Kiinnostaako julkisuuden henkilön kuolinsyy?
Minua kiinnostaa, kuoliko oman käden kautta, onnettomuuteen, väkivaltaan vai sairauteen. Ja jos sairauteen, niin mihin sairauteen.
Jostain syystä ainakin suomalaisessa kulttuurissa kuolinsyytä pantataan. Täytyy lukea rivien välistä tai etsiä muualta tietoa.
Mikä lienee syynä tällaiseen käytäntöön?
Kommentit (3)
Kiinnostaahan se jostain syystä. Ehkä siksi, että joskus miettii sitäkin, mihin itse tulee kuolemaan. Mutta toki se kuuluu yksityisasioihin eikä kenelläkään ulkopuolisella ole mitään oikeutta olettaa tietoa saavansa. Poikkeuksena tästä esimerkiksi valtion johto, korkeimmat poliitikot jne. joiden kuolemalla on yhteiskunnallista merkitystä.
Eihän tuo ulkopuolisille kuulu, mutta kyllähän se kiinnostaa samalla tavalla kuin "X vaihtoi työpaikkaa" tai "Z muutti muualle" tai "Y on värjännyt hiuksensa tosi jännästi". Totta kai sitä kysyy, mihin X meni töihin, minne Z muutti ja millaiset Y:n hiukset nyt sitten ovat. Inhimillistä.
Syy käytäntöön on 1. voi tuntua läheisistä ikävältä tuo kuolinsyyn kailottaminen ja 2. se että asia ei itse asiassa kuulu muille.
Itseäni kiinnostaa jos julkkis on itselleni merkittävä tai jos kuolinsyy on poikkeuksellisen mielenkiintoinen (esim. löydetty hirttäytyneenä sukkahousuihin lerssi kourassa ja appelsiini suussa).