Millainen on hyvä esimies?
Olen esimiesuraani aloitteleva ja minua kiinnostaisi kuulla, millainen on mielestäsi hyvä esimies? Mitkä ovat esimiehen tärkeimpiä ominaisuuksia? Entä mitkä ovat sallittavia puutteita esimiehelle mielestäsi? Heikkouksiahan kaikilla nimittäin on.
Kommentit (11)
Tasapuolinen, antaa tarpeeksi vastuuta, luottaa työntekijän osaamiseen, pitää omiensa puolia, antaa myös positiivista palautetta ja negatiivisen rakentavasti. Saa ja toisinaan pitääkin olla vaativa ja jämäkkä, kunhan odotukset ovat edes jokseenkin saavutettavissa. Ei kuuntele turhaa pas*anjauhantaa alaisiltaan.
Kuuntele alaisia ja ole helposti lähestyttävä. Mieluummin lämmin mutta silti jämäkkä kuin kylmä ja tyly. Työntekijöitä voi käydä välillä katsomassa ja istua vaikka kahvipöytään juttelemaan (jos teillä esimiehet työskentelevät eri paikassa kuin työntekijät).
hyvä esimies on mun mielestä:
avoin, uskaltaa antaa positiivista palautetta paljon sekä myös uskaltaa kertoa parannusehdotuksia
ystävällinen ja kohtelias
arvostaa muita ihmisiä, ei ole ylimielinen tai jyrä/muuten vanhanaikainen
luottaa alaisten taitoon
"mokia" joita voi sietää:
-esim joskus myöhästelee/tekee jäljessä tyyliin työvuorot, tms
Varmaan itsekin tiedät, minkälainen on hyvä esimies.
Muista kuitenkin, että esimiehesi, jotka sinut ovat nimittäneet, odottavat sinun olevan hyvä alainen...
On helppo olla hyvä esimies alaisilleen, tai hyvä alainen esimiehilleen, hankalampaa on yhdistää nämä ja olla vielä hyvä kollega samalla tasolla oleville kollegoilleen.
Ei kai siinä muu auta kuin olla rehellinen ja ystävällinen ja tutkia tarkkaan, mitkä ovat tavoitteet yksiköllesi ja pyrkiä motivoimaan porukka saavuttamaan nämä tavoitteet.
Kuuntelee ja on kiinnostunut. Ei esitä kaikkitietävää, vaan kysyy. Puolustaa työyhteisöä ylöspäin. Kohtaa ihmisiä vapaamuotoisesti ja on tavoitettavissa, pitää huoneen ovea auki alaisilleen. Antaa palautetta. On selkeä ja johdonmukainen. Luottaa ja antaa vastuuta. Ymmärtää erilaisia elämäntilanteita ja pyrkii joustaviin ratkaisuihin työn järjestämisessä. Ei kaveeraa kenenkään alaisen kanssa liikaa. Ei koskaan puhu pahaa kenestäkään. Arvostaa työtä ja asiakkaita.
Sellainen joka tuntee alaisensa eikä usko juoruja. Hankkii tiedon ilman välikäsiä.
Et voi miellyttää kaikkia. Kaikkein pahinta on se, kun tulee ylennetyksi omasta tiimistä sen johtoon ja luulee tietävänsä, mitä tiimiläiset johdolta kaipaavat. Olethan itse ollut valittamassa asmoja valituksia entisistä esimiehistä, joten tietenkin sä nyt tiedät, mitä pitäisi ja mitä ei ainakaan pitäisi tehdä. Kunnes tajuat, että ei, ne tiimiläiset ei edelleenkään ole tyytyväisiä, eikä etenkään suhun. Ja tosiaan. Esimiehellä ei ole oikeutta valittaa, moittia eikä antaa takaisin.
- on perillä alaistensa työtilanteesta, ettei osa kuormitu liikaa samalla, kun laiskat nauttivat siinä sivussa kissanpäivistä
- johtaa alaisiaan yksilöinä
- käsittelee alaistensa riidat, eikä lakaise maton alle
- mätä omena eli laiska työkaveri pilaa koko tiimin saavutukset, siksi esimiehellä on oltava tarpeeksi munaa tehdä tarvittavat korjaustoimet
- osaa lukea valitukset rivien välistä, koska pomon lellikin ongelmakäyttäytymisestä ei ole helppo raportoida eteenpäin leimautumatta itse ongelmatyöntekijäksi
Sellainen jolla on kusi noussut heti alkajaisiksi päähän.
Minulla oli aikaisemmin ihana esimies. Hän oli jämäkkä, vaativa ja kärsivällinen. Välillä hän moitiskeli minua töistäni, mutta en koskaan pahastunut siitä vaan vieläkin muistelen huvittuneena saamaani palautetta. Esimieheni selvästikin yritti kasvattaa minua- vähän laihoin tuloksin tosin. Ennen kaikkea entinen esimieheni oli turvallinen. Kunnioitin ja arvostin häntä kovasti. Hän määräsi, miten asiat tehdään. Joskus hän sanoi minulle ankarasti: " ymmärsitkö sinä?". Arvostin esimiehessäni myös hänen omaa ahkeraa ja huolellista työskentelyään.
Nykyinen esimieheni on ikävä, aion vaihtaa työpaikkaa tulevaisuudessa. Esimiehellä on niin iso rooli työssä, että jos ei yhtään synkkaa, kannattaa vaihtaa työpaikkaa. Muutenkin nykyinen esimieheni tekee oman työnsä paljon huolettomammin kuin edeltäjänsä. Uskon että me molemmat inhotaan toisiamme.
Entinen esimieheni oli niin ihana, että vaikea uskoa, että hänen tilalleen voisi tulla edes puoliksi yhtä hyvää esimiestä.
Kun sinulle huudetaan tuntikausia työntekijöiden mokauksista niin ole tämän jälkeen hiljaa ja mökötä itseksesi äläkä pura pahaa oloa virheen tehneeseen työntekijään.