalle ylivoimaista ole, vaikka vuokra tulisi puolisoilta kahtena puolikkaana tai joka toinen kuukausi toiselta ja joka toinen kuukausi toiselta. Irtisanomiskirjeitä riittää yksi, joka osoitetaan molemmille. Mutta vuokraamistoiminnassahan tähdätään siihen, että vuokralainen maksaa vuokransa ihan ilman erityisiä lisävastuuttamisia ja ettei mitään irtisanomista ei tarvita.

Vuokralaisen kannalta vuokrasopimuksella voi olla merkitystä siihen, saako avoparin toinen puoliso asumistukea vai ei. Siksi olen ollut joustava. Mulle ei myöskään kuulu, millaisia taloudellisia järjestelyjä rahanjaon suhteen vuokralaisteni perheissä tehdään. Toisille on tärkeää, että kaikki jaetaan puoliksi ja joka paperissa on molempien nimi, toisille taas ei. En ole ajatellut, että minulla on oikeutta mennä sanelemaan tällaisia asioita heidän perheisiinsä, kun ero minulle on kuitenkin varsin pieni.

Kahta eri vuokrasopimusta en kuitenkan suostuisi tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme