Voiko äänestämässä käydä henkkareilla jossa vanha sukunimi?
Olen menossa naimisiin viikon päästä ja sukunimi vaihtuu.
Uusi henkilökortti ei todennäköisesti ehdi tulla ennen vaaleja.
Voinko siis äänestää henkkareilla jossa vanha nimi?
Kommentit (8)
Ohis mutta kelpaako ajokortti enää äänestäessäkään?
Voi. Tai ainakin minä vastaavassa tilanteessa päästin äänestämään. Äänestäjällä oli mukana passin lisäksi ajokortti, vihkitodistus ja henkilöllisyyden varmistava puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta kelpaako ajokortti enää äänestäessäkään?
Kelpaa.
Ja uskoin kyllä henkilötunnuksen ja kuvan perusteella oikeaksi henkilöksi, oli vain hyvin tilanteeseen varautunut nainen.
3
Vierailija kirjoitti:
Ja uskoin kyllä henkilötunnuksen ja kuvan perusteella oikeaksi henkilöksi, oli vain hyvin tilanteeseen varautunut nainen.
3
Niin tosiaan onhan siinä kortissa se kuva ja henkilötunnuskin jotka kyllä täsmäävät. Ehkä pitää varmuudeksi ottaa vielä vihkitodistus mukaan.
Ap
Sulle tulee todennäköisesti se äänestyslappukin vielä vanhalla nimellä.
Osa on kai jo saanut ne ilmoitukset äänioikeudesta, että vaihtuukohan ne miten reaaliaikaisesti?
Tuohon toiseen kysymykseen ajokortin kelpaamisesta äänestyksessä, niin kyllä kelpaa. Tää uudistus koski lähinnä jotain pankkijuttuja ja passin hakua. Tämmöiset vähemmän tärkeät, kuten kuka maan asioista päättää, voidaan toki hoitaa edelleen heikommillakin papereilla. No ei, vaan siinä on varmaan ajateltu, että olisi myös vähävaraisemmilla mahdollisuus käyttää äänioikeuttaan.
Itselläni on kaksoissukunimi. Ajokortissa nuoruuden ajoilta syntymäsukunimeni. On käynyt koska täällä tietävät, kuka olen. En osaa sanoa muuta.