Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysely hoitajille väkivallasta työssä:

SH-opiskelija
08.03.2019 |

Oletko joutunut väkivallan kohteeksi työssäsi?

Millaista se on ollut, ja missä tilanteissa/yksikössä?

Oletko joutunut henkeä uhkaavaan tai vakavaan terveyttä uhkaavaan tilanteeseen? Kuinka selvisit?

Oletko ilmoittanut asiasta eteenpäin?

Miten työyhteisösi ja esimiehesi suhtautui asiaan? Kuinka asia käsiteltiin?

Kiitän vastauksista. Asia pohdituttaa, ja erityisesti tilanteista selviytymiskeinot ovat kysymysmerkkejä. (kuinka esimerkiksi irroittaa demepotilaan lukkiutuneet hampaat sormesta satuttamatta potilasta).

T: aikuinen SH opiskelija

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Olin harjoittelussa vanhainkodissa, jossa toispuolihalvaantuneelle rouvalle oli sattunut vahinko, ja hänet piti pestä vuoteessa. Toinen hoitaja pyysi minua avuksi tukemaan rouvaa kyljellään,samalla kun hän puhdistaa vuoteen.

Siinä kääntäessäni rouvan varovasti hän yllättäen hurjistui ja huusi kirosanoja, ja nappasi terveellä kädellä rinnastani nännin kohdalta ja väänsi kipeästi. Rouvalla oli pitkät kynnet, joista jäi neljä mustelmaa rinnan ihoon.

Paikalla ollut hoitaja kielsi ja torui rouvaa, ja tauolla asiasta puhuttiin lyhyesti. Muutoin asiaa ei käsitelty, eikä tapahtunutta kirjattu mihinkään.

2. Olin töissä päihdeyksikössä, ja eräällä asiakkaalla oli harmitusta eräästä kielteisestä päätöksestä, joka oli tehty sääntörikkomuksen vuoksi. Asiasta keskusteltiin, ja meitä oli kaksi hoitajaa paikalla keittämässä kahvia jutellaksemme yhdessä tilanteesta. Jo keittovaiheessa asiaa rauhallisesti alustaessa mies alkoi äkisti huutaa ja varoitti "sano vielä yksi sana niin..." ja hetken näytti, siltä, että hän ryntää pöydän yli toisen hoitajan kimppuun. Olin kauhuissani, ja lamaannuin. Toinen hoitaja ei niin hätkähtänyt, vaan laittoi kovan kovaa vastaan varoittaen, että jos mies ei rauhoitu heti paikalla, kuntoutusjakso päättyy välittömästi.

Vierailija
2/2 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan mutta mikä demepotilas, eihän ihmisen hampaat lukkiudu kuten krokotiililla, kai se heti pitää irrottaa, jos joku pimee potilas puree. Naurattaa ihan ,että siinä jotain tollasia ehtisi miettiä. Paljon , paljon suurempi ogelma ovat päivystykset vilkkaalla  tapaturma-asemalla. Suurin osa raivoojista onkin sen vakavasti loukkaantuneen potilaan hermostuneet ja tappelunhaluiset ( känniset  ) saattajat. MInä olen se vuosia jo päivystänyt röntgenhoitaja. Kyllä meillä aina pyydetää poliisi tai vartijat paikalle. Ainoat vaaralliset uhkailijat ovat olleet aikuisia miehiä. Joku vanhempi hienohelma nainen myös osaa ilkeilyllään pilata koko päivä." Eikö täällä osata kunnon ruotsia, minä tekke tästä genast valitukset ylös." Yleensä työ on mukavaa ja potlaat kivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi