Pikkukeskosten tarhaanlähtökokemuksia??
Hei,
ristiriitaisin ajatuksin olemme laittamassa pikkukeskosena syntynyttä vajaa kaksivuotiasta lastamme tarhaan kokopäivähoitoon. Tähän asti kotona hoidettu lapsemme on sairastanut tavallisia flunssia ja pari korvatulehdusta, mutta säästynyt pahemmilta infektioilta. Puolisen vuotta hänellä on ollut infektioastmalääkitys. Nyt päivähoitoon vieminen jännittää. Mielelläni lukisin muiden kokemuksia pikkukeskosen hoitoon lähdöstä. Luuletko kokeneesi tavallista enemmän huonoa omatuntoa lapsen hoitoon viemisestä, koska olit hänet jo alussa menettää??Alkoiko infektiokierre? Onnistuiko lapsen lääkintä tarvittaessa hoitopäivän aikana? Miten lapsen keskosuuteen tarhassa suhtauduttiin??
En haluaisi, että lapsi leimaantuu jotenkin erilaiseksi, sillä kivikkoista alkua ja astmalääkitystä lukuunottamatta hän on " tavallinen" reipas pieni lapsi.
Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille.
Kommentit (4)
Meillä on 29+6vk 820g 8/2001 poika. Pienikokoinen ja sitkeä.Hän lähti hoitoon 8/03. Mutta sairaalassa jo sanottiin,että perhepäivähoito olisi parempi vaihtoehto päiväkodille,kouluikään asti. Koska pöpö määrä on huomattavasti pienempi kuin päiväkodin 12lapsen ryhmässä. Eikä meillä ollutkaan kauheasti flunssaa kummempaa. Nyt kyllä tänä talvena kun kävi kotoa käsin srk:n päiväkerhoa12 lasta ryhmässä niin sairasteltiin kovasti. Hän on palaamassa perhepäivähoitoon pikkusiskon kanssa. Ja meinaan pitää siihen saakka kun menee kouluun. Suosittelen että kerrotte lapsen keskosuudesta, koska se tarvitsee tukea juuri motoriikassa ja kielellisessä kehityksessä. Minä olen kertonut ihan avoimesti miksi poikani on pieni kokoinen (nyt 14kg ja 100cm). Me kävimme sairaalalla neurologilla 2,5v ja nyt neuvola psykologi teki 5v testit. Ja hoidossa niihin panostetaan missä on petraamisen varaa. Perhepäivähoitoa suositellen. Kyllä ne pienet siellä pärjää:)
Meidän tyttönen oli aivan innoissaan päästessään päiväkotiin 2.5v. Kerroin tarhassa , että hän on syntynyt 26rv:lla ja hitusen kehityksestä jäljessä. Häntä ei ole kohdeltu erilaisena kuin muitakaan vaan otettu päiväkotiryhmään sellaisena kuin on.
Itse en tuntenut kyllä yhtään syyllisyyttä, koska tyttö on reipas ja hyvin sosiaalinen, tulee hyvin toimeen kaikkien kanssa.
Nyt hän on pian 4v. ja kehityksessä samalla tasolla kuin ikäisensä. Sairastellut siinä missä muutkin tarhalaiset, muttei sen enempää kuin muutkaan. Juuri viimeksi vesirokon!
On aika lapsikohtaista laittaakko lapsi tarhaan, perhepäivähoitoon vai pitää kotona. Meidän tytölle päiväkoti on ollut mielestäni paras valinta ja hän viihtyy siellä oikein hyvin.
Meidänkin lapsi syntynyt viikolla 28+ ja painoa kilosen verran. Kerroin tarhassa, että on pikkukeskonen, mutta saanut ikäisiään paljon kiinni. Enempää esim keskosuuden syystä en haluaisi kertoa, sillä muutimme pienelle paikkakunnalle, jolla jutut leviävät ja muuttuvat nopeasti, enkä haluaisi, että lastani tai perhettäni pidettäisiin jotenkin erikoisena.
Perhepäivähoidon mahdollisuutta täällä ei ole. Lapsi on nyt käynyt muutaman kerran tarhassa totuttelemassa ja oli pärjännyt ihan hyvin vaikka on kaikkein nuorin :). Mutta kyllä äitiä jännittää kovasti. Vaikeasta alusta johtuen pelkään kovasti, että lapselle tapahtuu jokin onnettomuus tarhassa. Tätä en tosin ole siellä sanonut, jotten vaikuttaisi hysteeriseltä äidiltä.
Mutta eiköhän se tästä.
hei!
olen itekin laittamassa elokuussa 28vklla syntynyttä ja sillon 1v 4kk lastani hoitoon...jännittää, meillä kun pikkukeskonen on motorisesti ikäisiään tosi paljon jäljessä. En laittanut hoitohakemukseen mitään erityismainintoja lapsestamme, koska en halua heille ennakko odotuksia...olen sitä mieltä että hän on ihan niin kuin muutkin lapset, kehittyy vaan hitaasti. Ykkönen meillä meni 10kkna hoitoon ja sairasteli paljon, mutta sairasteli jo 3kksta lähtien. Tämä keskosena syntynyt onkin tähän mennessä ollut melko terve ja se tosiaan jännittää miten nyt sitten käy. Olen sitä mieltä, että me keskoslastenäidit olemme ehkä muutamia prosentteja huolestuneempia hoitoon viemisetä, koska suhde lapseenkin on erilainen...sitä varjelee lastaan nii paljon, kunt tietää että asiat voisivat olla toisin!
Tsemppiä teille hoidon kanssa ja sinulle työelämään!
mymmeli