Meneekö sossun aika ja resurssit ns. turhien
ilmoitusten kanssa kun tällaiset oikeat tapaukset jäävät käsittelemättä?
Kommentit (12)
Menee valitettavasti. Meistäkin on tehty ja meillä kaikki ihan hyvin. Huolenaihe riittää ja se syntyy ämmillä niin pienistä asioista. 50% on turhia, mutta nämä turhat ilmoitukset takaa sossuille kivan päivän, kun saavat vierailla tavis perheissä. Mua huvitti kun ne tutkailivat lastemme huoneita ja ihmettelivät lelujen määrää ja kun kummallakin on omat tietokoneet ja tavarat järjestyksessä.
Minulle on ainakin jäänyt ikuinen pelko ja katkeruus sossun toimintaa kohtaan. Olen saanut pahat arvet niistä keskusteluista ja leimaamisesta jota olen kohdannut. Olen nainen joka ei koskaan lyö lastaan, mutta minua on pahoin kaltoinkohdeltu sossun taholta.
Tälläiset tapaukset kuten Eerika nostavat minussa oksennuksen kurkkuun ja muistutuksen siitä, että mailma on paha ja epäoikeudenmukainen.
Musta vielä tuntui että ne viihty meillä.
3
papereista näkee että mummo on sossu, joten ei lapsella voi olla hätää vaikka mummo ei olisi missään tekemisissä
Semmoisia perheitä, joissa on esim. seinähullu iskä, joka sekakäyttää ja raivoaa ja potkii esim. sossujen parkkipaikalla niiden autot lommoille ja uhkailee raivohuutamalla tappaa joka akan toimistosta, ei kukaan halua asiakkakseen. Papereilla hoidetaan sille se raha ja toivotaan ettei se hullu vaan tule toimistolle ollenkaan,
Jos sen nynny ja alistettu vaimo vaikka pyydetään ajanvaraukselle, niin eihän se sitä yksin päästä, vaan änkee mukaan. Ei siinä oikein pääse pureutumaan ongelmiin eikä tekemään sosiaalityötä.
Yks asui omistusasunnossa ja vaimon piti raskaana ja hoitovapailla huolella laskien. Töihin ei tietenkään kumpikaan koskaan mennyt, kunhan mies kävi roikottamassa itseään työkkärin asiakkaana kyllä että rahat tuli.
Naapurit alkoi ihmetellä, kun asunnossa on aina verhot kiinni, eikä lapset eikä vaimo koskaan pihalla tai ulkona,
Alettiin työkkärissä kutsua ajanvaraukselle ja suunnitella kaikenlaisia työkokeiluja ynnämuita työllistämisiä sille vaimolle, kun se oli raskauksien välissä vähän aikaa asiakkaana.
Ja kas, meni kuukausi kun asunto oli myyty ja koko porukka vaihtoi toiseen lääniin. Kattelin joskus jälkeenpäin niiden tietoja mitä nyt näki ja luin, että mitään, siis mitään ei uudella paikkakunnalla tehty eikä tutkittu, vaan haudattiin sinne peruspalveluihin vaan, Sieltä huushollista ei yhtään tervettä ihmistä kasva. Muistan perheen sukunimen vieläkin.
Työkkärissä roikkuu vuosikymmeniä asiakkaan joku puolihullu ammattiriitelijä, joka saa siellä kuitata rahaa, vaikka sille ei mitään kuuluisi maksaa, kun koko kaupunki tietää sen tekevän pimeesti töitä. Ukko on vaan niin pahakäytöksinen, huutaa ja uhkailee, että sitä ei edes kutsuta kerran vuodessa työnhakua (?) uusimaan, siirretään vaan teknisesti eteenpäin päivämäärää,
Varmaan osittain. Itse tunnen yhden sossusn, joka valitti sitä että hänelläkin on ollut useampaan kertaan tavattavana perheitä joissa teini on jäänyt poliisille kiinni alkoholia juodessa ja osa näistä tapauksista on sellaisia että esim. 16-vuotiailla on pullo tai kaksi olutta per nuppi. En siis sano että nuorten alkoholinkäyttöä pitäisi katsoa läpi sormien tms., mutta kyllä pistää miettimään onko järkevää että jokainen nuori haastatellaan jne. kun monet joilla kaikki on hyvin kokeilevat alaikäisenä alkoholia pienillä määrillä (esim. 1-2 annosta).
Kivitystä odotellessa.
Sosiaalityö on naisvaltainen ala ja siihen liittyy tietysti lieveilmiöitä. Sos.naiset saattavat esimerkiksi ottaa jonkun enemmän silmätikuksi kuin jonkun muun vain siksi, että pärstä ei jotenkin miellytä tai halutaan vain vittuilla.
Sitten se tapausten kirjoittelu saattaa sisältää niin törkeitä valheita asiakkaista, että millä tahansa muulla alalla niistä joutuisi vastuuseen.
Jos on häikäilemätön ja röyhkeä, kuten persoonallishäiriöiset aina on, niin ei ole temppu eikä mitkään vedättää sossutätejä. Tiedän tyypin, joka on täysin psykopaatti, joka on maksattanut sossulla parit muutot, niihin kantajat ("selkä ei kestä"), kaikki maholliset harkinnanvaraiset ja muut avustukset ja talvella se kävi parin viikon kaukomatkan työkkäriltä ja sossulta pummituilla rahoilla. Töihin ei ikinä aikomustakaan mennä.
Pitkä komea mies, ja niin kiero, että flirttaa sekä miehille että naisille. Pyöritti yhden miesparan ihan kuutamolle ja olen itse ollut kuuntelemassa kun se leuhkii panneensa sossutätiä. Ei se malta olla kertomatta.
Sillehän ei mahdeta mitään missään virastoissa, sillä se uhkaa suoraan väkivallala ja lupaa henkilökohtaisesti tehdä virkailijan elämästä helvettiä, ellei asiat mene niinkuin se haluaa.
Ei siinä mikään sossutäti mitään voi. Toivoo vaan, ettei hänen työvuoron aikana tule asiakkaaksi eikä muuta sen alueelle. Jätkä jatkaa porskuttamista ja tekee pahaa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 22:19"]
Varmaan osittain. Itse tunnen yhden sossusn, joka valitti sitä että hänelläkin on ollut useampaan kertaan tavattavana perheitä joissa teini on jäänyt poliisille kiinni alkoholia juodessa ja osa näistä tapauksista on sellaisia että esim. 16-vuotiailla on pullo tai kaksi olutta per nuppi. En siis sano että nuorten alkoholinkäyttöä pitäisi katsoa läpi sormien tms., mutta kyllä pistää miettimään onko järkevää että jokainen nuori haastatellaan jne. kun monet joilla kaikki on hyvin kokeilevat alaikäisenä alkoholia pienillä määrillä (esim. 1-2 annosta).
Itse sanoisin alkuperäiselle, että ehkä joskus mutta pääsääntöisesti ei kuitenkaan. Lisäksi joskus pienestä ilmoituksesta paljastuukin iso soppa ja joskus toisinpäin. Tätä ei oikein voi läheskään aina etukäteen tietää. Ja kukaan meistä tuskin haluaa töissään olla jatkuvasti uhkailujen kohteena ja työskennellä vain ääriolosuhteissa. Mutta mielestäni kyllä hoidamme paljon vaikeitakin tapauksia, ei niitä voida hoitamatta jättää kuitenkaan. Tosin on totta, että esimerkiksi perhe, joka on haluton tulemaan tapaamisiin voi viivyttää selvityksiä omalta osaltaan huomattavasti.
Ja sinulle: meillä ei ainakaan ole aikaa selvittää tällaisia tapauksia (siis 16-vuotiaalta löytyy yksi olut tms), eikä niissä tapaamiseen kutsuta. Kun niistä ilmoitus tulee niihin täytyy toki jotenkin reagoida eli yleensä niihin reagoidaan lähettämällä kirje, että perhe voi ottaa yhteyttä jos kokevat avuntarvetta tai soittamalla vanhemmille. Toki tämäkin vie aikaa mutta mielestäni ei ole tarpeetonta, että ihmisiä tiedotetaan esim. nuorten päihdepalveluista, joiden tiedot vaikkapa kirjeestä löytyvät.
t: lastensuojelun sosiaalityöntekijä
Resursseja menee noihin ilmoituksiin, toisaalta myös siihen, että työntekijöitä ei ole niin paljon kuin tarvetta olisi. Ja kolmantena kuitenkin yritetään noudattaa sitä periaatetta, että vanhemmalla on oikeus lapseen, ihan sama mitä lapselle tekee.
Ja tuota viimeistä periaatetta on sosiopaattien helppo hyödyntää, he osaavat puhua asiat itselleen parhain päin ja kun ei ole aikaa selvitellä ja etsiä todisteita, niin heitä on sitten helppo uskoa.
Pikkupaikkakuntien sossut ei tee mitään. Virat on jaettu sill perusteella, että on kuulunut Keskustanuoriin opiskeluaikana ja siinäpä ne tärkeimmät meriitit. Kylässä on yks kylähullu, sitten pari tunnettua juoppoa ja ne ikityöttömät jokka ei töihin mene ja kulkee kädet taskussa raitilla vuodet ympäri.
Kukaan ei tee mitään. Sitten taas ison talon isäntä ja metsänomistaja on juoppo, ajaa aina kännissä, rääkkää vaimoansa ja lapset nukkuu ulkorakennnuksissa ku ukolla on paha päivä. Siihenhän ei puututa koskaan.
Limingassa "tereveydenhuollon ammattilainen" hakkasi ITSE sähköjohdolla lapsensa jalat mustemille. Kasvatukellinen aspekti oli se, että 9 vuotias oli ajanut pyörällä tien VASENTA laitaa ja näinhän ei saa tehdä. Ensin hakkas Martikkalan Erkki itse lapsensa ja vaimo Martikkala odotti vuoroaan ja hakkas sitten itse. Kyllä on korkealla tasolla tuo terveydenhoito ja hyvinvointi Limingassa.
Ei, vaan siihen, että kivempi ottaa asiakkaiksi masentuneita äitejä ja vatvoa heidän kanssaan vauvan vuorovaikutussuhteita kuin oikeasti ongelmallisia perheitä, joissa on viinaa, väkivaltaa, huumeita ja hulluja vanhempia. Voi saada vaikka itse turpaansa vielä sellaiselta.