Venytteletkö päivittäin? Mitä liikkeitä teet?
Olen ilmeisesti tullut siihen ikään, että on viimeistään opeteltava venyttelemään joka päivä. En vaan oikein tiedä mitkä ois ne tärkeimmät liikkeet. Olisi kiva kuulla mitä lihaksia muut venyttelevät.
Kommentit (13)
No en venyttele, vaikka pitäisi, ja se oikeasti tekee hyvää.
Venyttely on hyödyllistä silloin, kun on liikkunut / harrastanut / harjoitellut jotain. Jos ei ole , pariin päivään mitään treeniä tehnyt, niin kroppakaan ei oikeen ota venyttelyä vastaan.
Jos kävelee, juoksee, hiihtää, pyöräilee, luistelee tms. niin silloin kannattaa venytellä jalkalihakset iltaisin: etu- ja takareidet, pohkeet, akillisjänteet ja nilkat. Myös lonkankoukistajat sekä pakarat on järkevää venytellä.
Muita venytettäviä lihaksia / lihasryhmiä tms.
- niskavenytykset (joka suuntaan rauhallisesti)
- kädet (ojentajat, koukistajat, ranteet, olkapäät jne.)
- erilaiset rangan venytykset, jotta saa rangan auki.
- vatsa ja kyljet
- nivuset / sisäreidet
Tämmöisen perussetin saa suht lyhyin venytyksin tehtyä puolessa tunnissa, kun on parin viikon ajan iltaisin venytellyt niin mielellään viettää venytysliikkeissä aikaa hieman pidempään, jolloin menee helposti kolme varttia.
Nämä siis omasta kokemuksesta, olen harrastanut nuorempana kestävyysurheilua sekä budo-lajia, joten amatööripohjalla mennään...
Venyttelyä kannattaa tehdä, vaikka ei liikkuisikaan. Toki ei kannata siksi jättää liikkumatta :) Mutta ilman liikuntaakin venyttely lisää liikkuvuutta ja ehkäisee kipuja.
Olen itse huomannut, että paikat tulee kipeäksi jos yrittää venytellä, eikä ole liikkunut pariin päivään. Pätee minuun, ei ehkä muihin.
4
Kiitos neloselle. En harrasta liikuntaa, mutta kävelen kaikkialle ja meillä on koira. Yllättäen olen huomannut, että pohkeet ja reidet ovat joskus jumissa. Koska vedän joka päivä tunnin-parin verran pulkkaa, jossa on n. 30 kiloa painoa, kädet ja hartiat ovat välillä vähän jumissa.
Minäpäs alan venytellä noilla antamillasi ohjeilla.:)
ap.
Aloita isoista lihaksista. Venytä lattialla, esim. pehmeällä matolla ensin takareidet, pakaralihakset ja sitten etureidet. Nouse ylös ja venytä kyljet ja pyöritä käsiä isoissa kaarissa eteen ja taakse. Venytä sitten niska ja hartiat.
Jos jaksat enemmän, niin hyvä. Nuo kannattaa venyttää kuitenkin joka aamu (ja ilta), eikä aikaa tuhraannu kymmentä minuuttia enempää.
Jooga on pääosin venyttelyä. Siitä saa täyden hyödyn vasta, kun tekee sitä joka päivä. Itse teen 9 liikkeen joogaohjelman joka aamu ja pidemmän ohjelman muutaman kerran viikossa.
Myös muita kuin suuria lihasryhmiä voi venytellä. Itse asiassa en venyttele niitä aamuisin ollenkaan, vaan ideana on taivutella selkärankaa joka suuntaan. Samalla venyvät kyljet, niska, selkä, vatsalihakset... Mistä tahansa joogan alkeisoppaasta löytyy varmaan sopivia ohjelmia, jotka vievät 5-10 minuuttia. Ulkopuolinen katsoja ei varmaan edes tunnistaisi, että teen nimenomaan joogaa.
Hei, kuinka kauan sun aamuohjelma kestää, kuulostaa ihanalta ja tekis mieli itsekin kokeilla
[quote author="Vierailija" time="28.02.2013 klo 21:12"]
Kiitos neloselle. En harrasta liikuntaa, mutta kävelen kaikkialle ja meillä on koira. Yllättäen olen huomannut, että pohkeet ja reidet ovat joskus jumissa. Koska vedän joka päivä tunnin-parin verran pulkkaa, jossa on n. 30 kiloa painoa, kädet ja hartiat ovat välillä vähän jumissa.
Minäpäs alan venytellä noilla antamillasi ohjeilla.:)
ap.
[/quote]
Jos noin paljon vedät päivittäin pulkkaa, niin kokeile ihmeessä jotakin lantioviritystä sille vetonarulle. Ihan joku yksinkertainenkin auttaa tosi paljon, ei kannata ehdoin tahdoin vinouttaa ja jumittaa itseään kun pienellä vaivalla saisi itsensä suoraksi ja vedon pois käsistä. Oon ite käyttänyt lenkeillä ihan vaan koiran nahkahihnaa kaksinkerroin vyötäisille ja pulkan/stigan naru siihen kiinn. Meillä siis yleensä pulkkaa vedetään niin että koira on irti ja lapset kyydissä pulkassa :). Kun on talvivaatteet niin en ole kaivannut mitään muuta pehmustetta väliin, mutta äkkiäkös sitä askartelisi jonkun oikein vetovyönkin itselleen...
Aamuisin venyttelen käsivarret ja jalat, pyöristän selän ja sit venytän vatsalihaksiani koukistamalla selkää toiseen suuntaan. Kaikki tuo nautinnollisesti maaten. Iltaisin istun lattialla puolisen tuntia, katselen telkkaria ja venyttelen takareisiä ja selkää, niskoja jne. Mitä milloinkin mieleen tulee.
En tee tuota orjallisesti, mut otin tavaksi ja se tuntuu hyvälle. Teen istumatyötä joten tuntuu mukavalle kun veri lähtee kiertoon noinkin.
Aamuisin venyttelen käsivarret ja jalat, pyöristän selän ja sit venytän vatsalihaksiani koukistamalla selkää toiseen suuntaan. Kaikki tuo nautinnollisesti maaten. Iltaisin istun lattialla puolisen tuntia, katselen telkkaria ja venyttelen takareisiä ja selkää, niskoja jne. Mitä milloinkin mieleen tulee.
En tee tuota orjallisesti, mut otin tavaksi ja se tuntuu hyvälle. Teen istumatyötä joten tuntuu mukavalle kun veri lähtee kiertoon noinkin.
Takareidet venytän joka aamu ja ilta (hampaita pessessäni). Muut alakropan lihakset käyn läpi pari-kolme kertaa viikossa. Rintalihaksia venytän silloin kun muistan.
En todellakaan.
Sitten huomaan jonain päivänä, että olenpas jäykkä. Innostun venyttelemään useana iltana ja sitten se taas jää. Olen aina inhonnut venyttelyä. Paitsi loppuraskaudesta venyttelen kyykkyistunnassa jotta synnytys helpottuisi.