Entinen pomo vihasi aloitteellisuutta, raivosi ja savusti ulos töistä – nyt pelottaa, mitä tehdä?
Olen aloittamassa uudessa työpaikassa. Kaikissa työpaikoissa tähän asti minulta on vaadittu aloitteellisuutta, eli että itsekin mietin ja ehdotan, mitä pitää tehdä, en vain passiivisesti odota että joku tarkalleen neuvoo. Kuitenkin nyt pelottaa, koska edellisessä työpaikassa tuli tiimin vetäjäksi pomo, joka VIHASI kaikkea aloitteellisuutta. Kielsi tekemästä mitään aloitteita, ehdotuksia, kielsi mailaamasta tai puhumasta kenellekään paitsi hänelle, hän halusi määrätä kaikesta, tehdä kaikki päätökset, kaiken viestinnän piti mennä hänen kauttaan. Piti vain olla hiljaa ja passiivisesti tehdä mitä hän käski.
Ei kuitenkaan osannut hommia, joten joutui vaikeuksiin koko ajan, jolloin sitten taas raivosi alaisilleen. Eli ei ymmärtänyt työn sisältöä tai sitä, mitä piti tehdä, joten ongelmia tuli jatkuvasti. Koko aika oli pelkkää hänen raivoamistaan aivan kaikesta. Koska hän ei tiennyt mitä piti tehdä, mutta ei halunnut kenenkään ehdottavan mitään tai neuvovan häntä, mutta ei pärjännyt ilmankaan. Eli tilanne oli täysin mahdoton.
Joten nyt mietin, uskallanko toimia kuten minun on aina haluttu toimivan tätä pomoa lukuun ottamatta, eli aloitteellisesti, ehdottavan asioita ja ratkaisuja. Näin olen toiminut aina muulloin ja tätä minulta halutaan ja siihen ollaan oltu tyytyväisiä. Huomaan vain, että pelottaa vielä tuo, kun joutui kestämään tuota jatkuvaa raivoamista, huutamista ja uhkailua, joka myös johti savustamiseeni pois työpaikalta.
Miten suhtautua?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Suhtautua mihin?
Suhtautua uuteen työpaikkaan ja siellä toimimiseen. Koska minulta taas odotetaan aloitteellista toimintaa, mutta huomaan, että se pelottaa koska koko ajan mietin, että joku tulee taas huutamaan ja raivoamaan ja yrittää savustaa minut työpaikasta jos puhun tai mailaan muille tai ehdotan yhtään mitään, eli toimin muuten kuin olen vain mykkä ja passiivinen.
Mietin vain, oliko entinen pomo oikeassa? Pitäisikö vain olla hiljaa ja nöyrä ja odottaa, että joku kertoo mitä pitää tehdä? Toisaalta kukaan muu ei tällaista minulta halua, vaan päinvastaista käytöstä. Mutta nyt se pelottaa. Oli vain kauhea kokemus joutua painostetuksi irtisanoutumaan tämän takia.
Ei tarvitse pelätä suotta. Teet kuten parhaaksi näet ja pärjäät ihan hyvin. Usko huviksesi, melkein joka toinen nykytyöntekijöistä on jollain tasolla epävarma tai pascat housuissa - eli sinne sekaan uppoaa ihan fine.
Oot vain cool niinku Fonzie.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pelätä suotta. Teet kuten parhaaksi näet ja pärjäät ihan hyvin. Usko huviksesi, melkein joka toinen nykytyöntekijöistä on jollain tasolla epävarma tai pascat housuissa - eli sinne sekaan uppoaa ihan fine.
Oot vain cool niinku Fonzie.
Kiitos :)
Mulla sama ongelma. Aloitin puoli vuotta sitten vaan toteuttamaan myös omia ideoita.
Pomo kihisee jatkuvasti kiukusta ja on herneet nokassa. Kaikki ideani ovat huonoja. Potkuja ei yllättäen ole tullut, vaikka yrittää painaa mua jatkuvasti maan rakoon.
Teen hommaa jäätävällä palkalla ja en ole löytänyt parempaa työtä.
Sulle on nyt syntynyt trauma tuosta pomosta. Voin kertoa, että törmäsin erittäin kontrolloivaan ja osaamattomaan esimieheen oltuani yli 20 vuotta työelämässä. Tämä kokemus järkytti myös minua ja rapisti halujani edetä uralla. Uuvuin. Onneksi sinä pääsit myös muualle töihin!
Vierailija kirjoitti:
Sulle on nyt syntynyt trauma tuosta pomosta. Voin kertoa, että törmäsin erittäin kontrolloivaan ja osaamattomaan esimieheen oltuani yli 20 vuotta työelämässä. Tämä kokemus järkytti myös minua ja rapisti halujani edetä uralla. Uuvuin. Onneksi sinä pääsit myös muualle töihin!
Kiitos viestistä.
Totta, itsekin huomaan, että ihan järjettömästi pelkään kaiken sanomista ja tekemistä. Mikä on huonoksi, koska sitä minulta nimenomaan halutaan.
Miten itse pääsit tuosta yli?
Ja vielä mietin sitä, oliko kyseinen pomo oikeassa?
Joskus tiimin vetäjillä ei ole tekemistä eikä osaamista. Jolloin ainoa mitä tekevät on ja moittia alaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viestistä.
Totta, itsekin huomaan, että ihan järjettömästi pelkään kaiken sanomista ja tekemistä. Mikä on huonoksi, koska sitä minulta nimenomaan halutaan.
No ei todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos viestistä.
Sun on turha miettiä oliko pomosi oikeassa vai väärässä. Hänen vastuulla oli pyörittää niitä toimintoja ja yritys mahdollisti hänen toiminnan, niin silloin asiat vain sitten tehtiin kuten hän halusi. Työnantaja etsii uuden esimiehen, jos tämän työ ei miellytä. Valitettavasti sulle jäi sitten mahdollisuudeksi hakeutua muualle töihin, jossa työnkuva vastaa sun toiveita paremmin.
Mä aloin loppuvaiheessa pelätä, että mun palkkaa lasketaan tai irtisanotaan tarpeettomana, koska esimies otti ison osan tehtävistäni itselleen ja minut (ja kollegani) alennettiin jonnekin seinäkukkasen ja teknikon/sihteerin välimaastoon. En ole kokonaan vielä toipunut, mutta eiköhän se ajan kanssa. Mä oon vaan pitänyt kiinni siitä, että olen rehellinen itselleni ja haluan etsiä työpaikan, jossa viihdyn.
Jatka vaan kuten olet aiemmin oppinut, mutta tosiaan alkuun haistele minkä verran työssä on liikkumavaraa ilman suurempaa draamaa. Toivottavasti löydät paikan, jossa ilmapiiri ei ole liian kireä!
Osaa esimiesten töistä ei ole osattu, haluttu tai voitu rakentaa sellaiseksi, että he onnistuvat omassa työssään vain kun alainenkin pääsee tavoitteisiinsa. Usein kontrolloiva, ei osaamista ohjaava tai toista kehittävä esimies, on turha askel byrokratiassa. Mutta se ongelma on ylimmän johdon ja omistajien ratkaistava.
Kontrollin takana on usein pelko, eli ihminen pelkää jotain ja käyttää asemavaltaansa hiljentääkseen aktiivisen alaisen. Toinen asia on sitten se, että joskus kannattaa opetella tuomaan aktiivisuuttaan esiin toisella tavoin, niin että ei herätä esimiehessä pelkoja. Ja joskus kannattaa pitää suu supussa ja odottaa rakentavaa hetkeä, jolloin tuo asiansa esille. Jos yrityksessä on selkeät ja mitattavat tavoitteet, siellä usein esimiesportaallakin on omat tavoitteensa, ja niihin ei kuulu kontrolli vaan päinvastoin saada alaisistaan hyvällä mahdollisimman aktiivinen työntekijä ja hyvä tulos.
Vierailija kirjoitti:
Osaa esimiesten töistä ei ole osattu, haluttu tai voitu rakentaa sellaiseksi, että he onnistuvat omassa työssään vain kun alainenkin pääsee tavoitteisiinsa. Usein kontrolloiva, ei osaamista ohjaava tai toista kehittävä esimies, on turha askel byrokratiassa. Mutta se ongelma on ylimmän johdon ja omistajien ratkaistava.
Kontrollin takana on usein pelko, eli ihminen pelkää jotain ja käyttää asemavaltaansa hiljentääkseen aktiivisen alaisen. Toinen asia on sitten se, että joskus kannattaa opetella tuomaan aktiivisuuttaan esiin toisella tavoin, niin että ei herätä esimiehessä pelkoja. Ja joskus kannattaa pitää suu supussa ja odottaa rakentavaa hetkeä, jolloin tuo asiansa esille. Jos yrityksessä on selkeät ja mitattavat tavoitteet, siellä usein esimiesportaallakin on omat tavoitteensa, ja niihin ei kuulu kontrolli vaan päinvastoin saada alaisistaan hyvällä mahdollisimman aktiivinen työntekijä ja hyvä tulos.
Kiitos hyvästä viestistä.
Vaikuttaa järkevälle. Kun kyseinen pomo oli valittu ja aloitti, kaikki olivat laajasti järkyttyneitä siitä, miten niin täysin osaamaton ihminen valittiin ja miten pihalla hän oli kaikesta.
Oli selkeää, että ei tajunnut toiminnasta mitään. Ei vain ollut kovin kiva tapa purkaa tätä alaisiin.
Itseni oli rekrytoitu kyseiseen organisaatioon nimenomaan ratkaisemaan ongelmia joita yritin ratkaista.
No, varmasti paras vain unohtaa typerä ja tympeä kokemus.
Suhtautua mihin?