Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Höpsö ystäväni menossa neurologille

Vierailija
07.03.2019 |

Hänellä on omien sanojensa mukaan normaalista poikkeavaa väsymystä (3-vuorotyö, nukkuu n. 7h yöunia), sanojen unohtelua ja hajamielisyyttä.
Hänellä kuitenkaan ei ole mitään tällaisia neurologisia oireita: päänsärky, huimaus, lihasheikkous, kömpelyys, vapina tai tunnottomuus, eikä mitään kohtauksellisia oireita.
Hän selviytyy hyvin työstään ja hänen elämänhallintansa on hyvä.

Ymmärrän, että hänen huoleensa liittyy taustalla äitinsä aivoinfarkti yms. joitain vuosia sitten. Hänen äitinsä toipui lähes täysin.

Puhuin ystäväni kanssa, ja koitin vakuuttaa hänelle, ettei kyse voi olla mistään vakavasta. Hän haluisi päästä aivojen mri/tt-kuvaukseen ja neurologisiin testeihin (ystäväni puhui muistitesteistä, joten mielestäni kyseessä olisivat siis psykologin suorittamat testit). Keskustelimme myös elintavoista, kuten riittävästä yöunesta, stressistä, b12-vitamiinista (sen puute voi aiheuttaa psyykkisiä ja neurologisia oireita) ja rauta-arvoista.

Miten mun kannattaisi tässä toimia, ettei ystäväni maksaisi turhia lääkärikuluja, kun oon 99% varma, ettei kyse ole mistään kummemmasta kuin liian vähäiset yöunet (7h vain ei riitä hänelle) ja stressi. Olisiko hänen kuitenkin parasta käydä omakustanteisesti pään kuvauksessa, että hän näkisi, että kaikki on kunnossa, niin kuin varmasti onkin. En tykkää katsoa, kun ystäväni on huolissaan ja epätietoinen, vaikka vakuutin, että kaikki on varmasti täysin kunnossa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ystäväsi paremmin omasta olotilastaan tietää, kuin sinä?

Keskity omiin asioihin.

Olen terveydenhoitaja ammatiltani. Olen tuntenut ystäväni jo 20 vuotta.

Olit ammatiltasi mikä hyvänsä, et tiedä hänen tuntemuksiaan.

Tiedän sen verran, että noi oireet katsotaan kunnallisella puolella psyykkisiksi, eikä hän pääse noilla oireilla kunnallisella puolella siihen pään kuvaukseen.

Häneltä puuttuvat lähes kaikki neurologiset oireet.

Hän on nuori ihminen, mikään dementia ei tule kyseeseen.

Siis minkä valekoulutuksen olet käynyt kun et terveydenhoitajanakaan tiedä, että dementia ei ikää katso?

https://www.terve.fi/artikkelit/dementia-voi-iskea-myos-nuorempaan-ihmi…

Joo, ystäväni on 22-vuotias. :D Ehkä 1 miljoonasta dementia tulee sen ikäisenä. 

Joku lotossakin voittaa, vaikka todennäköisyys on todella pieni.

Suhtaudut todella välinpitämättömästi ystäväsi olotilaan. Nauruhymiöitä ja höpsöttelyä. Oikein ”tosiystävä”.

No, tutkikoon sitten, hänen mielenrauhansa on mulle tärkeä asia. Olen kyllä nähnyt, miten nämä jutut purkautuvat terveydenhuollossa. Sitten maksetaan seuraavaksi itsensä kipeeksi yksityisellä, ja mitään ei löydy. Ystäväni on hyvin terveen oloinen. Nämä olivat hänen ainoat oireensa.

Raha on pieni hinta terveydestä. Jos jotain löydetäänkin, voidaan aloittaa mahdollinen hoito. Jos ei, hyvä niin ja ystäväsi saa mielenrauhaa.

Puhut terveydestä, ja mahdollisesta hoidosta, kun oireena pientä unohtelua ja väsymystä. Joo, ehken sano enää mtn...

Ois kiva, jos joku lääkäri eksyisi tänne ja lukisi tän ketjun, ja antaisi mielipiteen.

Jos olisit terveydenhoitoalalla ymmärtäisit senkin ettei yksikään lääkäri voi sanoa mitään näillä tiedoilla. Mee ny muualle trollaamaan

Työpaikan terveystarkastuksissa kaikki on ollut aina normaalisti ystävälläni.

Nii, ootkos ite se lääkäri vai rekkakuski? :D

Se on aivan yhdentekevää mikä minä olen. Se on varmaa että sinä et ole terkkari :D

Vierailija
22/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tunnistettu tarinan perusteella...

Toivottavasti. Ja toivottavasti tämä hänen ystävä saa tietää näistä kirjoituksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää miksi ap haluaa niin kiivaasti estää kaverin menon lääkärille. Miksi ihmeessä se sinua niin ahdistaa? Onko neurologi joku tuttusi jota kaveri ei saisi tavata?

Vierailija
24/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity omiin asioihin.

Tiedän sen verran, että noi oireet katsotaan kunnallisella puolella psyykkisiksi, eikä hän pääse noilla oireilla kunnallisella puolella siihen pään kuvaukseen.

Siis minkä valekoulutuksen olet käynyt kun et terveydenhoitajanakaan tiedä, että dementia ei ikää katso?

https://www.terve.fi/artikkelit/dementia-voi-iskea-myos-nuorempaan-ihmi…

Joo, ystäväni on 22-vuotias. :D Ehkä 1 miljoonasta dementia tulee sen ikäisenä. 

Joku lotossakin voittaa, vaikka todennäköisyys on todella pieni.

Suhtaudut todella välinpitämättömästi ystäväsi olotilaan. Nauruhymiöitä ja höpsöttelyä. Oikein ”tosiystävä”.

No, tutkikoon sitten, hänen mielenrauhansa on mulle tärkeä asia. Olen kyllä nähnyt, miten nämä jutut purkautuvat terveydenhuollossa. Sitten maksetaan seuraavaksi itsensä kipeeksi yksityisellä, ja mitään ei löydy. Ystäväni on hyvin terveen oloinen. Nämä olivat hänen ainoat oireensa.

Raha on pieni hinta terveydestä. Jos jotain löydetäänkin, voidaan aloittaa mahdollinen hoito. Jos ei, hyvä niin ja ystäväsi saa mielenrauhaa.

Puhut terveydestä, ja mahdollisesta hoidosta, kun oireena pientä unohtelua ja väsymystä. Joo, ehken sano enää mtn...

Ois kiva, jos joku lääkäri eksyisi tänne ja lukisi tän ketjun, ja antaisi mielipiteen.

Jos olisit terveydenhoitoalalla ymmärtäisit senkin ettei yksikään lääkäri voi sanoa mitään näillä tiedoilla. Mee ny muualle trollaamaan

Työpaikan terveystarkastuksissa kaikki on ollut aina normaalisti ystävälläni.

Nii, ootkos ite se lääkäri vai rekkakuski? :D

Työpaikan terveystarkastukset eivät kyllä ole mun kohdallani löytäneet mitään vaivoja ikinä.

Kuitenkin takana iso kasvainleikkaus ja nyt tutkitaan vinksallaan olevia kilppariarvoja jotka löytyivät kun menin tutkituttamaan samanlaisia oireita kuin ap:n kaveri, oma-alotteisesti, vaikka olenkin vuorotyössä ja varmaan nukun välillä liian vähän.

56

Vierailija
25/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää miksi ap haluaa niin kiivaasti estää kaverin menon lääkärille. Miksi ihmeessä se sinua niin ahdistaa? Onko neurologi joku tuttusi jota kaveri ei saisi tavata?

Homman nimi on se että ap ei tajua olevansa vaarallisilla vesillä päällipuolisesti diagnosoidessaan tuttavaansa ilman vaadittavaa pätevyyttä.

Ap haluaisi olla se tuttavapiirinsä terveysneuvonta joka päättää lääkärikäynneistä, hänelle ei oms työtaakka siellä omassa työpaikassa riitä.

Vierailija
26/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisessa neurologissa on pieni urologi.

Vierailija
27/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homman nimi on se että ap ei tajua olevansa vaarallisilla vesillä päällipuolisesti diagnosoidessaan tuttavaansa ilman vaadittavaa pätevyyttä.

Ap haluaisi olla se tuttavapiirinsä terveysneuvonta joka päättää lääkärikäynneistä, hänelle ei oms työtaakka siellä omassa työpaikassa riitä.

Valitettavasti AP on trolli

Vierailija
28/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sinä et päätä meneekö ystäväsi neurologin vastaanotolle vai ei. Jos yleislääkäri lähettää hänet sinne, hän tietenkin menee. Se ei ole sinun päätettävissäsi eikä anna sinulle mitään aihetta arvosteluun. Käsittääkseni hänellä on myös täysi oikeus varata aika yksityiselle neurologille, jos tuntee tarvetta. Lisäksi asiassa on sellainen puoli, että hän voi olla täysin tietoinen oireidensa psykosomaattisesta luonteesta, mutta kaipaa neurologin kantaa saadakseen mielenrauhan.

Ystäväsi tekee siis kolmivuorotyötä. Eihän se nyt sinällään ole hyvien ansioiden merkki, mutta aika monesta vuorotyöstä sentään tienaa sen verran, että halutessaan voi käydä yksityisellä erikoislääkärin vastaanotolla. Paljonko sellainen kustantaa? 150 - 200 euroa? Monenko murehtimisen takia valvotyn yön arvoinen summa se on? Minä en monta yötä viitsisi valvoa tuollaisen summan vuoksi, vaikka tuloni ovat pienet. Kuvantaminen tietenkin on arvokasta, mutta eihän sinne tt:hen tai magneettikuvaan ilman lähetettä mennä. On ihan mahdollista, että neurologin näkemys riittää hänelle.

Minulla on oireita, jotka luetellaan ALS:n oirekuvauksissa. Suoraan sanoen pelottaa. Olen joutunut rajujen kipukohtausten takia käymään päivystyksessä. Kaksi neurologia on tutkinut minut, yleislääkärin vastaanottohuone on liiankin tuttu, fysiatrille on tullut aika, erilaisia tutkimuksia on tehty viljalti. Minulla ei ole mitään ongelmia tiedollisesti ymmärtää lääkärien näkemyksiä. Kaikki, mitä he ovat kertoneet, on ollut johdonmukaista. Mutta niin kauan tuo pelko jatkuu, kuin oireetkin jatkuvat. Ongelma tietenkin on se, että pelko ruokkii oireita ja oireet pelkoa. Ihmisen tunteet eivät ole yksinomaan tiedollinen asia. Tieto usein auttaa, mutta aina se ei poista tai edes liennytä pelkoa. Tästä sitten seuraa sitä, että juostaan samojen tuntemusten takia lääkäriltä toiselle, vaikka oikea tapa olisi kertoa tuosta sairauden pelosta sille tutulle lääkärille.

Riittävä uni, terveellinen ravinto ja liikunta ovat tietenkin kaiken terveyden perusasioita. Minä näen myös sellaisen mahdollisuuden, että kaikki eivät kenties lainkaan sovellu kolmivuorotyöhön. Siihen auttaa sitten työpaikan tai peräti ammatin vaihto. Kokonaistilanteen selvittäminen lienee aa ynnä oo, ja siihen nyt ei vain lohduttelu riitä.

Vierailija
29/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity omiin asioihin.

Ja miksi ihmeessä sitten kyselisit täällä neuvoja? Anna käydä ja saada itselleen varmuus asiasta. Jos kierre jatkuu, niin ammattilaisena tiedät mihin hoitoon ohjaat.

Vierailija
30/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity omiin asioihin.

Ja miksi ihmeessä sitten kyselisit täällä neuvoja? Anna käydä ja saada itselleen varmuus asiasta. Jos kierre jatkuu, niin ammattilaisena tiedät mihin hoitoon ohjaat.

Toivoin, että saisin täältä jotain vastauksia, ehkä ihan oikean LÄÄKÄRIN mielipiteen. Kun ymmärtääkseni lääkäritkin tätä palstaa lukevat. En toivonut hypokondrikkojen kommentteja.

Vierailija
31/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kai muitakin neurologisia mahdollisuuksia noille oireille kuin dementia. Hoitajan luulisi tietävän, että esimerkiksi MS-tauti ja Takayasun arteriitti voivat tulla nuorille ihmisille. Ja ne oireet eivät alkuvuosina ole välttämättä mitenkään silmin havaittavia vaan hyvinkin epämääräisiä kuten uupumusta, särkyjä, lihasvoimien katoamista ym.

Vierailija
32/40 |
07.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas nähdään ystävyyttä parhaimmillaan. Palstalle morkkaan toisen epäilyjä terveydentilasta.

Vierailija
33/40 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ystäväni, jolla oli väsymystä ja "hönttiä oloa", appiukko ELÄINLÄÄKÄRIN pätevyydellä julisti että likka on luulosairas ja anoppi myötäili että' odotappas kun saatte lapsia, sitten vasta höntti oli onkin . Ja ystäväni oli myös nuori, 22-vuotias. Nyt hän on pyörätuolissa, ms-tauti.  Kävi ilmi, että myös  huono näkö ja jatkuva pissahätä olivat myös olleet osa sairauden oireita, onneksi pääsi t:ssa erittäin pätevän lääkärin luo joka yhdisti kaikki vaivat ja passitti neurologille!

Vierailija
34/40 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä näkökulmasta yrität lempiaihettasi. Omaa hypokondriaasi

Vierailija
35/40 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylilääkäri.

Jos olisit meidän terkkari, saisit potkut. Kuulostat Klikkaa mua -sarjan terkalta pätevyydeltäsi..

Ehkä rakas höpsö kaverisi ei ole terkkari rakas sinulle mitään kertonut, koska olet noin epäileväinen.

Vierailija
36/40 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat Hennalta

Vierailija
37/40 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveytarkastuksessa kaikki ok, nii varmaan kaikilla, ne on ihan höpö juttuja. Ja eihän niissä puututa mihinkään, ei ees jatkuvasti koholla olevaan verenpaineeseen,

Hyvä, että ystäväsi on hakeutunut lääkäriin ja pääsee tutkimuksiin. En ymmärrä miten ystäväsi tutkimukset olisi jotenkin sinulta pois. Tutkimusten avulla ystäväsi voi saada hoitoa vaivaansa tai ainakin mielenrauhaa, jos mitään ei löydy.

Vierailija
38/40 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä kyllä ystävä hänelle ole.

Vierailija
39/40 |
08.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskity omiin asioihin.

Terveydenhoitaja ei tiedä että dementia ei katso ikää. Dementia ei ole pelkästään vanhempien ihmsten sairaus, vaan saattaa alkaa jo nuorella iällä. On olemassa erilaisia dementian laatuja.

Jos ihminen tuntee huolta omasta terveydestään, on täysin oikein hakeutua tutkimuksiin. Hienoahan se on jos mitään ei löydy, mutta entä sitten jos löytyykin? Miksi tunnet tarvetta kävellä ystäväsi yli ja jyrätä hänen huolensa terveydestään? 

Vierailija
40/40 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh