Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kiusaamiselle ei tehdä mitään?

Vierailija
05.03.2019 |

Kun on päivän selvää, että se vahingoittaa. Pahimmissa tapauksissa kiusattu voi tehdä itsemurhan tai sitten kouluampumisen. Enkä mä ymmärrä sitä miksi kouluampujaa kiusataan lisää sen teon jälkeen, kun sehän oli se syy ampumiselle. Jos kiusaamista ei olisi tapahtunut ei ampumistakaan. Ja eikö ne kiusaajat itse tajua, että nappi voi tulla otsaan jossain vaiheessa? Vai onko ne vaan niin psykopaattisia/narsistisia, että ne kuvittee ettei kukaan tee heille mitään?

Mulle on tullut sellainen kuva, että ihmiset/koulut haluaa näin tapahtuvan. Että ihmiset kärsii ja kuolee. Itsekkin käynyt koulua jossa opettajat ei usko kiusattua jos ei ole "näyttöä" kiusaamisesta. Eikä kiusaajia edes kyseenalaisteta, kun ne väittää ettei he ole tehneet mitään.

Olisi kiva kuulla jos joku voisi vastata noihin kysymyksiin tai muuten antaa mielipiteensä.❤

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Präänkuuluttaa,lynataan,päiväjärjestykestä,poistamine.taidat olla esimies.

Vierailija
22/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tylsimpiä asioita, mikä minusta tuntuu usein toistuvan kiusaamista sivuavissa keskusteluissa on se, että kiusaaminen nähdään ja koetaan  lähes poikkeuksetta aina ulkopuolelta tulevaksi. Sen sijaan, että edes muutaman hetken ajattelisi itse, että mitä minä itse voisin tehdä, jotta ei kiusaamista tapahtuisi tai esiintyisi. Tarkoitukseni ei ole syyllistää kiusatuksi -syystä tai toisesta- joutuneita. Vaan präänkuuluttaa sitä, ettei kiusaaminen tyhjästä synny ja sen poissa pitämisestä olemme me kaikki vastuussa, eikä kilpailla siitä, että kenet ensimmäisenä nyljetään ja lynataan yksimielisesti pois päiväjärjestykestä sinä poistettavana "kiusanhenkenä" kun asia kiusaaminen ja sen poistamine tai hävittämien on harvoin näin yksinkertaisen toimenpiteellä ratkaistavissa. 

Ootko Pohjanmaalta kun olet noin sairas? Opettaja? Eläkkeellä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tylsimpiä asioita, mikä minusta tuntuu usein toistuvan kiusaamista sivuavissa keskusteluissa on se, että kiusaaminen nähdään ja koetaan  lähes poikkeuksetta aina ulkopuolelta tulevaksi. Sen sijaan, että edes muutaman hetken ajattelisi itse, että mitä minä itse voisin tehdä, jotta ei kiusaamista tapahtuisi tai esiintyisi. Tarkoitukseni ei ole syyllistää kiusatuksi -syystä tai toisesta- joutuneita. Vaan präänkuuluttaa sitä, ettei kiusaaminen tyhjästä synny ja sen poissa pitämisestä olemme me kaikki vastuussa, eikä kilpailla siitä, että kenet ensimmäisenä nyljetään ja lynataan yksimielisesti pois päiväjärjestykestä sinä poistettavana "kiusanhenkenä" kun asia kiusaaminen ja sen poistamine tai hävittämien on harvoin näin yksinkertaisen toimenpiteellä ratkaistavissa. 

Toivottavasti lapsiasi ja lapsenlapsiasi kiusataan sankoin joukoin. Menet sitten paikalle jeesuksena kertomaan nämä viisautesi.

Vierailija
24/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sinun tarkoituksenasi on juurikin syyllistää! Kaltaisesi pitäisi laittaa saunan taakse lyijynappihoitoon! Olet juurikin kiusaaja ja kiusaajakersan sairas vanhempi ajatusmaailmoinesi!

Vai vielä etsiä vikaa itsestä kun kaltaisesi sadisti on kimpussa! Häpeä kuvotus!

Niinpä niin. Luittkohan tekstiäni vai ymmärsitkö sen tahallisesti tai tahattomasti väärin? En kerta kaikkiaan suostu uskomaan, että kiusaaminen syntyisi jossain umpiossa ja tyhjiössä, josta se jotenkin noususi eiiin haavoittaen, loukaten ja satuttaen toisia. 

Ei kyllä se on aina, ainakin useimmiten ihmien tai joukko ihmisä jotka kiusaavat. Se miksi näin haluavat tehdä en tiedä. Siksi tai tämän vuoski kun joku kertoo, että kokee kiusaamista tapahtuneen ja mahd. ollut sen uhri, niin minusta meistä jokaisen (ei vain kiusaajaksi osoitetun)  on syytä kysyä itseltään mitä on tehnyt että näin on tapahtunut.

Olisiko itse pitänyt toimia toisin ja pyrkiä estämään, ettei kiusaamista tapahdu. Vai seisoiko vain vierellä tai etäänpänä ajatteli että eipähän kuulu lainkaan minulle, mitä tuolla tapahtuu tai on tapahtumatta. Vai olisiko pitänyt rohkaistua ja mennä väliin ja sanoa, että ei kestä ja hyväksy sitä mitä saattaa sillä hetkellä havahtua tapahtuvan.

Mitä voisi tehdä, ettei vastaava kiusaaminen enää toistuisi, tai ei ainakaan laajentuisi. Ja häviäsi ja poitsuisi mahd. kokonaan 

Vierailija
25/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä nauttii kiusaamisesta tai sen näkemisestä. Lue vaan tältä palstalta kommentteja, niin tajuat.

Joo, lue vaikka Kalastajan vaimon kiusaamisesta, Bloggaaaja mauritiuksella on viimeisin kiusaamisketju hänestä! Ilkeitä ihmisiä on todella paljon aikuisissakin.

Vierailija
26/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kunnon sadistinen narsisti pyydä koskaan aidosti anteeksi, ja sen vuoksi anteeksianto - tai pyyntökään- ei ole ratkaisu. Tiedän tällaisen ihmisen, hän ei koskaan tule myöntämään kiusanneensa, vaikka on 54-vuotias mies. Ei pysty myöntämään kuinka sairas sisältä on.

Vierailija
27/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sinun tarkoituksenasi on juurikin syyllistää! Kaltaisesi pitäisi laittaa saunan taakse lyijynappihoitoon! Olet juurikin kiusaaja ja kiusaajakersan sairas vanhempi ajatusmaailmoinesi!

Vai vielä etsiä vikaa itsestä kun kaltaisesi sadisti on kimpussa! Häpeä kuvotus!

Tämäkö oli mielestäsi asiallinen kommentti?

Vierailija
28/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OSin varmaan siksi, että kiusaamista tapahtuu myös työpaikoilla mm. eduskuntatalossa. Sitä tapahtuu kaikissa maissa ja kaikissa ikäluokissa. Jopa sairaanhoitajat saattavat kiusata potilaita. Se on yleinen sosiaalinen toimintamalli monilla ihmisillä, eikä sitä pystytä poistamaan. Lisäksi monet vain kääntät päänsä tai katsovat sivusta, jotta eivät itse ajaudu hankaluuksiin. Ainoita keinoja on hankkia tarvittavat sosiaaliset taidot, jotta ei itse joudu kiusatuksi ja joskus jopa käyttää väkivaltaa, jos muu ei auta.

Vierailija
29/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Asiallisuus ei kiusaajiin pure, vaan astetta kovemmat aseet. Näin on pakko opettaa nykypäivänä.

Vierailija
30/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittääkö paskajaakko että kiusaajia vielä pitäisi silitellä? Unet näit sikiö!

Vierailija
31/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä konkreettisia tekoja ap:n mielestä jokainen voisi tehdä estääkseen kiusaamista?

Vierailija
32/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis ajatus, että kiusaaminen pitäisi vain lopettaa. 

Jos siihen olisi yksinkertainen nappi mitä painaa, niin eiköhän sitä olisi jo painettu.

Vierailija
33/36 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunis ajatus, että kiusaaminen pitäisi vain lopettaa. 

Jos siihen olisi yksinkertainen nappi mitä painaa, niin eiköhän sitä olisi jo painettu.

Ei ainakaan Vaasassa. Se olisi piilotettu.

Vierailija
34/36 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen blogi aiheesta

https://useampiajatus.blogspot.com/

Vierailija
35/36 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatian puute on suurin syy se on selvää.

Jos on itse kokenut kiusaamista niin sitä myös ymmärtää paremmin ja on valmis auttamaan kiusattua.

Vierailija
36/36 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen ja alistaminen ovat sosiaalisia konstruktioita, jossa luodaan toisia koettelemalla sosiaalisia hierarkioita. Se on laumaeläimille (kuten ihmisille) luonnollinen toimintamalli. Koettelemalla muita testataan toisten kanttia, voimaa ja ja puolustusmekanismeja, jotta voidaan määritellä oma paikka lauman arvojarjestyksessä ja koettaa eri keinoin saada se mahdollisimman korkealta.

Julmimmaan yhteisö löytää yhteisen kiusattavan, josta tehdään monimutkaisin ja ääneen sanomattomin sopimuksin ryhmän pahnanpohjimmainen, joka ei osaa tai kykene puolustamaan itseään. Muut ryhmäläiset eivät halua puuttua alistamiseen, koska näin jokainen muu ryhmän jäsen välttää viimeiseksi joutumisen uhan. Lapset voivat olla tässä jopa aikuisia julmempia, koska heillä empatiataidot ovat vasta kehittymässä eikä sosiaalisia ilmiöitä osata vielä käsitteellistää.

Emme ole biologian tahdottomia uhreja, mutta biologia vaikuttaa meihin yhtä kaikki. Kiusaaminen on sosiaalinen ilmiö, eikä koskaan johdu yhdestä kiusaajasta. Jos kiusaaminen ei lopu, se tarkoittaa, että yhteisö kokee hyötyvänsä yhden kiusaamisesta kollektiivisesti, eikä osaa korvata toimintamallia terveemmällä. Aikuinenkin voi olla osa kiusaavaa yhteisöä, eikä välttämättä ole ulkopuolisen auktoriteetin asemassa (kuten tietysti lapsiryhmän kanssa pitäisi olla).

Lapsia on kasvatettava määrätietoisesti empatia- ja ihmissuhdetaitoihin, niin kiusaamista voidaan vähentää ja sitä voidaan paremmin tunnistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi