Avautuminen lapsiperheiden vierailuista
Ihmettelen järkeviltä vaikuttaneiden kavereiden kasvatustyyliä ja käytöstä kylässä.
Jokaisella lapset 4-6 v
Nro 1. Ei ole opetettu syömään ja maistamaan juuri mitään, tullaan pöytään nirsoilemaan, vain epäterveellinen paska kelpaa.
Juostaan pois pöydästä, lähmitään paikat likaisilla käsillä, ei kehoteta pesemään.
Aikuiset ottavat ruokaa enemmän kuin syövät ja ilmeisesti ajattelevat että on ok heittää isäntäväen ruoka sitten roskiin. Ei muisteta kiittää.
Repivät kaikki tavarat kaapeista, ei auteta siivoamaan.
Lapsia ei ojenneta, tekevät mitä lystäävät, huitovat kovilla jutilla kipsilevyseiniin klommoja.
Lisäksi harvoin tulee pyyntöä vastavierailulle, toisen kotia ei kunnioiteta.
Itse kun menen mihin tahansa niin en anna lasten sotke tai rikkoa. Ja jos ihmisten kodit ovat huolella laitetut ja siistit niin sitä suuremmalla syyllä ymmärrän etteivät he halua heidän kotejaan rikottavan.
Tuntuu että monet eivät ymmärrä että tavarat on ostettu rahalla jonka eteen on tehty töitä.
Perusasiat on kadotettu, miksi?
Kommentit (33)
Hieman ihmetyttää tässä keskustelussa se, eikö ihmiset oikeasti komenna omassa kodissaan tapahtuvaa huonoa käytöstä? Itse noudatan vahvasti koko kylä kasvattaa periaatetta eli jos kylässä olevien lasten vanhemmat ei tajua komentaa, minä komennan. Minun kotini, minun sääntöni. Ei kai kukaan hyväksyisi aikuiseltakaan vieraalta huonoa käytöstä? Miksi lasten tarkoituksellista vahingontekoa pitäisi sietää? Puhtaat vahingot ovat asia erikseen, ja silloin pitää keskustella vahingonkorvauksista.
Eräs äitihahmo ei kestä sitä että lapseni syövtä terveellisesti, eivät mätä karkkia ja mehuja.
Hän siis kaataa antamani vesilasin lapseltani pois ja tuo mehun tilalle, tätä tapahtunut useasti ja hän tietää kyllä ettei ole vahingossa tehnyt.
Peukutuksista voi päätellä että ainakin suurinosa lukijoista on järki-ihmisiä, sitten nämä 7 alapeukkia niitä joilla on peiliinkatsomisen kipeä tilanne.
Meilläkään ei onneksi ole tuollaisia tuttavia, mutta uskon kyllä, että sellaisia on, julkisilla paikoilla niitä joskus näkee (että lapset tekee mitä lystää, eikä aikuiset kiellä). Meillä on kyllä niin läheiset välit myös tuttavaperheiden kanssa, että jos jonkun lapsi alkaisi vaikka hajottaa jotain, eivätkä vanhemmat huomaa, voisimme itse komentaa/ohjata lapsia. Ja sama toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia ja kuinka olette toimineet?
Me emme yksinkertaisesti enää pyydä heitä kylään. Tai jos he edottavat vierailua, niin kieltäydymme kohteliaasti tarjouksesta.
Jos kodissani riehutaan, puutun asiaan. Jos puhe ei tehoa, totean että nyt on varmaankin parempi että vieraat lähtevät.
Yhdet tuollaiset vieraat kävivät. Jostain syystä ei jaksettu enää kutsua/mennä heille kylään.
Kyseisen perheen äiti koki hankalaksi kun appivanhempansa halusivat lasten pukevan vaatteita ennenkuin ottivat lapsia syliin. kotonaan lapset olivat paljon alasti sohvilla jne. Kiva mennä heidän sohvalle istumaan. Onneksi aina katsoin mihin istuin ja huomasin kerrankin käytetyn vaipan sohvalla mihin olin istumassa...
Meillä antøivat 1v lapselle tahmaisen keksin käteen ja toiseen käteen nokkamukin jossa limpsaa. Sitten lapsi nostettiin pois syöttötuolista eväiden kanssa.... kävin nappaamassa lapselta eväät pois vaikka tulikin pahamieli pienelle. En vain jaksa pestä montaa mattoa jne turhan takia. Meillä kun omat lapset on opetettu syömään keittiössä pöydän ääressä.
Jokainen tavallaan mutta koin liika rankaksi sekä vierailut heillä että heidän vierailut meillä. Kivempi tavata jossain muualla esim kävelylenkin merkeissä.
Erään perheen tuttavien lapset söivät juhlien aikana jääkaapista kinkut ja metwurstit paketeista! Äitiä ei mitenkään haitannut. Ei varmaan pyydetty uudelleen...
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kertoo vain todella surullisesti siitä kuinka yksinäisiä lapset ovat, aikuiset eivät vietä aikaa heidän kanssaan! Pitää sitten pyöriä muiden nurkissa, niin surullista.
Esim. Lauantaisin me syödään aamulla joku erikoisaamupala esim. Lätyt ilman sokeria kylläkin, lapset tulee iloiseksi,
Sitten ollaan yhdessä ulkona, luetaan,pelataan jne.
Käydään hiihtämässä tai tehdään joku muu kiva retki.Viikonloput pitää antaa lapsille!
Mitä alapeukuttamissa tässä on? Ilmeisesti haluatte elää näin:
Viikonloppuna minä menen salille, meikkaan, shoppailen, menen baariin, lapset lämmittäköön atriaa ja keksiköön itse tekemisensä, minä en uhraa heille viikonloppujani jne jne” tällaisiakin hirveitä vanhempia on paljon.
En ymmärrä sitäkään miksi sallitte tätä?
Minä määrään omassa kodissani ja teen sen selväksi myös vieraitten pennuille. Minun kotonani käyttäydytään, ja jos ei, puutun asiaan. Mitä menetän jos nämä vieraat vetää herneen nenään eivätkä enää tule käymään? En siis yhtään mitään!
Itselläni ei ole lapsia eikä tule, mutta sisaruksillani on. He osaavat käyttäytyä, kysyä lupaa ja totella. Normaalia käytöstä.
No esimerkiksi jos aikuiset jättää rukaa lautaselle, vaan koska ovat ahnehtineet liikaa, on siihen aika ikävä alkaa puuttumaan vaikka harmittaa.
Oudossa seurassa pyöritte. Meillä on yksi tuttavaperhe, jossa on aika villejä lapsia, mutta heitäkin aikuiset kyllä vahtivat ja ohjaavat. Muutoin kavereiden lapset ovat kivoja ja pääosin hyväkäytöksisiä, toki nyt joskus voi joku väsyuhma tulla tai ihan pienellä lapsella syödessä sotkua.
Omani myös osaavat olla kivasti kyläpaikoissa, ei heitä tarvitse yleensä komentaa. Kasvatustyö, esim pöytätavat, on opeteltu ikätason mukaan jo kotona.