Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletteko pyytäneet kumppaniltanne HIV-testausta ennen suhdetta?

Vierailija
02.03.2013 |

Olen seurustellut mieheni kanssa jo noin kolme vuotta ja aluksi luulin, että hän olisi ollut yhtä kokematon kuin minäkin. Hänellä olikin ollut yllättäen runsaasti yhden illan suhteita ja hän olikin käynyt maksullisissa naisissakin jopa, joten säikähdin kovasti. Hän väittää käyttäneensä kondomia noissa lyhyemmissä jutuissaan sekä riskikontakteissa, mutta ei suostu menemään HIV-testiin. Itse olen testauttanut itseni monta kertaa, vaikka hänen lisäkseen itselläni on ollut vain yksi muu miesystävä ennen häntä.

Olen myös testauttanut itseni muutaman kerran sinä aikana, kun olemme seurustelleet, mutta toistaiseksi testitulokset ovat olleet negatiivisia. Kuitenkin aiemmin talvella noin kaksi viikkoa eräästä kerrasta tuli itselleni kurkkukipua, kuumetta ja voimakas vatsakipu, joten aloin jälleen pelätä HIV:in mahdollisuutta. Olen lukenut, että joillekin on tarttunut HIV pitkästäkin seurustelusuhteesta, jos toinen osapuoli on ollut jo suhteen alkaessa infektoitunut tai pettänyt. En tiedä, miten pakottaisin miesystäväni testiin vai löytyisikö jostain ulkomaisesta nettikaupasta kotitestejä. Pelottaa vain niin vietävästi tämä asia. Monet riidatkin olemme riidelleet aiheesta, mutta hän on sitä mieltä, että hänessä ei HIV:iä ole, joten ei halua mennä testiin.

Aion mennä testiin ensi viikolla, mutta vastaisuuden varalta pitäisi keksiä jotain asian hyväksi, sillä en jaksa pelätä asian vuoksi. Rakastan miestäni muuten, mutta tuo testausasia häiritsee. Olenko jotenkin liian tarkka, kun vaadin mieheltäni mustaa valkoisella siitä, että hänellä EI olisi HIV:iä? Oletteko te muut saaneet todistuksen siitä, että tauteja ei ole puolisoillanne?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion mennä nyt ensi viikolla sitten HIV-testiin ja lisäksi muihinkin testeihin. Yritän pakottaa miehen menemään testiin, mutta täytyy nyt katsoa, onnistunko, sillä olen kaikilla tavoin patistanut häntä testeihin jo aiemminkin.

Vierailija
2/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin miestäni käymään testeissä ennenkuin jätimme kondomin pois, ja hän kävikin tai ainakin sanoi käyneensä, mitään mustaa valkoisella en kylläkään vaatinut (hän kävi muissa asioissa lääkärissä samaan aikaan joten sinänsä en näe mitään syytä epäillä hänen sanaansa). Minunkin piti käydä mutta mies oli niin innokas jättämään kortsut pois että kun hänen tuloksensa olivat tulleet en ehtinyt siihen asti että olisin itsekin käynyt. :) Olen sittemmin käynyt luovuttamassa verta joten HIViä minulla ei ainakaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä saada testitulokset paperilla luettavaksi. Ei ole liikaa vaadittu. Sitä ennen ei yhdyntää eikä suuseksiä.

Vierailija
4/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan ennen seurustelua pyydä testiin :D  mutta kyllä sitten kun oltu yhdessä, ennen suuseksiä tai yhdyntöjä ilman kondomia. Ja siitähän sitten tietää että jos on aikaisemmin testattu terveiksi niin jos myöhemmin saa jonku taudin tietää kyllä mistä se on peräisin. Ja niin suhteen aikana vaikea tietää 100% onko mies luotettava ja sitä kautta voi tauteja saada mutta ainakin alussa kun on mahdollisuus välttää tauteja niin miksi ei sitä tehdä?

Vierailija
5/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja kyllähän vaikka kumppani olisi luotettava,ei-niin-kokenut ja kiltti tyyppi ei tarkoita että hänen exänsä olisivat. Ihan hyvin hänellä voi olla oireeton tauti jos ei ole testannu itseään missään vaiheessa eikä ole poikuus tallella. 

Vierailija
6/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kyllä kuulostaa tosi epäilyttävältä että ei suostu testeihin mennä.

Mä itse oon hiv-positiivinen,ollut jo vuosia.Tunnen sairauteni kautta aika paljon positiivisia (tukikeskusksen ym,kautta) ja voin todella sanoa että hiviä löytyy jos minkänäköisiltä ja millaisilta ihmisiltä.Vaadi ihmeessä testeihin menoa,ennen kuin suostut suojaamattomaan seksiin,koska mikä ihme on syy kieltäytyä,pelkääkö hän kenties saaneensa tartunnan,aika vastuuntonta...

Vierailija
7/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 21:04"]

Tuo kyllä kuulostaa tosi epäilyttävältä että ei suostu testeihin mennä.

Mä itse oon hiv-positiivinen,ollut jo vuosia.Tunnen sairauteni kautta aika paljon positiivisia (tukikeskusksen ym,kautta) ja voin todella sanoa että hiviä löytyy jos minkänäköisiltä ja millaisilta ihmisiltä.Vaadi ihmeessä testeihin menoa,ennen kuin suostut suojaamattomaan seksiin,koska mikä ihme on syy kieltäytyä,pelkääkö hän kenties saaneensa tartunnan,aika vastuuntonta...

[/quote]

Otin miehen kanssa asian puheeksi jälleen äsken ja ei hän vieläkään taida suostua menemään testiin. Hän on sitä mieltä, että ne hänen aiemmat kumppaninsa ovat olleet "tavallisia tyttöjä", mutta kuitenkin tarkemmin kysellessä kävi ilmi, että oli ottanut tiettyjä selviä riskejä (ja hän on aiemminkin tunnustanut käyttäneensä myös maksullisten naisten palveluita aiemmin nuoruudessaan ja tuolloin ei ollut aina suojaus ihan täysin käytössä). Muuten hän on ihan "kiltin" oloinen, mutta tosiaan HIV:iä ei päältä näe kenestäkään.

Itse ainakin menen testiin ja yritän edelleen puhua hänelle järkeä. Ne mun oireeni silloin aiemmin olivat hieman outoja (kuume nousi nopeasti noin kaksi astetta, kurkkukipua, päänsärkyä, vatsavaivoja, nivelsärkyä), joten pelottaa kyllä. Ne oireet kyllä poistuivat nopeasti, mutta täytyyhän tässä saada itse varmuus asiasta kuitenkin.

t. AP

Vierailija
8/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma? Käytte molemmat testaamassa kaikki mahdolliset taudit ennen kuin jätätte kondomin pois. Ei pitäisi olla liian vaikeaa aikuisille ihmisille.

Vierailija
9/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 01:01"]

Mikä ongelma? Käytte molemmat testaamassa kaikki mahdolliset taudit ennen kuin jätätte kondomin pois. Ei pitäisi olla liian vaikeaa aikuisille ihmisille.

[/quote]

Ongelma on siinä, että hän ei suostu menemään HIV-testiin tai muihinkaan sp-testeihin, vaikka kuinka pyytäisin ja rukoilisin. Aluksi luulin, että hän olisi suunnilleen yhtä kokematon ja vastuullinen kuin minäkin, joten luotin häneen (ja ajattelin, että hänellä sitä ei olisi). Minun pitäisi siis jotenkin onnistua suostuttelemaan hänet testiin kaikesta huolimatta. Tosin kiinnostaa sekin, että menevätkö yleensä kaikki aina testeihin oikeaoppisesti suhteen alussa ja näyttävät testitulokset kumppanilleen vai miten ihmiset yleensä toimivat? Oon sen verran kokematon, ettei ole hirveästi vertailukohtia. Yhden illan suhteita en ole koskaan harrastanut muutenkaan.

Vierailija
10/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ymmärä, miksi miehesi ei voisi tulla testiin. Jos ei tule, niin sitä pitdän selvänä merkkinä jostain epäilyttävästä, Jos aiotte perustaa perheen, mies tulee testiin. Jos ei suostu, jääkö sinulle mitään mietittäväää? Siinä tapauksessa potku perseelle ja iso!

Vierailija
11/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei halua mennä testiin tarkoittaa selkokielellä, että ukko on kusipää ja jätä se.

Vierailija
12/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on idiootti. Selkeästi epäilee ja pelkää että saattaa olla jotain tauteja, edesvastuuttomana on mieluummin käymättä testissä. Sitten on helppo elää ajatuksella "ei mulla mitään ole" ja voi jatkaa holtitonta seksikäyttäytymistä hyvillä mielin. En ymmärrä tuollaista asennetta. Ilmeisesti mies ei arvosta sinua kovinkaan korkealle kun ei suostu testiin. Mikään suuri vaivahan se ei nimittäin ole, ns. helppo nakki. Muita syitä kieltäytymiselle ei siis voi olla kuin pelko omista taudeista ja haluttomuus kohdata tosiasiat.

Vierailija
13/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exästäni erosin muista syistä, mutta hänkin oli ko. asiassa samanlainen eli ei suostunut menemään HIV-testiin. Hänkin oli sitä mieltä, että hänellä ei voisi olla sitä, vaikka olikin ottanut riskejä jne. Voin olla turhankin pelokas ko. sairauden suhteen, mutta oikeaoppinen ohjehan on juuri se, että molemmat pitäisi testata mahdollisten tautien varalta ennen mitään intiimimpää suhdetta. Täytyy miettiä, miten toimin jatkon osalta, jos ei edelleenkään suostu. Ärsyttää kyllä moinen käytös.

Vierailija
14/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille poikaystävällesi että siihen asti käytetään kondomia kunnes tulee testivastaus.

Vierailija
15/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen edellyttänyt HIV-testiä ennen kuin kondomeista luovuttiin. Mies oli hyvin motivoitunut käymään testissä, koska ei pidä kondomeista.

Vierailija
16/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman terveytesi vuoksi: joko mies käy testeissä tai sitten otat eron.

Huolestuin tilanteestasi, koska sukupuolitaudithan eivät aina näy päällepäin eikä ihminen välttämättä voi tietää, onko mahdollisesti tartuntaa. Mielestäni on mieheltä todella vastuutonta olla käymättä testeissä - sekä itsensä että sinun kannaltasi. Tässähän on kyseessä myös sinun terveytesi!

Muistathan myös, että on muitakin mahdollisesti oireettomia sukupuolitauteja kuin hiv, esimerkiksi klamydia. Pidä huolta ainakin omasta terveydestäsi, jos mies ei siihen pysty.

Nainen, toivon sinulle selviytymistä tilanteesta.

Vierailija
17/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, käytiin molemmat tarkistamassa sp-tautitilanne suhteen alkuvaiheessa. Todennäköisesti teillä ei oikeasti ole hätää, mutta asialla ei pidä leikkiä. Jos mies ei suostu, ota toinen mies. Jos toiveissasi on perheen perustaminen, se ei onnistu ilman suojaamatonta seksiä, jolloin olet riskissä saada sp-tauti, ja samoin sitten se tuleva lapsikin. Eli siihen et vain voi ruveta ilman testiä, joten jos mies ei suostu käymään, onko kannattavaa jatkaa suhdetta?

Mutta noin muuten minusta kuulostaa, että olet pikkuisen hysteerinen. Niin kauan kuin kondomia käytät, ei sinulla ole hätää.

Vierailija
18/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2013 klo 01:36"]

Sano sille poikaystävällesi että siihen asti käytetään kondomia kunnes tulee testivastaus.

[/quote]

taitaa olla ap:n tapauksessa liian myöhäistä, kun kerta jo pelkää saaneensä tartunnan...

En ole itse vaatinut testejä mieheltäni, tai keneltäkään aikaisemmista kumppaneistani. Itseni on testattu useamman kerran. Viimeksi raskauksien yhteydessä.

Vierailija
19/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaadin ukoltani testejä ennen kuin edes harkitsimme sänkyyn menoa.

Ja samoin kävin itsekkin vaikka 100 varmasti tiesin että minulle ei ole mitään....

Lyö ukolle faktat nenän eteen ja kerro että suhde loppuu jos ei suotu menemään testeihin Omalle terveydelleen voi tehdä mitä tahansa mutta toisen ihmisen terveydellä ei saa leikkiä!

Vierailija
20/23 |
02.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kävimme molemmat testeissä ennen kuin kondomista luovuttiin. Vaikkei miehelläsi olisikaan tartuntaa niin kertoohan hänen suhtautumisensa asiaan paljon muustakin. Ei pidä esimerkiksi sinua arvossa.