Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keskusteluissa toistuu oletusarvo työtön = köyhä?

Vierailija
11.03.2019 |

Toki näin usein on, mutta voi olla ihan toisinkin ja usein on.

Jouduin työttömäksi puoli vuotta sitten. Minulla on ansiosidonnainen päiväraha ja melko suuri omaisuus. Pelkkää pääoman tuottoa on n. kolme tonnia kuussa.

Miksi ihmeessä minun pitäisi saada jokin festarilippu maksutta tai edes alennetulla hinnalla? Tätähän aiemmassa aloituksessa ehdotettiin.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän ole poikkeustapaus. Good for you, Mutta itse en tunne ainoatakaan varoissaan olevaa työtöntä.

Vierailija
2/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se yhdessänairmmassa ketjussa todettiin että työtön yh tienas enemmän sosiaslitukia kuin akateeminen päällikkö palkkaa. Akateemisen palkka oli 4500 jasai siitä konkun 2500 nettona käteen. Työtön yh mamma sai tukia asumistuet mukaan lukien 3000e kuussa NETTO.

Työttömät on rikkampiA kuin työsdäkäyvät...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista on maalaisia, sieltä ne populistiset mielipiteet tulee.

Vierailija
4/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin riittää varakkaita työttömiä tai jollain diagnoosilla olevia työkyvyttömiä. 

Naapurissakin (Ullanlinna) on kokopäiväjuoppo, ikä 37v., joka asuu perityssä sadan neliön asunnossa ja ainakin kännissä kertoi omaisuutensa osakesalkkuineen ja kiinteistöineen olevan kymmenen miljoonan luokkaa. 

Ja tiedän paljon muitakin, joilla ei ole huolen häviää työn puutteen takia. 

Vierailija
5/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta rikkautta on terveys ja vapaus. Työläisillä näitä harvemmin on.

Vierailija
6/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin työtön ja minulla on monikymmenvuotinen työura ja omaisuutta ja säästöjä. En minä eikä ap niitä alennuksia tarvitsekaan mutta on myös paljon työttömiä, joilla on tosi vähän rahaa. Olen sitä mieltä että alennukset ovat ok. Minua ärsyttää se, että työttömät leimataan tyhmiksi ja laiskoiksi. Suurin osa on ihan ilman omaa syytä työttömänä. Firmat toisensa jälkeen potkivat useita satoja ihmisiä pois. Työt vähenevät ja ammatit poistuvat. Osa voi toki kouluttautua uuteen ammattiin mutta ei sekään kaikille ole mahdollista.

Vierailija
7/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama nämä ainaiset eläkeläiset. 

Niputetaan yhteen muottiin "köyhinä".  Isälläni 69v. on viiden tonnin eläke ja äidillänikin pitkälle yli kaksi tonnia. 

Juu... tosi köyhiä. Meuhkataan, että eläkeläisille sitä ja tätä ilmaiseksi. Eikö voi katsoa vain tulotasoa riippumatta statuksesta. 

Ja sitten opiskelijat. Monet näistä piireistä (oikis, lääkis) asuvat vanhempiensa asunnossa Eirassa maksutta, saavat osakkeista ihan tarpeeksi elämiseen ja opintolaina on toki otettu sijoittamiseen. Sehän on edullista. 

Mutta kun stereotypian mukaan opiskelija kituuttaa makaronilla. Vaikka suurin osa näin tekisikin, tällainen jaottelu on täysin virheellistä. 

Vierailija
8/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä ainakin riittää varakkaita työttömiä tai jollain diagnoosilla olevia työkyvyttömiä. 

Naapurissakin (Ullanlinna) on kokopäiväjuoppo, ikä 37v., joka asuu perityssä sadan neliön asunnossa ja ainakin kännissä kertoi omaisuutensa osakesalkkuineen ja kiinteistöineen olevan kymmenen miljoonan luokkaa. 

Todennäköisesti tämä henkilö ei ole työkkärin kirjoilla. Jos olisin tuossa tilanteessa, en olisi minäkään.

Vierailija
9/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti tämä henkilö ei ole työkkärin kirjoilla. Jos olisin tuossa tilanteessa, en olisi minäkään.

No itse olen niin masokisti ja jotenkin perverssi, että voisin kuvitella olevani työkkärin listoilla just for the lulz, ja ottaisin nauraen karenssia vastaan ja suorastaan hykertelisin kun joku pikkusieluinen työkkärin täti yrittäisi jallittaa :D

Elämä olisi liian lyhyt otettavaksi liian vakavasti!

Vierailija
10/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, leimaaminen köyhäksi ketuttaa. 

Ylipäänsä "köyhään" liittyy syrjäytymisen leima totaalisen rahanpuutteen lisäksi. 

Olen työtön, mutta hyvin toimeentuleva sijoitusteni ansioista. Teen vapaaehtoistyötä mm. seurakunnassa. Olen terve, hyväkuntoinen ja sosiaalisesti normaali. 

Menen toki töihin heti, jos sellaista ilmaantuu. Tuskin, koska ikä on jo 58 vuotta. 

Vierailija
11/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla loppui nyt kodinhoidontuki ja olen hetken työtön ennen kun kesällä pääsen töihin(on siis paikka 1.5 alkaen) niin jotenkin on se väärin kun nyt työttömänä saan 2,5kertaa enenmän kun kodinhoidontuella ja pääsen uimaan, teatteriin yms halvemmalla lipulla..kun taas tuolla 300e-verot kodinhoidontuella ei ollut oikeutta mihinkään alennuksiin..niin kyllä mä mietin, että oisko tossa tarkistamisen paikka..en minä nytkiin mikään rikas ole, mutta ehkä alennuksia voi tarjota lasten kanssa kotona olevillekkin..

Vierailija
12/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tokihan sentään nostat työttömyystukea vaikka pääomatuloja on 3000e/kk. Ehkä muutama teatterilippu ei olekaan sinulle suuri menetys.

Itse saan 600e/kk, josta maksan 20% veroja. Tulen mökkihöperöksi täällä kotona. On ollut jo niin kova pala ottaa vastaan ystävien tarjoamia kahveja, oluita yms. Nyt sentään pääsen omalla rahalla teatteriin heidän kanssaan.

Vierailija
13/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, kunhan ansiopäivärahasi loppuu ja tipahdat työmarkkinatuelle, huomaat että olet alaspäinmenevässä spiraalissa köyhyyteen päin.

Työmarkkinatuella miinus vielä aktiivimalli ei vaan elä. Sehän on jo määritelmällisesti köyhyysrajan alapuolella oleva tulo.

Joutuu sitten käyttämään niitä säästöjään joka kuukausi elämiseen ja muuhun. Vaikka ylläpitäisit ammatillisia kontaketja ja osaamistasi, nekin kulut pitää maksaa omasta pussista, kun taas työssäolevalle ne maksaa joko työnantaja tai ne voi laittaa vähennyksiin verotuksessa.

Siispä vaikka miten niukasti elelisi niin aina tulee kaikenlaista menoa, joten helposti vuodessa menee se sunkin 3 000 tuotot ihan vaan "maitokauppaan". Kohta alat syödä sitä pääomaa.

Toimeentuloahan et saa jos sulla on säästöjä. Päinvastoin jos olet alle 55-v niin voivat leikata myös sun työmarkkinatukea kun nostat omia rahojasi pankista.

Joten jos et ole köyhä työtön nyt, niin kyllä sitä monen vuoden kuluttua voit alkaa olla.

Vierailija
14/14 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne suostu AP:lta täyden hinnan ottamaan, jos kauniisti pyytää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan