Olet lentokapteeni ja koneesi on juuri nousussa kun...
...järjestelmä antaa sinulle sakkausvaroituksen. Mitä teet?
Itse laittaisin järjestelmän oitis manuaalille ja moottoritehot heti tappiin + nousukulmaa loivemmaksi.
Kommentit (14)
Sakkaushan johtuu siitä, että nousukulma on liian jyrkkä nopeuteen nähden. Lisää vauhtia tai nousukulma pienemmäksi. Tarviiko tuohon ohjekirjaa?
Sakkausvaarassa lasketaan nokkaa alas. Hauskaa ei ole, jos tietokone laskee nokkaa, vaikka sakkausvaaraa ei ole oikeasti.
otan rauhallisesti ja mietin elämäni parhaita hetkiä. Ohjaamoon avaimet nimittäin jäivät sisäpuolelle kun olin hakemassa kanelipulla kahveja.
Vierailija kirjoitti:
Sakkaushan johtuu siitä, että nousukulma on liian jyrkkä nopeuteen nähden. Lisää vauhtia tai nousukulma pienemmäksi. Tarviiko tuohon ohjekirjaa?
Riippuu ihan siitä onko kyseinen konetyyppi stabiili vai labiili lento-ominaisuuksiltaan.
Vierailija kirjoitti:
otan rauhallisesti ja mietin elämäni parhaita hetkiä. Ohjaamoon avaimet nimittäin jäivät sisäpuolelle kun olin hakemassa kanelipulla kahveja.
Niin ohjaamoohan ei jäänyt ketään kun lähdit sieltä muijailemaan.
Vierailija kirjoitti:
aktivoisin heittoistuimen ja pelastaisin itseni
Onneksi matkustajakoneissa ei ole heittoistuimia.
Vierailija kirjoitti:
Sakkausvaarassa lasketaan nokkaa alas. Hauskaa ei ole, jos tietokone laskee nokkaa, vaikka sakkausvaaraa ei ole oikeasti.
Aivan totta. Kapteenilla ja perämiehellä on aika ikävät paikat, jos kesken nousun tulee sakkausvaroitus tai kone alkaa tekemään automaattisia oikaisumanoovereja, vaikka sakkaus ei ole oikeasti lähellä. Pitää hetkessä päätellä mittareista näyttääkö nopeus, moottoritehot + siivekkeiden asento ja koneen asento oikein, tai jos ei näytä niin mikä lukema on väärin ja mistä sakkausvaroitus johtui.
Laittaisin autopilotin päälle ja kutsuisin lentoemon ohjaamon lepolaverille.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin autopilotin päälle ja kutsuisin lentoemon ohjaamon lepolaverille.
Noissa onnettomuuksissa on laitettu autopilotti paalle liian aikaisin, sanoo Boeingin kouluttaja.
Riippuu mitä kyseisen konetyypin ohjekirjassa neuvotaan tekemään.