Norwegian käyttää samanlaisia lentokoneita kuin Etiopian turmakone
KAKSI Boeing 737 Max 8 -tyypin matkustajakonetta on syöksynyt alas viimeisen puolen vuoden aikana. Kummallakin kerralla kaikki matkustajat ja henkilökunta kuolivat.
Suomessa 737 Max 8 -koneita käyttää ainakin Norwegian. Flight Radar24 -sivuston mukaan Suomen reiteillä operoi kahdeksan yhtiön uutta 737 Max 8 -konetta. Esimerkiksi Finnairilla ei ole kyseistä konetta kalustossaan.
Kommentit (12)
Kommentti: Aivan uunituore Boeing 737 MAX putosi jälleen - edellisestä vakavasta turmasta vain kuukausia
Ethiopian Airlinesin maahansyöksystä tiedetään tässä vaiheessa vasta se, että yhteys koneeseen katkesi kuusi minuuttia nousun jälkeen.
Lion Airin tapauksessa kone syöksyi mereen 13 minuuttia noususta.
Konetyyppi on molemmissa tapauksissa tismalleen sama, Boeing 737 MAX 8. Se on ollut lentoyhtiöiden käytössä vasta alle kaksi vuotta. Niitä on Boeingin mukaan toimitettu yhtiöille 350 kappaletta. Tilauksia on yli 5 000.
Lion Airin tapauksessa tutkinta on vielä kesken, mutta alustavan raportin mukaan koneen automatiikkaan oli tullut vika pian nousun jälkeen, joka johti lopulta siihen, että lentäjät menettivät koneen hallinnan.
Molemmissa tapauksissa lentäjät ehtivät ilmoittaa ongelmasta lennonjohtoon ja pyysivät lupaa palata kentälle.
Mikäli Ethiopianin koneen putoamisen syy oli jokin muu kuin tahallinen teko, herää vakava kysymys siitä, onko Boeingin uutuudessa kaikki kunnossa.
Myös Turkish Airlines lentää niitä toisinaan välillä Istanbul-Helsinki...Että onhan noita käytössä.
Hysteriaa...hysteriaa....
Perukaa nyt ne lentonne.
Luotan kyllä enemmän koneeseen kun jonkun etiopia airin pilottiin....
Kaskun ette boikotoi A380 superjumboja.
Just meni moottori rikki.
Ai, niin eikän persaukisilla vauvvafiläisillä olis edes massia lentää noilla....
Näkee kyllä taas tän tason tälläkin palstalla....
Ihme hysterin lietsontaa. Veikkaan, että Suomessa ja Pohjoismaissa yleensäkin yksikään kone ei lähde liikkeelle jos pienikin epäily jostain viasta on. Jossain Etiopiassa voi olla vähän eri meininki.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti: Aivan uunituore Boeing 737 MAX putosi jälleen - edellisestä vakavasta turmasta vain kuukausia
Ethiopian Airlinesin maahansyöksystä tiedetään tässä vaiheessa vasta se, että yhteys koneeseen katkesi kuusi minuuttia nousun jälkeen.
Lion Airin tapauksessa kone syöksyi mereen 13 minuuttia noususta.
Konetyyppi on molemmissa tapauksissa tismalleen sama, Boeing 737 MAX 8. Se on ollut lentoyhtiöiden käytössä vasta alle kaksi vuotta. Niitä on Boeingin mukaan toimitettu yhtiöille 350 kappaletta. Tilauksia on yli 5 000.
Lion Airin tapauksessa tutkinta on vielä kesken, mutta alustavan raportin mukaan koneen automatiikkaan oli tullut vika pian nousun jälkeen, joka johti lopulta siihen, että lentäjät menettivät koneen hallinnan.
Molemmissa tapauksissa lentäjät ehtivät ilmoittaa ongelmasta lennonjohtoon ja pyysivät lupaa palata kentälle.
Mikäli Ethiopianin koneen putoamisen syy oli jokin muu kuin tahallinen teko, herää vakava kysymys siitä, onko Boeingin uutuudessa kaikki kunnossa.
Tuo kone on vain uudempi malli vanhasta.
Saa nähdä uskaltaako amerikan ja EU:n lentoviranmoiset ne lentokieltoon, kunnes ongelmat on korjattu. Kai noi uusia MAX-koneita niin vielä vähän, että lennot voidaan operoida vanhemmalla kalustolla?
Vierailija kirjoitti:
Ihme hysterin lietsontaa. Veikkaan, että Suomessa ja Pohjoismaissa yleensäkin yksikään kone ei lähde liikkeelle jos pienikin epäily jostain viasta on. Jossain Etiopiassa voi olla vähän eri meininki.
Hyvämaineisen Ethiopian Airlines -lentoyhtiön Boeing 737 MAX -lentokone oli konetyypin uusinta mallia ja ehtinyt olla käytössä vain muutaman kuukauden. Onnettomuuden syytä tutkitaan.
Koneen kapteenina toiminutta Yared Getachewia kuvaillaan kokeneeksi ja taitavaksi lentäjäksi, jolla oli tilillään noin 8000 lentotuntia. Turmakone oli saapunut muutamaa tuntia ennen lähtöä Etelä-Afrikan Johannesburgista, eikä siinä oltu havaittu ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentti: Aivan uunituore Boeing 737 MAX putosi jälleen - edellisestä vakavasta turmasta vain kuukausia
Ethiopian Airlinesin maahansyöksystä tiedetään tässä vaiheessa vasta se, että yhteys koneeseen katkesi kuusi minuuttia nousun jälkeen.
Lion Airin tapauksessa kone syöksyi mereen 13 minuuttia noususta.
Konetyyppi on molemmissa tapauksissa tismalleen sama, Boeing 737 MAX 8. Se on ollut lentoyhtiöiden käytössä vasta alle kaksi vuotta. Niitä on Boeingin mukaan toimitettu yhtiöille 350 kappaletta. Tilauksia on yli 5 000.
Lion Airin tapauksessa tutkinta on vielä kesken, mutta alustavan raportin mukaan koneen automatiikkaan oli tullut vika pian nousun jälkeen, joka johti lopulta siihen, että lentäjät menettivät koneen hallinnan.
Molemmissa tapauksissa lentäjät ehtivät ilmoittaa ongelmasta lennonjohtoon ja pyysivät lupaa palata kentälle.
Mikäli Ethiopianin koneen putoamisen syy oli jokin muu kuin tahallinen teko, herää vakava kysymys siitä, onko Boeingin uutuudessa kaikki kunnossa.
Tuo kone on vain uudempi malli vanhasta.
Koneessa ei tarvitse välttämättä olla sinällään vikaa (eli toimii juuri niin kuin insinööri on sen suunnitellut), mutta pienikin epäintuitiivinen muutos voi ohjata ihmismielen toimimaan eri lailla kuin on ennakoitu. Sama uuden konetyypin tuhoisaa onnettomuutta lyhyen ajan sisään on kyllä valtava yhteensattuma.
Vierailija kirjoitti:
Ihme hysterin lietsontaa. Veikkaan, että Suomessa ja Pohjoismaissa yleensäkin yksikään kone ei lähde liikkeelle jos pienikin epäily jostain viasta on. Jossain Etiopiassa voi olla vähän eri meininki.
No tuolla lentoyhtiöllä oli tuliterä kone, eli kalusto "jossain Etiopiassa" on uudempaa kuin vaikka Finnairilla...
Vierailija kirjoitti:
Hysteriaa...hysteriaa....
Perukaa nyt ne lentonne.
Luotan kyllä enemmän koneeseen kun jonkun etiopia airin pilottiin....Kaskun ette boikotoi A380 superjumboja.
Just meni moottori rikki.
Ai, niin eikän persaukisilla vauvvafiläisillä olis edes massia lentää noilla....Näkee kyllä taas tän tason tälläkin palstalla....
Tee meille kaikille palvelus ja varaa itelles lento kyseisellä koneella!
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006030642.html