Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemme lestadiolaisia ja teimme abortin

Vierailija
05.03.2013 |

Olemme lestadiolainen nuori pariskunta ja teimme muutama vuosi sitten abortin. Emme tietenkään voineet kertoa todellista keskeytymisen syytä muille ja se harmittaa. Harmittaa siksi, että sukulaiset luulevat, että haluaisimme lapsia, mutta meni kesken.. Emme toki enää tätä nykyä niin kiinnostuneita ole koko lestadiolaisuuden opeista, vaikka siinä paljon hyvää onkin. 

Kommentoijille, tämä on totta eikä provo. Olemme lestadiolaisia oikeasti taustaltamme. 

Abortti itsessään ei kaduta meitä tai ahdista millään lailla, vaan se tapa, jolla ihmiset siihen suhtautuisivat. Sekä lestadiolaiset, että ei-lestadiolaiset. Jos siitä kertoisi, että tehtiin abortti aiemmin ja nyt ajatellaan lasta tehdä, niin ihmiset ajattelisivat, että emme ole siihen enää sopivia..

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 08:23"]

Täällä on taas paremmat ihmiset vouhottamassa toisten valinnoista. Kyllä monessakin elämäntilanteessa ja iässä olis hyvä katsoa peiliin kun vahingossa/toivomatta raskaakai tulee että onko sille lapselle tarjota tarpeeksi tasapainoinen elämä ja kypsät vanhemmat. Esim joku myöhäisteini ei aina läheskään ole kumpaakaan. Ja ei, mulla ei ole lapsia mutta joskus tulee olemaan jos luonto suo. Ja ei, mulle ei ole tehty aborttia mutta jos olisin parikymppisenä opiskelijana raskautunu, mulla ei varsinkaan sen miehen kans olis ollu muita vaihtoehtoja. 

[/quote]

Komppaan tätä, sympatiat alottajalle..

Vierailija
2/23 |
13.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaaja on varmasti hyvin harvinainen pooikkeus. Vanhoillislestadiolainen nainen joutuu yleensä kyllä alistumaan seksiin ilman ehkäisyä ja alistumaan siihen että tulee raskaaksi milloin hyvänsä, silloinkin kun ei itse sitä lainkana toivoisi. Täsä on todiseita ihmisten kertomissa kokemuksissa omasta elämästään.

Lestadiolaisnaisia painostetaan suostumaan seksiin ilman ehkäisyä, piispa ei piittaa asiasta

Ja tämä Suomessa vuonna 2013.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä pitäisi ketään tuomita, jos abortin tekee..

Mielestäni kaikilla on silti oikeus hankkia lapsia, vaikka abortin on jounut joskus tekemään!

Vierailija
4/23 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ikuisesti, kuinka nuorena Pohjois-Pohjanmaalla ollessani meillä oli seurat, jossa puhui paikallinen vanha lestadiolainen maallikkosaarnaaja. Olin sillon varmana 13 -14-vuotias. Mies jäi meille yöksi. Vanhemmat meni illalla nevettahommiin ja jäin ukon kanssa sisään kaksin.

Hän alkoi saarnata ja sanoi, että olen syntinen. Sitten hän otti syliinsä ja alkoi siinä saarnatessaan hipelöidä. Kyllä oli hirveää. Onneksi vanhemmat olivat kotona, ties mitä muuten olisi tapahtunut.

Myöhemmin kerroin äidille, joka kauhistui eikä se saarnaaja sen jäleen meille tullut. Musta tuntuu, että noi uskonkiihkoilijat on kaikista pahimpia syntisiä itse. Varmaan olisi tuokin saarnaukko livauttanut minua, jos ei vanhemmat olisi olleet kotona.

Vierailija
5/23 |
05.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2013 klo 15:13"]

Muistan ikuisesti, kuinka nuorena Pohjois-Pohjanmaalla ollessani meillä oli seurat, jossa puhui paikallinen vanha lestadiolainen maallikkosaarnaaja. Olin sillon varmana 13 -14-vuotias. Mies jäi meille yöksi. Vanhemmat meni illalla nevettahommiin ja jäin ukon kanssa sisään kaksin.

Hän alkoi saarnata ja sanoi, että olen syntinen. Sitten hän otti syliinsä ja alkoi siinä saarnatessaan hipelöidä. Kyllä oli hirveää. Onneksi vanhemmat olivat kotona, ties mitä muuten olisi tapahtunut.

Myöhemmin kerroin äidille, joka kauhistui eikä se saarnaaja sen jäleen meille tullut. Musta tuntuu, että noi uskonkiihkoilijat on kaikista pahimpia syntisiä itse. Varmaan olisi tuokin saarnaukko livauttanut minua, jos ei vanhemmat olisi olleet kotona.

[/quote]

Noita jorinoitahan kuulee.. Aika provolta kuulostaa tommonen muka extemporee tilanne.. Eikä liittynyt aloittajan aiheeseen mitenkään!

Vierailija
6/23 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se vähän ihmetyttää, jos ensin tehdään abortti ja sitten hankitaan lapsi parin vuoden päästä! Miksi nyt olis muka parempi tilanne? Toki voi taloudellinen yms tilanne olla parempi, mut jos lapsen haluaa, siinä on taloushuolet monesti vähän toissijaisia..

Vierailija
7/23 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on murha, joka on ehkä paikallaan sillon, jos sikiö on pahasti kehitysvammainen. Ehkäsykeinona tai katumustoimenpiteenä en sitä voi hyväksyä.

Vierailija
8/23 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/23 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kehitysvammaisia sitten "murhata", syntymättömiä tai jo syntyneitä??

Vierailija
10/23 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa ja ei saa tehdä aborttia...

Vierailija
11/23 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ette te huonompia ihmisiä mun mielestä ole silti..

Vierailija
12/23 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas paremmat ihmiset vouhottamassa toisten valinnoista. Kyllä monessakin elämäntilanteessa ja iässä olis hyvä katsoa peiliin kun vahingossa/toivomatta raskaakai tulee että onko sille lapselle tarjota tarpeeksi tasapainoinen elämä ja kypsät vanhemmat. Esim joku myöhäisteini ei aina läheskään ole kumpaakaan. Ja ei, mulla ei ole lapsia mutta joskus tulee olemaan jos luonto suo. Ja ei, mulle ei ole tehty aborttia mutta jos olisin parikymppisenä opiskelijana raskautunu, mulla ei varsinkaan sen miehen kans olis ollu muita vaihtoehtoja. 

Vierailija
13/23 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella että varsinkin lestariolaiset eivät hyväksy aborttia, toisaalta tuli mieleen että Iholla sarjassa entinen lestariolainen Sanni kertoi abortistaan. Itselle jäi sellainen kuva että hänen lestariolainen äitinsä ja siskonsa pakottivat tekemään abortin, kun tulevan lapsen isä olisi ollut ei-lestariolainen. No mielestäni abortti on jokaisen oma valinta. Ei se tee teistä yhtään huonompia ihmisiä, jos muutama vuosi sitten olette päätyneet siihen ratkaisuun että ette pystyisi huolehtimaan lapsesta ja tarjoamaan hänelle parasta mahdollista elämää. Tilanteet muuttuu.

Vierailija
14/23 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2013 klo 18:12"]

no ette te huonompia ihmisiä mun mielestä ole silti..

[/quote]

Ainakaan sen huonompia kuin muutkaan jotka ovat tappaneet toisen ihmisen, esim. oman lapsensa. Eihän ne 8-vuotiaan Eerikankaan tappaneet koe tehneensä mitään väärää. Vahinkoja sattuu.

Vierailija
15/23 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla Hesarissa taannoin juttua abortista, eli minkä viikkoinen on jo lapsen tai ihmisen näköinen, minkä viikkoinen alkio. Ja että jos ei olisi laillista aborttia, se ei vähentäsi tai poistaisi näitä, jne. Haastateltavana oli alan prohvessori, nainen, joka ei vastustanut mutta totesi, ettei niitä kukaan mielellään tee ja että abortti on naiselle aina raskas, ja lähes jokainen on katunut aborttia.

Minusta on lyhytnäköistä tuomita. Jokainen tekee valinnat ja päätökset sen hetkisen OMAN tiedon ja OMAN elämäntilanteen lähtökohdasta.

Vierailija
16/23 |
07.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:16"]

Haastateltavana oli alan prohvessori, nainen, joka ei vastustanut mutta totesi, ettei niitä kukaan mielellään tee ja että abortti on naiselle aina raskas, ja lähes jokainen on katunut aborttia.

[/quote]

Olisi ehkä syytä miettiä minkä takia abortteja ei tehdä mielellään, päätös on raskas, saattaa aiheuttaa katumusta ja masennusta... Joko abortissa tapetaan lapsi tai sitten ei tapeta. Jos kyseessä ei ole lapsi vaan pelkkä solumöykky, niin sitten pitäisi olla ihan se ja sama, vaikka joku käyttäisi aborttia ensisijaisena ehkäisykeinona. Ei kai solumöykyn, kasvaimen tai hampaan poistaminenkaan ole vaikea päätös.

Jos taas kyse on lapsen elämästä eikä solumöykystä, niin sitten on ymmärrettävää, että asia vaatii pidempää pohtimista. Esim. onko oikein tappaa oma lapsi, jos kyseinen lapsi hidastaa opiskeluja tai aiheuttaa taloudellisia menetyksiä? Lain mukaan tietysti on, mutta onko tämä laki moraalisesti oikein ja sellainen joka on voimassa missä tahansa kulttuurissa nykyisestä mielihyvä- ja seksikeskeisestä trendistä rippumatta? Näitä on mielenkiintoista miettiä.

Vierailija
17/23 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se päätös meillä raskas ollut, vaan aika helppo oikeasti. Emme kadu sen tekemistä, vaan tuo sukulaisten suhtautuminen ja voivottelu tuossa ärsyttää. 

Enää ei onneksi udella, että onko tulossa jo, vaikka sisaruksilla lapsia tulee.. Voi kun kehtais suoraan vaan sanoa, että ei mennyt kesken, vaan tietoinen valinta eikä olla heti tekemässä lasta. Kysyisivät suoraan, että meinataanko/halutaanko edes..

Vierailija
18/23 |
13.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista,

onko Teillä kokemuksia meidän kaltaisesta tilanteesta? En tarkoita vain lestadiolaisia vaan yleisesti, oletteko kertoneet abortista sukulaisille/ystäville?

Vierailija
19/23 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
20/23 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulepa sinä (ex?)lestadiolainen. Ei ole maailmassakaan tapana huudella turuilla ja toreilla tehdyistä aborteista. Ne on niinkuin yksityisasioita.

Enkä ihan tiedä, miten suhtautuisin tuohon teidän tarinaannekaan. Että onko se tosiaan vain tarina. Ei kai kukaan kerro ensin suvulle odottavansa ja sitten teekin (ilman lääketieteellistä syytä) aborttia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä