Pesetkö aamuisin hampaat ennen aamiaista vai sen jälkeen?
Kommentit (24)
Puoli tuntia ennen syömistä. Hampaitahan ei saa pestä heti syömisen jälkeen. Kiille kuluu.
Luulin aina, että aamiaisen jälkeen on parempi, koska silloin jää suu puhtaaksi ainakin aamupäivän ajaksi. Mutta joltain asiantuntijalta kun tätä kysyttiin, niin sanoi ettei kumpikaan (ennen vs. jälkeen) ole sinällään oikein tai väärin, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, mutta hieman parempi olisi pestä ennen.
Jälkeen. En halua lähteä liikenteeseen ruokamömmöt hampaissa.
Jos syön aamiaisen niin tarkoituksella ennen, useimmiten jää kyllä aamiainen välistä
Yhdellä tutulla kului kiille hampaista syystä, että hänellä oli tapana aamuisin juoda appelsiinimehua heti hammaspesun jälkeen.
En ymmärrä miksi suurin osa ihmisistä ei ole kiinnostunut hampaistaan. Pukeutumisesta ja kiloista saatetaan olla hyvinkin tarkkoja.
Joskus näkee kamalia suita. Hammaskivet vaan tursuaa hampaiden väleistä. Yök!
- Aamupalalla nautitut happamat tuotteet, kuten tuoremehut aiheuttavat hammaskiilteen pehmenemistä. Jos heti aamupalan jälkeen harjaa hampaita, hankaus saattaa lisätä kiilteen kulumista ja ohentumista.
- Kun siis harjaa hampaat ennen aamupalaa, ei tällä tarvitse vaivata päätään.
https://www.is.fi/terveys/art-2000000782188.html
Hammasharja uppoaa kiilteeseen kuin kuuma veitsi voihin ja harjaa kiilteen pois.
Pesen hampaat aamuisin vain, jos on asioitten hoitoa.
Itse pesen jälkeen, mutta jos olen juonut hedelmämehua tms., niin huuhtelen suun vedellä että edes hieman hapot neutraloituu (en tiedä toimiiko, mutta ainakin itselleni olen uskotellut niin).
Kahvin jälkeen. Joskus menee tuntikin siitä, kun olen juonut kahvin, joskus pesen heti sen jälkeen. Purkkaa otan aina kahvin jälkeen, se katkaisee happohyökkäyksen eikä hampaiden pesu kuluta niin paljon.
Pesen ennen, mutta sitten aamiaisen jälkeen huuhtelen suuvedellä.
Riippuu siitä missä välissä nainen hoidellaan eli saa suuseksiä. Sen jälkeen pesen vasta hampaat.
Pesen jälkeen, mutta aikasintaan tunnin päästä! Tätä vaihtoehtoa ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Pesen jälkeen, mutta aikasintaan tunnin päästä! Tätä vaihtoehtoa ei ollut.
Totta, siinä on eroa peseekö heti vai vasta esim. tunnin päästä. Mutta eihän siinä vastauksessa muutenkaan otettu kantaa siihen, kuinka paljon jälkeen.
Ennen. Syön aamiaista vain viikonloppuisin (silloinkin vasta puolen päivän maissa), ja silloin usein kaikki aamutoimet aamiaisen valmisteluineen vie sen verran aikaa, että harjaamisesta ehtii kulua hyvinkin sen puoli tuntia, mitä harjaamisen jälkeen pitäisi olla syömättä.
Miksi ihmeessä pesisin hampaan aamulla? Pesen ne iltaisin.
Siis ihan selvyyden vuoksi, kysymys ei ole siitä, mikä on 'oikea' tapa, vaan mitä itse teet.
AP
Vierailija kirjoitti:
Hyi v***u.
Vierailija kirjoitti:
No miksi pesisit ne iltaisin? Ole pesemättä ollenkaan, kyllä ne kohta putoaa, sitten ei tarvitse huolehtia enää.
Ennen tietenkin, koska syömisen jälkeen suussa on käynnissä happohyökkäys.
Jos happohyökkäyksen aikaan menee harjaamaan hampaita, kuluttaa hampaita paljon enemmän kuin olemalla harjaamatta koko päivänä.