Kun teette uunivihanneksia ja juureksia, mitä kaikkea laitatte?
Olen siis eka kertaa tekemässä illalla. Haluaisin monta sorttia kokeilla. Mitähän on sellaisia, mitä ei kannata sinne laittaa?
Kommentit (14)
Lidlistä juurespussi. Siinä on punajuurta, porkkanaa, selleriä tai muuta kolmatta juuresta. Nämä paloiksi ja yhdeksi kerrokseksi pellille. Joukkoon purkki fetakuutioita. Päälle oliiviöljyä ja valitsemaasi yrttiä tuoreena tai kuivattuna. Ripaus suolaa. Hyvä tulee.
Yksi suosikki: paloiteltu kesäkurpitsa, punasipuli, paprika (punainen ja keltainen), kokonaiset kirsikkatomaatit. Päälle öljyä, timjamia, suolaa, mustapippuria.
Toinen: punajuuri, palsternakka, bataatti, porkkana. Päälle öljyä, rosmariinia, hunajaa ja suolaa. Huomaa että punajuuri värjää muut kasvikset helposti. Halutessasi voit kypsentää ne uunivuoan toisessa reunassa ja ihan lopuksi pyöräyttää kevyesti sekaisin.
Palsternakkaa, porkkanaa, punajuurta, perunaa, bataattia, lanttua
Kuutioi kypsymisen mukaan. Pitskottele päälle oliiviöljyä, suolaa ja pippuria
Sitten voit paistaa pannulla vaikka cashewpähkinöitä ja savutofua. Maustaa vähän chilillä.. nammm
Sibuli, paprika, kesäkurppa, munakoiso. Öljy, mausteita ja uuniin. Tööt.
Porkkanaa, palstetnakkaa, punajuurta, lanttua, sipulia.
Rakuunaa, timjamia, basilikaa, jauhettua mustapippuria (vähän), suolaa, kylmäpuristettua kookosöljyä.
Jotkut laittaa vaahterasiirappia tai hunajaa.
Huomio, että erityisesti lanttu ja punajuuri tarvitsevat aika hyvin kypsennysaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi suosikki: paloiteltu kesäkurpitsa, punasipuli, paprika (punainen ja keltainen), kokonaiset kirsikkatomaatit. Päälle öljyä, timjamia, suolaa, mustapippuria.
Toinen: punajuuri, palsternakka, bataatti, porkkana. Päälle öljyä, rosmariinia, hunajaa ja suolaa. Huomaa että punajuuri värjää muut kasvikset helposti. Halutessasi voit kypsentää ne uunivuoan toisessa reunassa ja ihan lopuksi pyöräyttää kevyesti sekaisin.
Mistä lähtien kesäkurpitsa jne. ovat olleet juureksia?
Hyviä ne toki ovat, itse laitan mukaan hikoilutettua munakoisoa ja siinä onkin ratatouillea. Teen sen pannulla.
Uunijuureksiin voi laittaa mitä juureksia vain, mutta tosiaan varsinkin punajuuri vaatii enemmän kypsymisaikaa. Itse tykkään erityisesti palsternakasta.
Peruna, bataatti, lanttu, porkkana, punajuuri, sipuli, valkosipuli.
Helvetisti öljyä ja suolaa. Reilusti kurkumaa ja currya. Mustapippuria.
Hitaammin kypsyvät pienemmiksi paloiksi ja ekana uuniin. Paloja käännellään öljyssä monta kertaa kypsennyksen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ne toki ovat, itse laitan mukaan hikoilutettua munakoisoa ja siinä onkin ratatouillea. Teen sen pannulla.
Uunijuureksiin voi laittaa mitä juureksia vain, mutta tosiaan varsinkin punajuuri vaatii enemmän kypsymisaikaa. Itse tykkään erityisesti palsternakasta.
Sori, ap näemmä kysyikin myös vihanneksia...
9
Uunikanan ja riisin kanssa.
Laitetaan ihan omaan pataan nämä:
punasipuli
tomaatti
kesäkurpitsa
bataatti
valkosipuli puristettuna kaikkien päälle.
Kaikki pilkottuna (paitsi tomaatit).
Päälle oliiviöljyä, pippuria, suolaa ja chiliä.
40 minsaa 200 asteessa. Ole hyvä.
Porkkanaa, perunaa, punasipulia, lanttua, parsakaalia, kukkakaalia, paprikaa ja puolitetun valkosipulin tai kaksi kuorineen. Kaiken päälle ripaus öljyä. Tuoreyrttejä päälle, kun uunista tulevat. Viereen pihvi, paistettua maksaa, broilerileike...
Ravintolassa olen syönyt uunijuuredyen kanssa tuoretta ananasta, joka siis myös käynyt uunissa. Hyvää sekin.
Tuo valkosipuli kruunaa koko aterian. Paahdettuna niin hyvää.
Pidän keitetyistä punajuurista. Kokeilen sitä uunijuureksiin seuraavalla kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä aloituksessa ei puhuttu pelkistä juureksista, joten siksi kaksi erilaista ehdotusta. Ensimmäinen versio on tosiaan eräänlainen ratatouille-muunnos uunissa tehtynä. Helppo. Munakoiso ei juuri nyt ole kovin hyvää eikä uunissa muutenkaan tule niin hyvä rakenne kuin pannulla.
Laitan esim. perunaa, porkkanaa, lanttua ja punajuurta. Lanttu ja punajuuri ovat kovia, ne pitää panna aika ohuiksi paloiksi. Porkkanakin on perunaa kovempi, mutta se on puolikypsänäkin hyvää.