Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkkoon kuuluvien lapsille etusija leireille ja halvemmat maksut. Tre:lla.

Vierailija
09.03.2013 |

Eli mitä mieltä olette asiasta?

Mielestäni tuo on oikeudenmukaista, kun ne kirkkoon kuuluvat maksavat kirkollisveroa ja niillä tuotoilla korvataan kumminkin osa leirin kustannuksista. (Ei kuulumattomiltakaan yli kulujen peritä)

Lisäksi siis pääsevät etusijalla,  jos kaikki eivät mahdu. Minusta oikein sekin.

Kesäleireistä kyse siis. Laajeneekohan kohta seurakunnan kerhoihin jne.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei moisen taikauskoinstituution palveluja käytetä -aivan sama siis.

Vierailija
2/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kyseessä siis seurakunnan leirit? Siinä tapauksessa aivan oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jos kyseessä ovat seurakunnanleirit.

Vierailija
4/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, seurakunnan kesäleirit siis kyseessä.

ap

Vierailija
5/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein. Itse en seurakunnan leireille lapsiani missään nimessä laittaisikaan.

T: kirkkoon kuulumaton

Vierailija
6/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeudenmukaista kyllä. Esimerkiksi erittäin uskova tuttavani kuuluu lähinnä Nokia Missioon. Hän miettii ev. lut. kirkosta eroamista tai on jo eronnut. Hän kyllä sitten kehtaa laittaa lapsiaan seurakunnan leireille.

Vierailija
7/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan kirkkoon kuulumaton edes haluaisi lapsensa seurakunnan leirille??

Vierailija
8/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai! Varmasti jollain puolueleireilläkin on eri maksut jäsenille ja ei-jäsenille. Ihan tyhmä kysymys.

Vierailija
9/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eroaa kirkosta ihan itsekkäistä rahasyistä, vaikka uskovat Jumalaan. Siksi tämä on ok.

Vierailija
10/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kuulu kirkkoon, mutta käymme seurakunnan kerhossa, koska se on ainoa kerho kotona oleville lapsille paikkakunnallamme. Kyllä minä siitä voisin maksaa jotain. En minä siellä siksi käy että se on ilmainen, vaan koska haluan että lapsi näkee muita lapsia ja saa jotain ohjattua toimintaa (niin köppästä kuin se tuolla nyt onkin). Leirille en kuitenkaan lasta taitaisi laittaa. Leirille kun varmasti pääsee jotain muutakin kautta, kun sen ei tarvitse olla omalla paikkakunnalla.

Vierailija
11/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ok, mutta jotkut kaupungit eivät järjestä itse toimintaa, koska seurakunta järjestää. Mitä ei-uskovaisten perheiden lapsille jää? Täälläkin eräs kaupunginvaltuutettu aikoi ottaa MLL:ltä avustusrahat, joilla MLL järjestää leikkitoimintaa kouluilla kesäkuussa. Ei kuulemma tarvita sitä toimintaa, koska seurakunnalla on vastaavaa. Onko yllätys, että kyseinen ihminen istuu myös kirkkovaltuustossa? Uskovaiset eivät tosiaankaan aina tajua, että kaikki eivät elä heidän oppiensa mukaan, ja myös sellaisten perheiden lapsilla on oikeus kesätoimintaan (tai esim. kerhotoimintaan). Onneksi valtuustosta löytyi myös järjen ääni ja MLL sai rahoituksensa.

Vierailija
12/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leirejä löytyy vaikka kuinka paljon ja meillä se tulee olemaan uimaseuran leiri. Poika täyttää 9v. ja ei ole leirillä koskaan ollut. Aivan sama siis minulle.

Vierailija
13/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:43"]

Periaatteessa ok, mutta jotkut kaupungit eivät järjestä itse toimintaa, koska seurakunta järjestää. Mitä ei-uskovaisten perheiden lapsille jää? Täälläkin eräs kaupunginvaltuutettu aikoi ottaa MLL:ltä avustusrahat, joilla MLL järjestää leikkitoimintaa kouluilla kesäkuussa. Ei kuulemma tarvita sitä toimintaa, koska seurakunnalla on vastaavaa. Onko yllätys, että kyseinen ihminen istuu myös kirkkovaltuustossa? Uskovaiset eivät tosiaankaan aina tajua, että kaikki eivät elä heidän oppiensa mukaan, ja myös sellaisten perheiden lapsilla on oikeus kesätoimintaan (tai esim. kerhotoimintaan). Onneksi valtuustosta löytyi myös järjen ääni ja MLL sai rahoituksensa.

Ei se ole srk:n vika jos muut eivät järjestä toimintaa. Järjestä sitten itse tai maksa enemmän ei-jäsenenä. Ethän sä voi vaatia miltään järjestöltäkään, mihin et kuulu, samoja maksuja?

Kuulut varmaan niihin kiipijöihin, jotka vaativat srk:n leireillä ohjelmaa, joka ei millään tavoin viittaa uskontoon.

Valtaosa kirkkoon kuuluvista on ns. tapakristittyjä, jotka elävät samoin kuin uskonnottomat. Toiset vaan haluavat maksaa "jäsenmaksunsa".

[/quote]

Vierailija
14/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaassa maassa uskonnottomat voivat perustaa oman instituutionsa, maksaa itse jäsenmaksunsa ja palkata leirinjohtajan ja vuokrata paikan. Ei täällä kukaan ilmaiseksi mitään saa.

Vierailija
15/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on oikein. Kiinnostaisi kuitenkin tietää miten tässä toimitaan jos lapsi kuuluu itse kirkkoon mutta vanhemmat eivät?

Vierailija
16/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:52"]

Ei se ole srk:n vika jos muut eivät järjestä toimintaa. Järjestä sitten itse tai maksa enemmän ei-jäsenenä. Ethän sä voi vaatia miltään järjestöltäkään, mihin et kuulu, samoja maksuja?

Kuulut varmaan niihin kiipijöihin, jotka vaativat srk:n leireillä ohjelmaa, joka ei millään tavoin viittaa uskontoon.

Valtaosa kirkkoon kuuluvista on ns. tapakristittyjä, jotka elävät samoin kuin uskonnottomat. Toiset vaan haluavat maksaa "jäsenmaksunsa".

[/quote]

Lapseni ei ole ikinä ollut seurakunnan leirillä tai kerhossa enkä häntä sinne veisikään. Onneksi täällä on vaihtoehtona tuo MLL, koska kaupunki ei tosiaan itse järjestä mitään viriketoimintaa. Jos ainoa vaihtoehto olisi ollut seurakunnan kerho, isommat olisivat menneet virikehoitoon päiväkotiin. Ja siis nykyinen asuinkuntani ei ole Tampere.

Myös kaupungilla on velvollisuus järjestää viriketoimintaa lapsille. Ja seurakunnan tulisi ajatella asiaa moraalisesti ja ottaa huomioon, että kaupungit jättävät kaiken toiminnan järjestämisen seurakunnalle. Onko eettisesti oikein sitten rangaista niitä, jotka eivät kuulu kirkkoon? Taloudellisesti ehkä ihan perusteltua, mutta jos vaihtoehtoja ei ole? Taas nähdään kristittyjen lähimmäisenrakkaus. Ahneutta pikemminkin.

Itse olin aikoinaan Tampereen kaupungin järjestämällä kesäleirillä Ruovedellä, en tiedä onko vastaavia leirejä enää.

Vierailija
17/17 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus kirjoitukseen nro 12

Miksi ihmeessä kirkkoon kuulumattomat eivät itse järjestä toimintaa? Miksi aina oletetaan, että kunta tai seurakunta ovat maksajina, jos ei sitten ollakaan valmiita maksamaan seurakunnalle kymmenyksiä?

Voitte perustaa äitipiirin, joka järjestää lapsille leirin tai iltapävähoitoa ja maksaa sen kustannukset. Hieman kalliimpihan se leiri on kuin vuoden maksut kirkolle, mutta saatte hyvän mielen ja osoitatte, että ette aina ole ruikuttamassa muita apuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän