Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monet heräävät aamuyöllä kello 3–5, jolloin mieleen hiipivät murheet kasvavat vuorenkorkuisiksi.

Vierailija
05.03.2019 |

Heräävätkö muut tuohon aikaan säännöllisesti ja valvovat pitkäänkin? Onpas v**tumainen vaiva.

"Aamuyöllä iskee suden hetki, jolloin murheet paisuvat – mitä silloin pitäisi tehdä?

Suden hetkellä tarkoitetaan aamuyön tunteja, jolloin ihmisen valppaus ja puolustusmekanismit ovat heikoimmillaan.

Nimitys periytyy historiasta: ennen vanhaan ihminen oli aamuyöllä kello 3–5 alttiimmillaan joutumaan hengenvaaraan eli torkahtamaan leirinuotiolla juuri silloin, kun sudet saalistavat.

Nykyihmisiä saalistavat susien sijaan hänen omat ajatuksensa. Yöllä murheet paisuvat monen mielessä epärealistisen suuriksi ja pimeys valtaa mielen samalla tavalla kuin koko kodin.

Jopa kroppamme on altis ”osallistumaan” suden hetkeen, kertoo Työterveyslaitoksen uniasiantuntija, psykologi Mikael Sallinen.
Heräily on yleistä aamuyöllä myös siksi, että uni on silloin usein kevyempää. Pääosa syvän unen vaiheesta eli niin sanotusta ydinunesta nukutaan aamuyöhön mennessä. Sen jälkeen siirrymme kevyemmän unen vaiheeseen.

Yöllisestä heräilystä ja valvomisesta kärsivät alkavat useimmiten pyöritellä päässään samoja asioita, jotka heitä muutenkin painavat: ihmissuhdeongelmia, työasioita ja talousvaikeuksia. Riittämättömyyden tunteet ja stressi synkentävät pimeässä makuuhuoneessa koko mielen mustaksi.

– Toistuvasti suden hetkeen herääminen ja vaikeus nukahtaa uudelleen sen jälkeen on tyypillinen stressin oire. Ihan samalla tavoin kuin vaikeus nukahtaa tai heräily pitkin yötä. Ajan myötä siitä voi muodostua myös opittu tapa."

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni että myös ns. luonnolliset kuolemat sijoittuvat valtaosin noihin aikoihin, kun keho on heikoimmillaan.

Ei se ihan puskista vedettyä ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko saaneet apua aamuyön heräilyyn?

Vierailija
5/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikeinlaisia juttuja, järkeviäkin, lukee mutta harvoin on mitään konkreettista antaa neuvoksi. Mitä siis voisi tehdä, etten heräisi joka vtun aamuyö.

Olen tosi usein viime aikoina lukenut myös, kuinka verenpaine on vaarallista ja sen pitäis tutkiä. Entä jos se on ollut koholla viimeiset 6 vuotta, eikä asialle ole tehty mitään., vaikka kuinka olen apa yrittänyt hakea. En ole tyypillinen verenpainepotilas, kun en ole lihava, en tupakoi. Syön terveellisesti ja kuntoilen. Piti tulla aivohalvaus, että sain ne verenpainelääkkeet.

Vierailija
7/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sitten vissiin olen joku kummajainen, kun nukun sikeimmin juuri aamuyöstä. Illalla ei uni meinaa millään tulla, mutta kun pitäisi 5.30 herätä, olen aivan taju kankaalla.

Vierailija
8/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut tällainen 16-vuotiaasta lähtien. Välillä olen nukkunut paremmin ja välillä on pitkiä kausia jolloin herään aivan liian aikaisin. Nyt ollut todella huono kausi. Olen sairaslomalla muista syistä ja joka yö herään n 3.30. Välillä menen aamusta takaisin nukkumaan ja välillä en vaan mene. Opamox on hyvä lääke tähän mutta en halua syödä jatkuvasti, ainoastaan ns. hätätilanteessa.

Vierailija
9/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään töihin 3.45. Olenko nyt masentunut ja kuollut?

Vierailija
10/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin köyhä -Sinccis

Niin pesisin itseni Fairilla ja Tokmannin halvoilla 10c sienillä. Vaikka keskellä yötä.

Sinccis

Tarkka on Markka!

Vierailija
11/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko saaneet apua aamuyön heräilyyn?

Minulla on aina yöpöydän laatikossa tällaisia yöllisiä huoliheräämisiä varten kossupullo josta voi ottaa naukun tai pari.

Vierailija
12/12 |
05.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolle mitään voi, sen on evoluutio ajastanut. Nuoruuden jälkeen kuuluukin olla "vahtivuorossa" aamuyöllä. Sitten vanhuksena rytmi muuttuu.