mies toipunut masennuksesta, mutta
Minusta tuntuu, että pelkään sairauden palaavan. Ja että taas joudun vastaamaan kaikesta yksin.. Onko kohtalotovereita?
Mies siis ollut on off masennuksessa, terapiassa käy. Nyt hän on kuin muutkin normi-ihmiset toimii, toivoo, suunnittelee jopa pitää puolensa ja käyttäytyy kuin reipas mies. Hoitaa työt, harrastaa ja erinomainen isä lapsille. Nyt mä oon alkanut panikoimaan että jos taas tulee uusi katastrofi.. Ilmeisesti aika auttaa, vai miten on?
Kommentit (10)
Miten masennus näkyi? Mietin juuri, että onkohan oma mieheni lievästi masentunut kun ei saa mitään aikaan.
Hmm.. Ei ole lääkitystä. Onko muita, joilla ei lääkitystä? Silti parantuminen pysynyt. Tai siis parantunut pelkällä terapialla.. ??
Onko sinulla ollut keskusteluapua?
Kun puolisolla on sairaus, on se huonon kauden pelko ainakin minulla aina tavallaan läsnä... Ei toki joka minuutti mutta ylitulkitsen helposti asioita...
Niin, olen bipon vaimo.
Mies oli saamaton, tai siis aloitekyvytön. Itki helposti. Tiuski ja suuttui helposti. Ja aina kaikki ihan sama. Vaikka muuten oikeen toimiva mies. Raha-asiat ja muut elämänvastoinkäymiset painoivat mieltä. Ei osannut puhua vaikeuksista, patosi kaiken itseensä. Mm nämä oireet. Uniongelmia jne. Edelleen se että ei osaa hankkia uusia kavereita. Uudella paikkakunnalla asutaan. On myöntänyt olevansa tosi yksinäinen, mä yritän tsempata harrastuksiin missä toisia ihmisiä.
Olen ollut mukana miehen terapiassa, mutta hakeudun nyt omaan terapiaan. Onko sinulla ollut omaa terapiaa (puolisona yksin) mitä kokemuksia?
Olen ollut mukana miehen terapiassa, mutta hakeudun nyt omaan terapiaan. Onko sinulla ollut omaa terapiaa (puolisona yksin) mitä kokemuksia?
bipon vaimo vastaa..
Joo, käyn psyk.sairaanhoitajalla, n. Kerran kuussa ja useammin jos on vaikea aika. Siellä saan ajatella ja puhua vain itsestäni ja niistä negatiivisistakin asioista joita en halua miehelle kantaa..
Silloin tällöin on myös perhetapaaminen jossa on myös lapset mukana.
Ok, kiitos vertaistuesta! Mä hommaan ittelleni kans terapeutin juurikin tohon,että saa purkaa omia ajatuksia. Tsemppiä ja jaksamista sulle ja perheelle!
Moi ap. Masennus on tauti, joka osalla tosiaan uusiutuu, ja jos se uusiutuu kerran, on melko suuri todennäköisyys että uusiutuu jatkossakin. Jos näin käy, usein suositellaan pysyvää masennuslääkitystä. Mutta siis jos on kerran ollut masennusjakso, ei vielä tarvitse syödä estolääkitystä, koska todennäköisyys uusimiseen ei ole kovin suuri. Itsekin olen sairastanut yli 15 vuotta sitten masennusjakson eikä ole koskaan uusinut, en ole koskaan saanut terapiaa enkä ole syönyt lääkkeitäkään kuin pienen hetken alussa - lääkitys ei mulla toiminut mutta aiheutti ilkeät sivuvaikutukset joten lopetin.
Mutta ihan turha sitä etukäteen on pelätä uusiiko vai ei. parempi olisi nauttia jokaisesta hyvästä päivästä nyt miettimättä tulevaa. Sillä murehtimisella kun et yhtään voi vaikuttaa siihen, tuleeko se masennus joskus uusiksi vai ei.
Lääkitystä, siis jos on, kannattaa jatkaa. Sen helposti lopettaa kun menee paremmin.