Voiko olla turhempaa ammattia kuin valokuvaaja
Uskomatonta että tuo on ihan oikea ammatti josta maksetaan palkkaa. Pitävät itseään varmaan hyvinkin tärkeinä ihmisinä
Kommentit (471)
TÄMÄN KESKUSTELUN ALOITTAJA ON 15-VUOTIAS VALOKUVAUKSENOPISKELIJA KAJAANISTA.
te ootte niiiin suloisia. kuinka joku on kehtaa väittää ettei ihmiskunnalla olisi toivoa <3
t. videokuvaaja (turha)
[/quote]Kuvittelit siis olevasi jokin aivan erityinen kun olet oikein valokuvaaja ja matkustelet ympäri maailmaa, vähän parempi kuin me muut tavalliset ihmiset jotka pidämme maata pystyssä. Sinusta on ihan ok että joka vuosi valitaan vuoden valokuvaaja mutta ei vuoden putkimiestä tai roskakuskia, koska olethan vähän parempi ihminen.
[/quote]
Aivan yhtä hyvin putkimiesten ja roskakuskien etujärjestöt voisivat alkaa korottaa näiden ammattien arvostusta ja tuoda näitä esille yleisessä keskustelussa. Kyllä näitä perinteisempiäkin duunariammattilaisia palkitaan. Viime vuoden puolella valittiin esim. Vuoden Mestarivartija turvallisuusalan ammattilaisten kesken ja Scania palkitsi nuoria rekkakuskeja. Varmasti näitä on enemmänkin.
"Kertokaaa nyt kuka hyötyy siitä että YLE lähettää johokin Afrikkaan toimittajan lisäksi kuvaajan. En halua elättää kuvien räpsijöitä"
Hölmöä, mieluummin minä haluan sen kuvaajan sinne kuin toimittajan. Jollei puhuta radio-ohjelmasta.
Siis mitä, miksi te jaksatte sivukaupalla jankata tämän väsähtäneen trollin kanssa?
Hei, ketjun aloittaja taitaa olla tosiaan kyllästynyt johonkin tiettyyn valokuvajaan.. Tulee mieleen, että ehkä kuvaaja ei onnistunut odotuksista huolimatta saamaan kuviinsa rumasta ankanpoikasesta joutsenta. Siitähän nämä jutut kirpoavat, sori vaan!
[/quote]Kuka tahansa osaa sen lehtikuvan ottaa. Aivan turhia elättejä lennättää ympäri maailmaa. Ovat niin olevinaankin parempaa väkeä vaikka oikeasti ovat pelkkää paskaa, äö nolla
[/quote]
Haha! Toisinkuin sinun älykkyysÖsämääräsikö? :) Kuulostaa hiukan kateellisen panettelulta ;)
ei me sinun lapsestas haluaiskaan ottaa kuvaa. Joten turha tuoda ja nillittää että kun ei saatu passikuvia eikä saatu sukulaisille näytettäväksi kuvia tai mitään OIKEITA kuvia ylipäätänsä jossa näkyy muutakin kuin vain syömäkelvottomalta näyttävä perunamuusi.
Ei sillä, sinun lapsellesi/lapsillesi toivon tietenkin kaikkea hyvää ja ymmärrystä siihen että osaavat arvostaa enemmän sitä että on valokuvaaja, kuin että jokin puhelinmyyjä - olen ollut sellainen, tiedän sanoa, ei ole rapiaa - ja että osaavat myös ajatella sitä että rankkaa se on tämäkin työ kun pitää nähdä vaikka tieshelkkarinmitä ihmisiä päivästä toiseen. Ja on vain muutamia joilta kuuluu kiitosta. Silti tätä tekee koska ihmiset kaikesta surkeudesta huolimatta niin kovasti tätä tarvitsee. On se kumma.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:18"]
"Kertokaaa nyt kuka hyötyy siitä että YLE lähettää johokin Afrikkaan toimittajan lisäksi kuvaajan. En halua elättää kuvien räpsijöitä"
Hölmöä, mieluummin minä haluan sen kuvaajan sinne kuin toimittajan. Jollei puhuta radio-ohjelmasta.
[/quote]Kuvaamaan mitä?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:15"]
Uskomatonta että tuo on ihan oikea ammatti josta maksetaan palkkaa. Pitävät itseään varmaan hyvinkin tärkeinä ihmisinä
[/quote]
Hih. Itse asiassa mun mielestä ovatkin tärkeitä. Ajattele miten paljon ovat saaneet hyvää aikaan kun ovat rohkeasti kuvanneet asioita. yksi kuva kertoo paljon.
ihailen ja kunnioitan valokuvaajia. olisi hieno ammatti.
ja tää on multa paljon sanottu, en nimittäin kunnioita montaa ammattia. suurin osa työstä on turhaa.
vaikka mulla on kannettava ja kännykkä niin syöpäähän ne mastot lapsille aiheuttavat tulevaisuudessa enkä kunnioita pätkääkään esim. insinöörejä tai paskaroinan myyjiä, en myyntityötä enkä lääketeollisuutta jne.
mielestäni valokuvaajan ammatti on tärkeä. ja tietysti hyvä kuva vaatii joskus myös tuuria ja jokainen meistä voi ottaa kauniin kuvan. ehkä kysymys on kauniiden kuvien toistuvuudesta tai mitä on "kaunis tai koskettava kuva" kuka sen määrittää. tietysti taide on katsojan silmissä. mutta täytyy muistaa valokuvaajat myös matkustavat paljon ei ne päädy sattumalta jäätikölle jääkarhun leikkiaikaan tai sodan rikoksiin ja nämä ovat tärkeitä asioita mistä täytyy saada informaatiota. myös miten näkee milloin ottaisi kuvan mikä kulma...kyllä ammatti.
jokainen tietysti voi ottaa "kauniin" kuvan missä näkyy myös merkitystä, että se sanoisi jotain, että on köyhyyttä, on eläinten rääkkäystä, on rakkautta, on yhteistyötä, on apua ihmisten välillä, mutta jos ei ole siinä paikassa juuri nyt, täytyy lähteä ja ottaa kuvan toisesta valtiosta, täytyy riskeerata omalla hengellä, näyttääkseen totuuden. nykyään ei ole arvostusta valokuvaajan työllee kuten ennen oli, koska valokuvamuokkaus/huijaus on niin mahdollista. taiteesta puhuen niin onhan se katsojan silmissä. mutta kyn näkee jonkun kuvakokoelman näkee heti tykkääkö vai ei.
kyllä on ammatti ja vaatii opiskelua.
Valokuvaus on modernimpi muoto taidemaalarista. Yllättyisit, kun huomaisit miten monesta asiasta kuvaaminen muodostuu. Kuvauskulmat, valaistus, kamerat jne, lisäksi vielä niiden säätäminen yhdessä. Valokuvaaminen on palveluammatti. Jokainen osaa ottaa kuvia ja kuvienottajissa on eroa. Potretti kuvausissa pitää myös osata henkilökemia ja tuntea ihmisen sisäiset ja ulkoiset toiminta tavat. Luontokuvaajana et varmaankaan ajatellut, että matkustat pitkiä matkoja, kiipeät viidakon läpi ja kärsit monista hyönteispuremista, jotta saat pari loistavaa kuvaa. Onko kriitikko vierailijamme mielestään tarpeellinen? nimittäin kriitikotkin saavat palkkaa, että vain arvosteleevat toisten tekemisiä, osaamatta itse kuitenkaan tehdä mitään. Unohdatko, että on myös valokuvaajia, jotka eivät ota palkkaa ja nauttivat vain siitä, että saavat tuoda esiin sen, mitä näkivät kameran läpi? oletko vain vihainen, että et päässyt kuvaamaan parhaan ystäväsi häitä? nii-in, kuka haluaisi kuvia, mistä ei saa selvää.
Faktahan on, että valokuvaus on välineurheilua jossa parhaiten pärjää se jolla on kalleimmat laitteet. Eräs tuttuni on julistanut itsensä valokuvaajaksi ostettuaan kalliit vehkeet ja tätä kautta saaden kuvauskeikkoja. Ensin Facebook kavereiden kissanristiäisissä ja nyt laajemminkin. Eihän siinä mitään. Helppoa rahaa ja ihmiset saavat kuvia muistoksi. Mutta lahjakkuuden tai osaamisen kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä saati sitten että se olisi ihka oikeaa työtä.
Haluatko valokuvaajaksi?
Osta mahdollisimman kallis ja hyvä kamera ja siihen objektiiveja.
Lue kameran ohjekirja
Kuvaa kavereita ja sukujuhlia ja laita kuvia Facebookkiin a muualle nettiin
Odota yhteydenottoja.
Ja turha sitten kommentoida "olet kateellinen". En nimittäin ole. Minulla on oikea työpaikka ja jos haluaisin voisin ostaa kameran ja lukea sen manuaalin. Olen vain sellainen tylsä ihminen jonka mielestä turhantoimittaminen (vaikkakin palkallinen) ei ole työtä ja on loppupeleissä noloa. Ennemmin olisin työtön kuin taivaanrannanmaalari (tai kuvaaja).
ei valokuvaus kyllä perustu välineisiin. Itse kuvaan hyvällä kameralla joka näyttääpieneltä pokkarilta, mutta siinä on "oikean" kameran hyvät ominaisuudet. Alkuun kun alkaa harrastamaan valokuvausta niin tuntuu että tarvii mitä ihmeellisimpiä välineitä, mutta loppu peleissä ihan simppelilläkin kameralla pärjää kun sitä osaa käytää.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 13:04"]
Kertokaaa nyt kuka hyötyy siitä että YLE lähettää johokin Afrikkaan toimittajan lisäksi kuvaajan. En halua elättää kuvien räpsijöitä
[/quote]
Sen takia että sun kaltaisille ihmisille edes yritetään selittää tätä maailmaa, kun ei itse kykene... YLE ei muuten valokuvaajia juuri mihinkään lähettele...
[/quote]Laita linkki missä on selitetty miksi Afrikassa joka viides nainen on raiskattu