Oletko ollut manipuloitavana parisuhteessa? Vai myönnätkö itse olevasi manipulaattori?
Hyvä kirjoitus manipuloinnista https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000006028623.html
Minuun kolahti tuo, että
”– Kokemukseni mukaan yksi vaikuttava tekijä voi olla se, mihin ihmisen oma identiteetti perustuu. Jos se perustuu esimerkiksi siihen, että henkilön on oltava aina oikeassa, hän tarvitsee ympärilleen ihmisiä, jotka ovat väärässä. Tällöin henkilö voi käyttää manipulointia keinona saadakseen tunteen siitä, että hän on oikeassa ja muut väärässä, Joki toteaa”
Kommentit (7)
Minun eksääni sopii ehkä puolet. Mutta kun hyviä hetkiä oli selkeästi enemmän kuin huonoja, niin en tajunnut juosta karkuun.
Numeroa 4 (anteeksipyytely) lukuunottamatta kaikki kohdat sopivat ihmiseen, jonka kanssa yritin seurustella jonkin aikaa kauan sitten. Erikoisinta ja pelottavinta oli tuo ailahtelevaisuus ja se, että minä aloin epäillä omaa järkeäni aivan muutamassa päivässä. Kun hän kiinnostui uudesta kumppaniehdokkaasta, osasin olla vain hyvin helpottunut - ymmärsin nimittäin sen, että hänestä olisi ollut erittäin hankala päästä eroon vasten hänen tahtoaan.
Yksi poikaystäväni yritti käyttää minua rahallisesti hyväksi mutta kun huomasi että ei onnistu, etsi toisen naisen.
Kauheeta... minä olin naimisissa manipuloijan kanssa.... nyt vasta tajuan.
Kyllä, tommonen mulla on kotona. Yhtenä hetkenä olen mielestään maailman kultaisin, toisena minussa ei mitään hyvää, kolmantena hetkenä syyttää minua mustavalkoisesta ajattelusta. Ja sitten se sanoo mukarauhallisella värisevällä äänellä sellaisia latteuksia, jotka ovat kuin jostain p*skasta kirjasta, kuten "kaikki on vain sinun pääsi sisällä" ja "nyt sinä olet keskittynyt vain omiin tunteisiisi". Kahden kesken siis, muiden aikana ei uskalla.
Eikä mikään muu tehoa huonoon käytökseen kuin etäisyyden ottaminen ja suorat kiellot. Päätään ei suostu hoidattamaan, vaikka olen tarjoutunut tukemaan ja kehunut omia kokemuksiani terapiassa käynnistä.
Olen tapaillut erästä johon osuu puolet listan kohdista. Onneksi tajusin suhteellisen pian nostaa kissan pöydälle ja lopulta juosta karkuun. Ainoa kerta, kun toinen on jättänyt jälkeensä hyväksikäytetyn olon ja toipumiseen kului suhteettoman pitkä aika.