Hei sinä rippijuhlia jäjestävä äiti,tilaatko kaiken valmiina vai teetkö
jotain itse?Meillä on esikoisen rippijuhlat tulossa ja vähän jänskättä.Ollaan erottu ja juhlat vietetään mun suvun kesken meillä ja ex-mies järkkää omat juhlat omassa kotonaan.Miten te muut?
Kommentit (17)
Teen itse kaiken. Meen vähän vanhanaikaista linjaa, mutta kun tekee tuttua ja turvallista, niin ei tule paniikkia. Eli teen voileipäkakkuja, pullaa, keksejä, jotain suolaista piirakkaa, kakun jne.
Itse mietin ketä kutsua juhliin? Kuuluuko rippijuhlii kutsua esim. vanhempien kummeja? Me kutsuttiin heidät esikoisen ristiäisiin, mutta en tiedä kuuluuko heitä kutsua rippijuhliin?
Mä taidan tilata kakut leipomosta.Olen sen verran tohelo keittiössä etten osaa kyllä mitään hienoa tehdä.Toiseksi haluan hyvää enkä puoli hyvää.En ole koskaan tehnyt elämässäni oikeaa kakkua alusta loppuun,olen ostanut joskus valmiita kakkupohjia ja laittanut väliin jotain.En ole keittiö-ihme.Muuten osaan kaikkea muuta.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2013 klo 12:00"]
Mä taidan tilata kakut leipomosta.Olen sen verran tohelo keittiössä etten osaa kyllä mitään hienoa tehdä.Toiseksi haluan hyvää enkä puoli hyvää.En ole koskaan tehnyt elämässäni oikeaa kakkua alusta loppuun,olen ostanut joskus valmiita kakkupohjia ja laittanut väliin jotain.En ole keittiö-ihme.Muuten osaan kaikkea muuta.
[/quote]
Ei kai tässä olla lynkkaamassa ketään, joka ei tee itse tarjottavia. Mä tykkään värkätä keittiössä kaikkea, muualla en osaakaan loistaa samallalailla. Sen takia teenkin ihan kaiken tarjottavan itse. Toisaalta pääsis paljon stressittömämmin, jos tilais kaiken muualta ja jos jokin ei onnistukaan, niin voi syyttää jotain muuta kuin itseä epäonnistumisesta.
Kolmoselle
Rippijuhliin voisi kutsua oman perheensä lähipiiriä; ystäviä, tuttavia, sukulaisia; myös ja aivan erityisestikin rippilapsen kummeja ja miksei vanhempienkin kummeja. Tärkeintä, että juhla on oman perheen oloinen ja näköinen. Mukavia ja omannäköisiä juhlia kaikille!
Niin ex kutsukoon omat sukulaiset sinne ja äiti joka on lasten yh pyytää omat sukulaiset omiin juhliin.Saadaan normaalit juhlat.Eikä mitään kulissijuhlia.Esim ex ei ole viettänyt jouluja vuosiin omien lastensa kanssa.On kovasti pyytänyt päästä jouluna meille,mutta olen perunut kutsun vedoten,että itse lähdit toisen naisen matkaan,pysy poissa.
Rakastan juhlien järjestämistä eli teen kaiken itse. Ruuat, leipomukset jne. Meille tulee noin 50-60 henkilöä
Ostan ihan kaiken siivouksesta tiskeihin asti. Meillä emäntä on vieraiden kanssa eikä keittiössä eikä toisaalta oleteta, että suvun nuoret hoitaa tarjoilun ja tiskit, kuten niin usein nykyisin on tapana. Meillä vieraat saavat olla vieraina ilman, että joku hoputtaa kahvinkaatoon tai hoitamaan muiden lapsia.
Ex-anoppi tekee meille kotiin. Meillä ei kenellekään ole niin suurta egoa, että emme samaan taloon kaikki mahtuisi. Ja tämä sekalaisen seurakunta sisältää, 1kk vanhemman siskopuolen äitineen ja kaksi velipuolta äitineen. No, joo jottein idylli olisi liian täydellinen lapsen isää vähään sieppää hänen exiensä läheiset välit, mutta minkäs teet aikuinen mies kiukutelkoon keskenään.
Viime kesänä oli esikoisen rippijuhlat, tyttö teki kaikki leipomukset ja minä tein ruokapuolen. Juhlat pidettiin meillä, ja paikalle tuli myös lasten isä ja sukua. Mahdumme siis kaikki saman katon alle.
Minkä kokoisia koteja teillä on ja miten teillä vieraat mahtuu?
Meillä on vain reilu 70 m2 koti ja vieraita minimissäänkin 20 aikuista ja lähes 10 lasta. Enemmänkin voisi kutsua, jos tilat antaisi periksi. Haluaisin tarjota ensin suolaista tai jopa kunnon ruokaa ja sitten kahvittelut päälle. Ruokien ja leipomusten teko ei ole mulle ongelma, olen kyllä silti miettinyt pitopalvelua, jotta ehtisi itse tehdä muutakin kuin kattaa pöytää ja keittää kahvia. Ongelmaksi kyllä muodostuu ahtaat tilat ja kylmäsäilytyskapasiteetti.
Onko kukaan pitänyt juhlia tai suunnitellut pitävänsä muualla kuin kotona? Vuokrannut siis jonkun juhlatilan? Se olisi aika houkutteleva ja helppo vaihtoehto.
Meillä on hieman vajaa 300 m2. Tosin kerroksia on kolme, joten sinänsä ei ole hirväesti tilaa syömiseen ja tarjoiluja olenkin mettinyt. Mihin ihmeeseen ne laittaa? Ruokapöydälle ei voi laittaa, jos haluaa ihmisten pääsevän istumaankin. Keittiötasoille, mutta se olisi mun mielestä aika arkista ja silti tarjottavat pitäisi ripotella pitkin keittiötä. Kirpputorilta hakemaan jotain isoa pöytää halvalla ja iskee sen sitten tarjoilupöydäksi olkkariin...
Meillä on noin 170 neliön omakotitalo ja rippijuhlat olivat/ovat kesällä ja silloinhan voi olla pihalla.
Kylmäsäilytystila on ongelma kun tekee kaiken itse, kun esikoisen juhlat olivat me vaihdettiin juuri jääkaappi ja vanha oli juhlien ajan autotallissa. Mutta nyt ensi kesänä täytyy luottaa naapureiden jääkaappiin...
vaikka teen itse kaiken, ruuat ja leipomukset 60 hlölle niin en tarjoile itse vaan juhlapäivän hoitaa naapuri, itse olen taas vastavuoroisesti heidän juhlissaan tarjoilemassa ja auttamassa. Lainaamme toisillemme myös astioita jne
Vähänkä hienot naapurisuhteet sulla 14. Ihan kadehtituttaa. =) Mä emännöin ainakin nyt tänä kesänä meidän esikoisen juhlia. Harvoin mitään isompia juhlia järjestetty ja toivonkin etten ole aivan puhki poikki niiden jälkeen.
Meillä on kanssa iso kaksikerroksinen koti ja tänne mahtuu tosi paljon porukkaa,neliöitä yli sata.t.eronnut yh-äiti.Mulla on oma makkari ja lapsilla omat huoneet sen lisäksi.Asutaan vieläpä ydinkeskustassa suht isossa kaupungissa.Ihan onnenpotku.Ex muutti typeränä maaseudulle haisemaan hevosten ja lehmien sekaan.Ei oo ikävä.
Ekoissa juhlissa tein big mistaken ja tilasin Amicalta kakut. Tilaaman suklaakakku oli; vaalea kakku joka oli päällysetty jollain leivontasuklaalevyllä joka leikatessa kääriytyi pois. Sisällä jotain piltti-persikkaa. Kinuskikakku oli yhtä onneton, sisällä piti olla valkusuklaamoussea ja vadelmia. Täyte oli 3 mm paksu.
Huomasin vasta kotona asioiden laidan ja jouduin ruuan tekemisen lisäksi tekemään kakut... helpoin vaihtoehto oli tehdä mansikka-brita kakkuja. Onnistuivat todella hyvin ja kaikki kehuivat
Tänä kesänä luotan vain itseeni !
Yhdet rippijuhlat olen järjestänyt ja seuraavat järjestän nyt kesäkuussa. Joku mainitsi kattausongelman. Meillä on vintillä pari Ikean halpispöytää, niihin ruuvailen jalat paikoilleen ja ne asetetaan keittiöön seisoviksi pöydiksi. Keittiön pöytä siirtyy olohuoneen puolelle ja seen ääreen mahtuu osa vieraista kahvittelemaan ja syömään.
Jaa-a.Ex kustantaa kahden lapsen juhlat uuden avokin kanssa omassa kotona.Ei hajuakaan mitä tarjoavat.Minä tiedän oman juttuni.Emme eroneet hyvissä väleissä,sillä exäni avokki uhkasi hakata minut ja äitini,joten totesin että parempi pysytellä äitini kanssa kaukana tuosta tytöstä.Kun on selvästi tasapainoton tapaus.