Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin irtisanoutua. Miten välttää karenssi?

Vierailija
06.03.2019 |

Onko riittävän hyvä syy jättää työnsä, jos ei koe oloaan turvalliseksi siellä? Meille on otettu töihin henkilö, joka on syyllistynyt rikokseen. En viitsi tarkemmin kertoa, mutta olen itse joutunut saman rikoksen uhriksi aiemmin, joten erittäin vaikea suhtautua muuten kuin pelolla. Karenssiin ei olisi varaa, mutta toisaalta en tiedä pystynkö jatkamaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset välit sulla on työnantajaan? Mulla on kerran tullut vastaan tilanne, että yhdessä pomon kanssa mietittiin onko mun järkevää enää jatkaa alalla. Mielellään olisi kyllä pitänyt minut listoilla, mutta kirjoitti mulle potkut taloudellisista/tuotannollisista syistä kun kävi selväksi ettei mulla oo mitään mahdollisuuksia jatkaa.

Vierailija
2/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinlausunto, jossa otetaan kantaa työkykyyn tehdä ko työtä, liiton kannanotto. Kysy neuvoa liiton lakimieheltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähde saikun avulla. Masennusta on todella helppoa filmata, sillä jo pikkulapsikin osaa esittää surullista. Netti on täynnä masentuneiden kertomuksia elämästään, joten tietoa filmaamiseen löytyy enemmän kuin tarpeeksi.

Irtisanouduin itse aikoinaan ottamalla kolmen kk:n karenssin ihan suosiolla vastaan, mutta nyt käyttäisin masennus-saikkua hyödykseni.

Vierailija
4/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset välit sulla on työnantajaan? Mulla on kerran tullut vastaan tilanne, että yhdessä pomon kanssa mietittiin onko mun järkevää enää jatkaa alalla. Mielellään olisi kyllä pitänyt minut listoilla, mutta kirjoitti mulle potkut taloudellisista/tuotannollisista syistä kun kävi selväksi ettei mulla oo mitään mahdollisuuksia jatkaa.

Ihan hyvät välit, mutta en tiedä tekisivätkö tuota kun haluaisivat varmasti pitää mut. Tietysti voisin kysyä.

Ap

Vierailija
5/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö masennussaikku jäisi pysyvästi johonkin terveystietoihini? Voisi jotenkin hankaloittaa elämää myöhemmin.

Ap

Vierailija
6/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riipase kovat kännit aina ennen töihin menoa.

Melkein tekisi mieli.

Ap

Vierailija
7/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi pelko nyt sitten laukaisi yleistyneen ahdistuksen ja masennuksen. Ole hyvä.

Vierailija
8/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikö masennussaikku jäisi pysyvästi johonkin terveystietoihini? Voisi jotenkin hankaloittaa elämää myöhemmin.

Ap

Mistä lähtien työnantajat esimerkiksi ovat päässeet tutkailemaan työnhakijoiden terveystietoja?

Tuo on ollut aika toistuva fraasi vuosien ajan nettikeskusteluissa, mutta mitään pohjaa todellisuuden kanssa ei kyseisellä mietteellä ole.

Suosittelen lämpimästi sitä mitä suosittelin, jos haluat varmuudella välttää karenssin.

Vierailija
9/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toi pelko nyt sitten laukaisi yleistyneen ahdistuksen ja masennuksen. Ole hyvä.

Tämä on melkein jopa tottakin, eli voisin vakavasti harkita.

Ap

Vierailija
10/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työkkärissä töissä ja näissä itse irtisanoutumisissa laki lähtee siitä että pitää olla todella tarkkaan ja täysin dokumentoidusti ENSIN yrittää korjata tilanne työpaikalla - ja jos sittenkin vielä kaikkien toimenpiteiden jälkeen pitää lähteä, niin EHKÄ voi välttää karenssin. 99% tulee karenssi.

Eli sinun pitää nyt hommata lääkäriltäsi lausunto miten stressi ja trauma estää työnteon ko paikalla. Syystä ettö sinulla siis on trauma ja se on nyt aktiviutunut.

Sitten liiton toimitsijaan yhteyttä että miten tämä ongelma voidaan sinun kohdallasi hoitaa. Liiton gubbe hoitaa asiaa työnantajan kanssa ja kaikesta pitää olla dokumentit, joka palaverista ja päätöksestä.

Jos sitten kaikkien kokousten ja sinun tai työkaverin uudelleensijoittelun jälkeen vieläkin todistettavasti et pysty siellä töihin niin ehkä et saa paluupostissa karenssia.

Tässä on sun lääkärin lausunto tärkeä: ei pidä kirjoitella diipa-daapaa ” ettö voi aiheuttaa stressiä” tai ”voi ahdistaa potilasta”. Lääkärit yleensä kirjoittaa jotain ehkä-voi-saattaa-lausuntoja ja sehän tietää aina karenssia.

Että pitkä tie on sulla edessä.

Laki on säädetty sillä mielellä että työpaikasta pitää pitää kynsin hampain kiinni. Jos vaikka palkka maksetaan väärin niin ensin pitää asiaa yrittää korjata, taas kaikilla todisteilla, ja vasta kun kaikki keinot on käytetty on viimeinen vaihtoehto ottaa loparit.

Parasta on etsiä toinen työpaikka ja vaihtaa suoraan siihen.

Vierailija
11/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut työkkärissä töissä ja näissä itse irtisanoutumisissa laki lähtee siitä että pitää olla todella tarkkaan ja täysin dokumentoidusti ENSIN yrittää korjata tilanne työpaikalla - ja jos sittenkin vielä kaikkien toimenpiteiden jälkeen pitää lähteä, niin EHKÄ voi välttää karenssin. 99% tulee karenssi.

Eli sinun pitää nyt hommata lääkäriltäsi lausunto miten stressi ja trauma estää työnteon ko paikalla. Syystä ettö sinulla siis on trauma ja se on nyt aktiviutunut.

Sitten liiton toimitsijaan yhteyttä että miten tämä ongelma voidaan sinun kohdallasi hoitaa. Liiton gubbe hoitaa asiaa työnantajan kanssa ja kaikesta pitää olla dokumentit, joka palaverista ja päätöksestä.

Jos sitten kaikkien kokousten ja sinun tai työkaverin uudelleensijoittelun jälkeen vieläkin todistettavasti et pysty siellä töihin niin ehkä et saa paluupostissa karenssia.

Tässä on sun lääkärin lausunto tärkeä: ei pidä kirjoitella diipa-daapaa ” ettö voi aiheuttaa stressiä” tai ”voi ahdistaa potilasta”. Lääkärit yleensä kirjoittaa jotain ehkä-voi-saattaa-lausuntoja ja sehän tietää aina karenssia.

Että pitkä tie on sulla edessä.

Laki on säädetty sillä mielellä että työpaikasta pitää pitää kynsin hampain kiinni. Jos vaikka palkka maksetaan väärin niin ensin pitää asiaa yrittää korjata, taas kaikilla todisteilla, ja vasta kun kaikki keinot on käytetty on viimeinen vaihtoehto ottaa loparit.

Parasta on etsiä toinen työpaikka ja vaihtaa suoraan siihen.

Saikkulaistapa ei voikaan sanktioilla mätkiä. Eli kannattaa vain jatkaa masennuksen esittämistä tarpeen mukaan.

Vierailija
12/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen asia mihin ryhtyisin olisi tuo "masennussaikku". Se ei todellakaan ole ihan niin simppeli että meet lääkärille ja kerrot kuinka masentaa, ja sua taputetaan päähän ja myönnetään täydet tuet lopuniäksi.

Masennus on sairaus, joka diagnosoidaan, ja siihen määrätään hoito. Lääkkeet ja/tai terapia. Se jää papereihisi kummittelemaan, ja siitä päivästä eteenpäin mikä tahansa terveydellinen ongelma onkin helppo pistää tuon masennuksen piikkiin ellei se ole suoraan katkennut raaja tms.

Aviomies oli masennus/ahdistus diagnoosilla (ihan asiasta) sairaslomalla. Nyt kun tarvitsis selvittää mistä sillä johtuu vakavat työntekoa ja elämää vaikeuttavat fyysiset oireet, niitä ei aleta edes tutkimaan vaan vedotaan siihen että kun sillä on tuota masennusta ja ahdistusta. Kumpikaan ei ole vaivannut vuosiin enää, mutta kroppansa on siinä kunnossa että työntelen kohta varmaan kuolaavaa invalidia pyörätuolissa, mutta mitään ei tehdä eikä tutkita koska "se on vaan masentunut".

Vierailija
13/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi todistaa että ei tunne oloaan turvalliseksi? Se pitää pystyä osoittamaan korvauksesta päättäville.

Muutenhan jengi väittäisi ihan mitä satuja sattuu keksimään ja lähtis korvauksille aina kun sattuis huvittamaan.

Kaikki syyt on hyviä ja kaikki syyt pitää pystyä todistamaan.

Sukulaiseouva lähti ovet paukkuen jostain pikku duunistaan, kun häntä oli kiusattu.

Meni työkkäriin ja oli ajavan äimänä käkenä kun haluttiin tietää että miten ja kuka ja koska tästä on työsuojeluun ilmoitettu ja kokoustettu?

Pitääkö minun ruveta tällaista selittämään!? Minunhan on kiusattu ja nyt mä haluan ansiosidonnaista!

No se oli voi voi ja ilman penniä rahaa 3kk ja käsittelyt ja eka hakemukset päälle.

On vieläkin sitä mieltä että kylläpä törkeästi kohdeltiin.

Vierailija
14/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvät välit, mutta en tiedä tekisivätkö tuota kun haluaisivat varmasti pitää mut. Tietysti voisin kysyä.

Ap

Ja tietenkin tarjoudut, että sinut voi irtisanoa ilman irtisanomisaikaa ja -palkkaa. 

Vierailija
15/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kuulut liittoon, niin ota yhteyttä liiton toimitsijaan. Ovat paikallaan näissä asioissa. Kokemusta on.

Vierailija
16/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi todistaa että ei tunne oloaan turvalliseksi? Se pitää pystyä osoittamaan korvauksesta päättäville.

Muutenhan jengi väittäisi ihan mitä satuja sattuu keksimään ja lähtis korvauksille aina kun sattuis huvittamaan.

Kaikki syyt on hyviä ja kaikki syyt pitää pystyä todistamaan.

Sukulaiseouva lähti ovet paukkuen jostain pikku duunistaan, kun häntä oli kiusattu.

Meni työkkäriin ja oli ajavan äimänä käkenä kun haluttiin tietää että miten ja kuka ja koska tästä on työsuojeluun ilmoitettu ja kokoustettu?

Pitääkö minun ruveta tällaista selittämään!? Minunhan on kiusattu ja nyt mä haluan ansiosidonnaista!

No se oli voi voi ja ilman penniä rahaa 3kk ja käsittelyt ja eka hakemukset päälle.

On vieläkin sitä mieltä että kylläpä törkeästi kohdeltiin.

Näin juuri. Työterveyslääkärikin hoitaa potilasta kuntoon, potilasta kuntoutetaan, asioista neuvotellaan, että ne saadaan ratkeamaan. Jos ap:ta ahdistaa toisen tekemät rikokset vaikka toinen ei ole häntä uhkaillut, on pelko ylireagointia.

Vierailija
17/17 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on hoidettap ohjattaisiin ensin työterveyshuollon psykologille

ja sitten psykiatrille ja sitten psykoterapiaan. Tuossa tapauksessa vielä ahdistus olisi sopivampi diagnoosi. Sitäkin hoidettaisiin.