Saako bussissa istua mille tahansa vapaalle paikalle?
Itse en tykkää istua yksinäni, joten istun yleensä nuorten ja hyväntuoksuisten naisten viereen. Tänään kuitenkin joku nainen näki asiasta vaivaa ja kysyi, että miksi minä hänen viereensä istuin. Sanoin, että "koska paikka oli vapaa". Olisiko asiaa pitänyt sen kummemin perustella?
Kommentit (27)
Jos ei ole invapaikka. Mites, onko noissa pitkän matkan busseissa paikkaliput?
Puolityhjässä bussissa istutaan mahdollisimman kauaksi muista. Varaudu siihen että toinen haluaa vaihtaa paikkaa, jos istut liian lähelle.
Saa istua, mutta ole varovainen. Istuin viime viikolla jonkun peräsuolen laskeuman päälle, kun luulin paikan olevan tyhjä. Haju ei lähde housuista pesemällä.
Ei ole kohteliasta ängetä viereen, jos vapaatakin on muualla. Ja jos toinen oikeasti ilmaisee, ettei halua seuraasi, olisit aika törppö, ellet olisi provo.
Kai myös menet pisoaarilla ihan toisen miehen viereen, vaikka kaikki muut pisoaarit olisivat vapaita?
Vierailija kirjoitti:
Jos bussissa on tilaa niin että kaksi vierekkäistä paikkaa vapaana on hyvin erikoista istua jonkun viereen ja itse ainakin pitäisin tätä ahdistavana jos joku näin tekisi. Mutta toki saa istua sinne minne haluaa kunhan käyttäytyy eikä oleta saavansa juttukaveria vieressä olevastaeikä häiritse tätä mitenkään.
Minä en kolua koko bussia löytääkseni kahta vierekkäistä paikkaa, jos bussi näyttää melko täydeltä. Eli istun mihin istun. Ja vaikka näen kahden vierekkäisen paikan vapautuvan, en hyppää sinne jonkun vierestä. Siinä istutaan missä istutaan. Jos joku vaihtaa paikkaa minun vierestäni, niin kyllä koen sen epäkohteliaana. Eikä ennen niin tehtykään, vaan se on tätä nykyajan mukakohteliaisuutta, jossa oikeasti ajatellaan vain itseä.
Ota tila haltuusi ja ajattele että nää on kaikki just sulle varattuja paikkoja.
Kaikkialla saa istua, mutta hesassa on tärkeää, että nouset bussiin askelmien oikeaa laitaa pitkin, koska ohitsesi voi haluta rynnätä joku kiireinen, ja kiireiset ovat hesassa aina etuoikeutetumpia ja tärkeämpiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkialla saa istua, mutta hesassa on tärkeää, että nouset bussiin askelmien oikeaa laitaa pitkin, koska ohitsesi voi haluta rynnätä joku kiireinen, ja kiireiset ovat hesassa aina etuoikeutetumpia ja tärkeämpiä ihmisiä.
Hesalaiset taitaakin sitten olla ainoaita joilla on töitä. Kiirekin sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos bussissa on tilaa niin että kaksi vierekkäistä paikkaa vapaana on hyvin erikoista istua jonkun viereen ja itse ainakin pitäisin tätä ahdistavana jos joku näin tekisi. Mutta toki saa istua sinne minne haluaa kunhan käyttäytyy eikä oleta saavansa juttukaveria vieressä olevastaeikä häiritse tätä mitenkään.
Näin siis Suomessa ainakin.
Kuulostaa creepyltä, ei jatkoon.
Yleisesti ottaen on kohteliasta täyttää "erityisryhmille" suunnatut paikat viimeiseksi. Täällä pk-seudulla ne tunnistaa kuvasta, jossa on keppien käyttäjä, raskaana oleva ja muita vastaavia hahmoja.
Bussi tulee täyttää edestä alkaen. Ei saa mennä ohi vapaiden paikkojen.
T. Onnikökö
Vierailija kirjoitti:
Kai myös menet pisoaarilla ihan toisen miehen viereen, vaikka kaikki muut pisoaarit olisivat vapaita?
Samalle pisoaarille tietenkin. Kyllä sopu sijaa antaa. Ja loosissa istuu toisen miehen syliin, eipähän yllä paskavesi loiskumaan palleille asti!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kohteliasta ängetä viereen, jos vapaatakin on muualla. Ja jos toinen oikeasti ilmaisee, ettei halua seuraasi, olisit aika törppö, ellet olisi provo.
Se on kohteliasta pareittain liikkuville kun pääsevät istumaan kaverinsa kanssa vierekkäin.
Ei. Ja jos bussi on suht täysi ja joudut istumaan toisen ihmisen viereen, niin ole ystävällinen ja siirry siitä kun paikkoja vapautuu enemmän. Kerran viereeni istui nainen, joka istui vieressäni sitten loppumatkan, vaikka bussi tyhjeni muista matkustajista. Aika kiusallista istua lähes tyhjässä bussissa tuntemattoman vieressä.
Ei kannata istua naisen viereen koska metoo
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ja jos bussi on suht täysi ja joudut istumaan toisen ihmisen viereen, niin ole ystävällinen ja siirry siitä kun paikkoja vapautuu enemmän. Kerran viereeni istui nainen, joka istui vieressäni sitten loppumatkan, vaikka bussi tyhjeni muista matkustajista. Aika kiusallista istua lähes tyhjässä bussissa tuntemattoman vieressä.
Näissä tilanteissa voi ottaa toista kädestä kiinni tai asettaa kätensä tämän reidelle. Lupaan, että pulma ratkeaa.
Samikset! Tulkitsetko sinäkin sitten jokaisen kosketuksen kutsuksi pieneen jalkapeliin? Itse alan heti vaivihkaa hivelemään reittä tms.