Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laina-asioista ja säästämisestä..

Vierailija
26.02.2013 |

Kuinka paljon sinulla/teillä on lainaa ja minkä arvoinen on omaisuutenne? Säästättekö kuukausituloistanne? Kuinka paljon maksatte lainaa kuukausittain?

Laskeskelin tässä omia lukujani ja asuntoni arvo on 217tuhatta, asuntolainaa on 112tuhatta ja yhtiölainaa 24tuhatta. Maksan lainoja yhteensä pois 750€/kk ja rahastoon säästyy kuukaudessa 50€. Asun yksin ja tuloni ovat noin 1950€ kuussa käteen. Laskin, että tällä lyhennysvauhdilla saan ensi vuoden loppuun mennessä maksettua pois noin 15tuhatta. Liian kunnianhimoista? Haluaisin ostaa itselleni omakotitalon sitte, kun on tarpeeksi varallisuutta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lainaan n 150te ja asunnon arvo noin 230te. Lainaa lyhennetään 1000e/kk yhteensä noin 4000e kuukausituloista. Samalla menee molemmilta säästöön 200e kuukaudessa. 

Vierailija
2/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omaisuutta noin 850 000 euroa. Velkaa on yhteensä noin 130 000 euroa. Maksan sitä noin 2000 euroa kuukaudessa. Tämän lisäksi en erikseen säästä, mutta on mulla tilillä jonkun verran limääräistä käyttövaraa. Lainojen lyhennyksethän on tavallaan säästöä. Korot han pitää sit tietty maksaa myös tuon päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ihan erilainen tilanne tänne vertailuun.

Asutaan vuokralla.

Nyt ostettiin pikkiriikkinen kakkoskoti, josta mulla velkaa 50t. Tuosta tulnee  noin 250 e kuukausierä.

Lisäksi menee noin 500 e varmaan normaalikuissa sijoituksiin.

Olisi ollut varaa ostaa siis tuo asunto velattakin, mutta en halunnut pörsissijoituksiani siihen realisoida vaan otin mieluummin tuon pitkän lainan.

Vierailija
4/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaa on 15 k€, kk-lyhennys 1200 € sis. korot. Eli pian loppuu.

Asunnon arvo n. 450 k€. Sijoituksissa kiinni n. 15 k€, olen niitä realisoinut jonkin verran kun on remonttia ja muuta törsäämistä.

Sitten pitää sopeuttaa uudestaan kun laina todella on loppu ja arvioida mihin investoi kun investointivaraa on enemmän.

Vierailija
5/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntovelkaa yhteisesti jäljellä 70000 €, miehellä lisäksi pari tonnia autovelkaa. Asunnon arvo on tällä hetkellä n.150 000€ ja lyhennetään lainaa 700€/kk.

Mulla on omaisuutta osakkeissa 16 000€, rahastoissa yms. 25 000€, säästötileillä n. 10 000€.  Kohta tilille tulee 200 000€ mitkä pitäisi sijoittaa eteenpäin.

Vierailija
6/8 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.

Lainaa jäljellä 55000, talon arvo jotain 140 000, vielä yläkerta remppaamatta.

"Eläkesäästöihin" siis osakkeisiin säästän 100 kuussa. Muita säästöjä on jotain 22 000. Mulla jää 500-700 kuukaudessa "yli" ja miehellä saman verran. Kun autolaina on kohta maksettu niin mun ylijäämä on 800-1000 kuussa.

Mutta on noita rahareikiäkin: remppaa, viemärihommia ja toinen auto pitäisi uusia.

Vierailija
7/8 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a.

Lainaa jäljellä 55000, talon arvo jotain 140 000, vielä yläkerta remppaamatta.

"Eläkesäästöihin" siis osakkeisiin säästän 100 kuussa. Muita säästöjä on jotain 22 000. Mulla jää 500-700 kuukaudessa "yli" ja miehellä saman verran. Kun autolaina on kohta maksettu niin mun ylijäämä on 800-1000 kuussa.

Mutta on noita rahareikiäkin: remppaa, viemärihommia ja toinen auto pitäisi uusia.

Meilläkin sama kombo: remppaa, viemäri ja auto. Pidin noin 6 kk puskurin koskemattomana ja remppaan otin mieluummin pienen erillislainan kuin söin kaikki säästöt, niin ei tarvinnut myydä sijoituksia huonoon saumaan. Kilpailutin pikaisesti; https://kulutusluotto.net oli näppärä tapa tsekata korot ja kulut kerralla ei mikään taikatemppu, mut antoi suuntaa. Kun autolaina loppui, ohjasin saman erän suoraan remppakassaan, niin budjetti ei edes kiristynyt. Teidän ylijäämillä toi etenis aika kivasti.

Vierailija
8/8 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan asuntolainaa ja laitan samalla sijoituksiin. Jätän kuukaudessa omaan käyttöön rahaa noin 600e, jolla katan perusmenot: ruoan, sähkön, veden yms. Ei mulla mene kuussa ruokaan, kun laitan sen itse, kun noin 400e. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän