Onko hiilareitten vähentäminen oikeesti järkevää 2 tyypin diabeteksessa?
Kommentit (21)
Iteslläni tuota ei tarvittu, koska kun tauti todettiin, minulla oli runsaasti ylipainoa, ja sitten kun sain sen laihdutettua pois (syöden hiilareita normaalisti), ei ollut enää 2-tyypin diabetestäkään.
Mutta varmaankin jos 2-tyypin diabetes on ja pysyy eikä ole elämäntapamuutoksilla parannettavissa, niin vähähiilarisuudesta voi olla apua.
On! Pääsin lääkkeistä eroon, paino tippui puolessa vuodessa yli 20 kiloa.
Ja läskit ovat poissa pysynyt, nyt VHH.
Yksinkertaisten hiilarien, kyllä, koska ne sulavat liian nopeasti ja aiheuttavat verensokerin äkillistä nousua. Mutta hitaammin sulavia puolestaan pitäisi saada juuri päinvastaisesta syystä, eli koska ne tasoittavat verensokerin vaihteluita.
Myös täysjyvät kannattaa jättää pois ja syödä enemmän lihaa ja kalaa.
Vierailija kirjoitti:
On! Pääsin lääkkeistä eroon, paino tippui puolessa vuodessa yli 20 kiloa.
Ja läskit ovat poissa pysynyt, nyt VHH.
Mutta toisaalta, isolla osalla painonpudotus ihan millä tahansa ruokavaliolla parantaa 2-tyypin diabeteksen, jos lähtötilanteessa on ylipainoa. Itse tosiaan ihan virallisterveellisellä laihdutin ja silti parani.
Vierailija kirjoitti:
Iteslläni tuota ei tarvittu, koska kun tauti todettiin, minulla oli runsaasti ylipainoa, ja sitten kun sain sen laihdutettua pois (syöden hiilareita normaalisti), ei ollut enää 2-tyypin diabetestäkään.
Mutta varmaankin jos 2-tyypin diabetes on ja pysyy eikä ole elämäntapamuutoksilla parannettavissa, niin vähähiilarisuudesta voi olla apua.
Tota nyt ei usko erkkikään. Ylipaino ei ole 2tyypin diabeteksen syy, vaan väärä ruoka. Eikä se "parane" laihduttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tota nyt ei usko erkkikään. Ylipaino ei ole 2tyypin diabeteksen syy, vaan väärä ruoka. Eikä se "parane" laihduttamalla.
Erkillä ei varmaan diabetestä sitten ollutkaan...
Nopeat hiilarit vähiin. Eikä hitaitakaan tarvitse määräänsä enempää syödä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sulla varmaan hiilareiden määräkin väheni, jos kerran vaihdoit ylensyönnin kalorivajeeseen.
Jos tarvitsee lääkitystä verensokerin nousuun niin kannattaisko miettiä söisikö jotain mikä ei niin nostaisi sitä vs? Silloin tarvitsisi vähemmän lääkettä keinotekoiseen verensokerin laskemiseen. Eikö se tähän perustu vhh :ssa?
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitsee lääkitystä verensokerin nousuun niin kannattaisko miettiä söisikö jotain mikä ei niin nostaisi sitä vs? Silloin tarvitsisi vähemmän lääkettä keinotekoiseen verensokerin laskemiseen. Eikö se tähän perustu vhh :ssa?
Nimenomaan vhh perustuu verensokerin nopean nousun välttämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa päinvastoin, tunnetaan monia mekanismeja millä pitkäaikainen kalorien liikasaanti johtaa metaboliseen oireyhtymään ja tyypin 2 diabetekseen.
Se on totta, että *aina* syy ei ole ylipaino, onhan 2-tyypin diabetestä hoikillakin, ja aina ylipainoisenkaan d 2 ei parane laihduttamalla. Mutta ihan tunnettu ilmiö on, että osalla verensokeriongelmat on juuri lihavuuteen liittyvien aineenvaihduntamuutosten aiheuttamia, ja tällöin ne voivat poistua jos lihavuudesta pääsee. Lihavuushan aiheuttaa todella monia sisäerityksen muutoksia itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sulla varmaan hiilareiden määräkin väheni, jos kerran vaihdoit ylensyönnin kalorivajeeseen.
Kyllä toki, koska syön varmaan aika samassa suhteessa makroravinteita kuin ennenkin, ja vaikka 50% kaloreista hiilareita on toki paljon vähemmän hiilarigrammoja, kun nyt 58-kiloisena syön päivän kaloritarpeeni noin 1800 kcal, kuin jos 105-kiloisena söin noin 2700 kcal / päivä ja siitä puolet hiilareista.
Sisätautilääkärin kanssa kun asiasta keskustelin nin hän ei kuitenkaan pitänyt sinänsä juuri hiilihydraatteja "syyllisenä" vaan yleisesti sitä että olin päästänyt kertymään niin paljon ylimääräistä rasvaa ja keskivartalorasvaa joka on hormonaalisesti aktiivista, että oli kehittynyt metabolinen oireyhtymä jonka seurauksena kropassa suuri osa toimintoja on epänormaaleja: verenpaineen säätely, kolesterolit, verensokeri, sukupuolihormonieritys, nälkä- ja kylläisyyshormonien eritys. Hän näki että minun tapauksessa 2-tyypin diabetes on vain osa lihavuudesta johtuvaa oirevyyhtiä, ei itsenäinen sairaus. Ja tosiaan, kun laihduin, kaikki arvot paranivat ja nykyään mikään noista ei ole epänormaaleissa arvoissa, vaikken käytä mitään lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa päinvastoin, tunnetaan monia mekanismeja millä pitkäaikainen kalorien liikasaanti johtaa metaboliseen oireyhtymään ja tyypin 2 diabetekseen.
Se on totta, että *aina* syy ei ole ylipaino, onhan 2-tyypin diabetestä hoikillakin, ja aina ylipainoisenkaan d 2 ei parane laihduttamalla. Mutta ihan tunnettu ilmiö on, että osalla verensokeriongelmat on juuri lihavuuteen liittyvien aineenvaihduntamuutosten aiheuttamia, ja tällöin ne voivat poistua jos lihavuudesta pääsee. Lihavuushan aiheuttaa todella monia sisäerityksen muutoksia itsessään.
Ylipaino ei aiheuta niitä sairauksia, vaan se ruoka, millä ylipaino on hankittu. Ja ne muutkin haitat johtuu ihan siitä ruuasta, ei ylipainosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino ei aiheuta niitä sairauksia, vaan se ruoka, millä ylipaino on hankittu. Ja ne muutkin haitat johtuu ihan siitä ruuasta, ei ylipainosta.
Tämä on asia, jota ei millään tahdota hyväksyä.
On se järkevää, jos aikoo päästä eroon lääkkeistä ja sairaudesta.
Tietenkin on, 2 tyypin diabeetikko ei tarvitse turhia hiilareita mihinkään.
Kun mun miehellä todettiin 2typ hän alkoi karppaamaan ja 4 kuukaudessa putosi 17kg ja pääsi lääkkeistä ja sairaudesta eroon. Samalla myös verenpainelääkkeet jäi pois. Halpa ja helppo hoito, mieluummin hyvää ruokaa kuin lääkkeitä
Hitaita hiilareita eli kasviksia ja pähkinöitä pitää suosia, hedelmiä ja täysjyvätuotteita kohtuudella. Rasva ei ole niin iso piru kuin nopeat hiilarit eli valkoinen sokeri ja fruktoosi.
Vierailija kirjoitti:
Hitaita hiilareita eli kasviksia ja pähkinöitä pitää suosia, hedelmiä ja täysjyvätuotteita kohtuudella. Rasva ei ole niin iso piru kuin nopeat hiilarit eli valkoinen sokeri ja fruktoosi.
Rasva ei ole piru ollenkaan kunhan se on oikeaa rasvaa eikä margariinia tai siemenöljyä.
Kysyt siis että onko sokerin vähentäminen järkevää sokeritaudissa? Jaa-a....