Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko ketään HIV-positiivista?

Vierailija
26.02.2013 |

Miten luulisit suhtautuvasi jos saisit kuulla jonkun tuttavasi, työkaverisi, ystäväsi tai perheenjäsenesi olevan HIV-positiivinen?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, mutta periaatteessa ympäristön pitäisi saada tietää kaikista kellä tätä tautia on. Väärin toki niitä kohtaan, jotka ovat jo sairastuneet, joko omaa syytään tai syyttömyyttään, mutta mikäli tuo tauti halutaan poistaa maapallolta, niin tuo olisi ainoa toimiva keino. Vaatisi toki koko populaation testaamista, mutta ei siihen koskaan tulla pääsemaan. Jäänee elinikäiseksi vitsaukseksi kuten niin moni muukin. Onneksi Isorokko saatiin sentään häviämään, ja hyvä niin.

Vierailija
2/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en sen kummemmin kuin nytkään jolloin jo ties kuka voi olla, mutta a) ei ole kertonut siitä b) ei tiedä itsekään.

Oletko itse käynyt testissä. Minä olen, joten tiedän olevani HIV-negatiivinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, kuinka usein testautat itsesi?

Vierailija
4/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden. Entinen poikaystäväni sai hiv:n seurustelun aikana lomamatkalla. Olimme tosi nuoria, mutta seukkailleet jo pitkään, siis vuosia. Juttu oli kaikkiaan niin surullinen, että päätin uskoa selityksensä tartunnan alkuperästä (haava), vaikka onhan se nyt todennäköisesti tullut ihan muuta reittiä. Seurustelimme vielä pari vuotta, mutta oli se vähän rankkaa tartunnan pelon kanssa elellessä. Lopullinen niitti oli se, ettei hän halunnut lapsia. Ajattelin, että jos lapsia saisin hneltä, voisin kestää tartunnan riskinkin.

Nykyään hänellä on toinen puoliso ja minulla aviomies ja lapsi, enkä siis saanut tartuntaa vaikka meillä oli normaali, aktiivinen sukupuolielämä parin vuoden ajan.

Vierailija
5/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään testissä ja tuloksia odottelen.

Eniten ajattelen sitä että minulla on lapsi, 12v. Miten voin olla niin tyhmä että riskeeraan terveyteni kun minulla on lapsi josta olen vastuussa.

Jos tästä selviän, niin toivon mukaan olen jotain edes oppinut ja otan opikseni...

ap

Vierailija
6/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tunnen kyllä.Ystäväni on ollut HIV-positiivinen 16 vuotta. Tuo selvisi raskausajan testeissä ja oli aikamoinen järkytys kaikille. Mutta ei kyllä vaikuta juurikaan elämään tällähetkellä.En tiedä mitä tarkoitan tuolla, että miten suhtautuisin ?

Alkuun olin huolissani ystäväni voinnista. Nyt en yleensä edes muista asiaa.

Vierailija
7/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kuulisin että puoliso olisi HIV-positiivinen,nyt yhtäkkiä niin jos ei ole verensiirrosta saanut niin ero tulisi. Mutta jos joku lapsista niin ei kait se vaikkuttaisi mitenkään. Eihän se tartu jos ei ole veri tai limakalvokosketusta. Mutta sitä olen pohtinut että tarttuuko suudellessa, siinähän kuitenkin sylkeä vaihdellaan. Valaiskaapa minua nyt.

Vierailija
8/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartu suudellessa, jos ei molemmilla ole suussa isoa haavaa.

4

Vierailija
9/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 13:24"]No jos kuulisin että puoliso olisi HIV-positiivinen,nyt yhtäkkiä niin jos ei ole verensiirrosta saanut niin ero tulisi. Mutta jos joku lapsista niin ei kait se vaikkuttaisi mitenkään. Eihän se tartu jos ei ole veri tai limakalvokosketusta. Mutta sitä olen pohtinut että tarttuuko suudellessa, siinähän kuitenkin sylkeä vaihdellaan. Valaiskaapa minua nyt.[/quote]

Ei ole kyse syljestä vaan siitä onko ikenet ehjät.

Vierailija
10/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nykyään enää verensiirrosta saa, kun veri testataan. HIV voi tarttua, jos molemmilla on suussa haavoja.123

Vierailija
11/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi zimbabwelaista, joilla HIV, taitaa toisella olla jo AIDSin puolella. Ovat pariskunta, mies testattiin positiiviseksi kun olin sielä, ja toki tilanne oli kamala meille kaikille, naisystävänsä sitten testattiin sen jälkeen kun olin jo Suomessa. Tuola HIViä ei juuri hoideta ja alle kymmenessä vuodessa melkein kaikki kuolevat, sanoivat, että maksimissaan 5 hyvää vuotta voi olla edessä, miehellä oli vain vuosi hyvää sen jälkeen kun tertattiin positiiviseksi, sen jälkeen meni tosi sairaaksi. Itse suhtautuivat asiaan yllättävän "hyvin", siis ilman mitään itkuja paniikkeja, mutta sanoivatkin, että melkein puolella heidän suvustaan on HIV, joten asian kanssa on joutunut elämään.

Vierailija
12/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole testauttanut sen jälkeen kun aloin seurustella nykyisen aviomieheni kanssa (käytiin molemmat testeissä ennen kun aloitetttiin kondomiton elämä - näin toimin nuorempanakin vakituisten seurustelukumppanien kanssa). Täytyy silti myöntää, että luottamus oli nuorena suuri, kun mulla oli samaan aikaan useampia vakikumppaneita, joiden kanssa oltiin ilman kondomia. Luotin olevani heille ainoa ja he tiesivät etteivät ole minulle...

Ei HIV ole nyky-Suomessa mikään paha rasti, todennäköisesti ei lyhennä elinikää ollenkaan.

Vierailija
13/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai niin, ja sitten täällä huudellaan ett voi itku kun on herpes!!!!

Vierailija
14/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pohtii, että miten hiv tarttuu, voi käydä aids/hiv-tukikeskuksen sivuilla lukemassa oikeaa tietoa.

http://www.hivtukikeskus.fi/hiv-ja-aids/miten-hiv-ei-tartu/

Hiv ei tartu suudellessa, syljestä on eristetty virusta, mutta niin pieniä määriä, että se ei tartuta. Teoreettisesti voi tarttua suun kautta, mutta se tarkoittaa sitä, että hiv positiivisella täytyy olla verenvuotoa suussa ja sillä tartunnan saajalla haavainen suus/ ientulehdus.

Vierailija
15/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietääkseni tunne, mutta eipä siitä kaiketi tutuille ja ystäville välttämättä huudellakaan. Ei olisi iso juttu, koska tiedän, että useimmat pysyvät nykylääkityksellä suht hyväkuntoisina (vaikka eivät ne lääkkeetkään mitään harmittomia ole) vuosikymmeniäkin ja koska tiedän, että HIV itse asiassa ei tartu kovinkaan helposti.

Olen toimittajana tehnyt aiheesta aika laillakin juttuja ja tavannut hiv-positiivisia, mutta onhan se toki eri asia, jos jollain omassa lähipiirissä ilmenee tartunta.

Vierailija
16/21 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, eräs hyvä ystäväni sai tietää olevansa HIV positiivinen n.5 vuotta sitten ja kertoi siitä silloin muutamille läheisilleen. Aluksi järkytyin pahasti, kuvittelin ystäväni riutuvan sairaalloiseksi ja kuolevan pois. Opin kuitenkin ettei se tosiaan tänä päivänä länsimaissa muuta ihmisen elämää paljoakaan. Lääkityksen ansiosta elää tod.näk. terveenä vanhaksi saakka. Nykyään muistan koko asian hyvin harvoin. Eikä tietenkään vaikuttanut suhtautumiseeni :)

Vierailija
17/21 |
06.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, mä olen. :) Onko täällä muita HIV-positiivisia äitejä joilla pieniä lapsia? Olisi kiva kirjoitella ja vaihtaa kokemuksia!

18/21 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne, mutta periaatteessa ympäristön pitäisi saada tietää kaikista kellä tätä tautia on. Väärin toki niitä kohtaan, jotka ovat jo sairastuneet, joko omaa syytään tai syyttömyyttään, mutta mikäli tuo tauti halutaan poistaa maapallolta, niin tuo olisi ainoa toimiva keino. Vaatisi toki koko populaation testaamista, mutta ei siihen koskaan tulla pääsemaan. Jäänee elinikäiseksi vitsaukseksi kuten niin moni muukin. Onneksi Isorokko saatiin sentään häviämään, ja hyvä niin.

Ilmoitusvelvollisuus ei estäisi uusia tartuntoja, koska hiv tarttuu lähinnä niiltä ihmisiltä, jotka eivät tiedä omasta tartunnastaan. Hiv-lääkitys aloitetaan nykyään heti tartunnan todettua ja toimivalla lääkityksellä oleva hiv-positiivinen ei voi tartuttaa virusta eteenpäin >>  https://thl.fi/fi/-/laakitys-estaa-hivin-tarttumisen

Vierailija
19/21 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla logiikalla tauti juuri leviää. Jokainen tietää, miten suojata itsensä tartunnalta. Se itsensä suojaaminen on paras keino. Positiivisista voit olla varma ja heillä on lääkitys ja silloin virus ei tartu. Ei vaikka lääkkeitä jäisi välistä. Negatiivisesta et voi koskaan olla varma. Testit kulkee aina jäljessä sen päivän tilanteesta.

No mutta provohan kommentti oli?

Vierailija
20/21 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä omaa syytään? Harrastamalla seksiä vai? Ihan niin kuin se ei olisi normaalia toimintaa. Harva menee neitsyenä neitsyen kanssa naimisiin.