Apua silmälasi"reseptin" tulkintaan, please!
Kävin optikon näöntarkastuksessa ja sain seuraavat arvot:
SF +1.00 ja +0,50
Cyl -1,75 ja -1,75
Ax (hajataitto?) 161 ja 14
Optikko suositteli vahvasti moniteholaseja. Onko tilanne oikeasti "paha" vai koittavatko vain kaupata laseja...? :)
Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Oliko siinä ADD merkattu?
Juu oli, ADD 1.00 ja 1.00
-ap
Tuo ADD lisätään siis vahvuuksiin lähelle katsottaessa.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että itse tiedät, näetkö vai et. Olisit voinut optikolla kokeilla, miten näet vain miinuslaseilla. En kyllä ymmärrä, mitä järkeä on ostaa lasit, jotka eivät oikeasti korjaa näköä niin paljon kuin mahdollista. Mutta jos sinua ei haittaa esimerkiksi koko ajan venkslata laseja päähän ja pois, niin mikäs siinä.
No tietysti se että näkeekö vai ei on ensimmäinen asia.
Itselläni tilanne on se olen ollut koko aikuisikäni likinäköinen ja käyttänyt sen vuoksi koko ajan laseja. Nyt kun ikä alkaa lähestyä viitäkymppiä, niin tilanne on se että olen edelleen likinäköinen, mutta en näe enää lukea laseilla, vaan joudun ottamaan lasit pois lukiessani.
Optikko suositteli kaksitehoja, joissa lukuosa on siis käytännössä pelkkä lasi ilman korjausta. En hankkinut, koska pystyn tarvittaessa riisumaan lasit lukiessani. Katsotaan sitten seuraavalla kerralla, että tarvinko korjausta myös lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko siinä ADD merkattu?
Juu oli, ADD 1.00 ja 1.00
-ap
No olisit heti sanonut, nuo on juuri ne toiset arvot joita aikaisemmin kyselin. Eli nyt tiedetään että todellakin on monitehot (tai ainakin kaksitehot) tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että itse tiedät, näetkö vai et. Olisit voinut optikolla kokeilla, miten näet vain miinuslaseilla. En kyllä ymmärrä, mitä järkeä on ostaa lasit, jotka eivät oikeasti korjaa näköä niin paljon kuin mahdollista. Mutta jos sinua ei haittaa esimerkiksi koko ajan venkslata laseja päähän ja pois, niin mikäs siinä.
No tietysti se että näkeekö vai ei on ensimmäinen asia.
Itselläni tilanne on se olen ollut koko aikuisikäni likinäköinen ja käyttänyt sen vuoksi koko ajan laseja. Nyt kun ikä alkaa lähestyä viitäkymppiä, niin tilanne on se että olen edelleen likinäköinen, mutta en näe enää lukea laseilla, vaan joudun ottamaan lasit pois lukiessani.
Optikko suositteli kaksitehoja, joissa lukuosa on siis käytännössä pelkkä lasi ilman korjausta. En hankkinut, koska pystyn tarvittaessa riisumaan lasit lukiessani. Katsotaan sitten seuraavalla kerralla, että tarvinko korjausta myös lukemiseen.
Kaksitehoja suositteli? Ja ikää alle 50? Ymmärtäisin jos olisit 90-v. ja aina ollut Kaksitehot. Oisko kuitenkin suositellut monitehoja?
Sinulla on taittovirhe , joka korjataan sekä sfäärisellä(sph) että sylinterilinssillä cyl (taittaa valoa vain 1 suunnassa) ja ax on sylinterin suunta. Taittovirheen nimi on hajataittoisuus ja kuva voi olla tuolloin epätarkka sekä lähelle että kauas.
Lähikorjauksen tarve ilmaistaa kirjaimilla add. Se tuosta reseptistä näyttää puuttuvan.
Jos olet epävarma , mitä kannattaa tehdä, piipahda optikkoliikkeesä uudelleen ja kysy ja vaikka pyydä saada kokeilla arvoja koesangoissa. Ei se mitään maksa ja asia selviää varmasti.
Parempi testata ensin kuin sokkona ostaa.
Eikö niitä testattu optikolla?
Vai etkö huomannut mitään eroa?
Testattiin juu niitä erivahvuisia linssejä ja huomasin toki eron. En vaan tajunnut, mikä johtuu taittoviasta, mikä ikänäöstä ja mikä likinäöstä. Eli jäin tässä pähkimään, että ovatko nuo kaikki arvot sellaisia että monitehoille on todella tarvetta... Minulla ei ole aiemmin ollut laseja. Ja kiitos kaikille vastanneille!
-ap
Mä suosittelen monitehoja. Ei tarvitse useampia laseja.
Kaukonäkö eli et nää niin hyvin lähelle. Tarvitset ilmeisesti lukulasit? Noita +lukulasejahan saa marketeistakin niin voi testata.