Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä menee se raja, kuinka paljon PK:ssa saa komentaa?

Vierailija
25.02.2013 |

Pisti vaan silmään, kun meidän salivuoron lopulla paikalle tuli 5-vuotiaiden pk ryhmä ja hoitajat. Yksi poika oli vilkas ja juoksi ja huusi ympäriinsä, kun kokosivat lapsia ja antoivat ohjeita.

Yksi nuorehko hoitaja sitten tuli ja nappasi pojan silleen " ja nyt sä X lähet sit jäähylle!" ja marssi ulos..

Musta vaan tuntuis lapsena ihan kamalalta, jos vieras aikuinen tulisi ja sieppaisi mukaan.. Lapsillakin on oikeus koskemattomuuteen, pk:n tädit..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo lapsilla sellasta oikeutta. Mites muuten ne kuriin saatais?

Vierailija
2/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta täytyyhän niille lapsille rajat asettaa jotenkin. Jos ei poika kuunnellut sanallisia ohjeita, täytyi hoitajan puuttua menoon jotenkin. Eihän siitä mitään tule, jos yksi juoksee missä sattuu, koska kohta kaikki lapset yhtyy menoon, jollei siihen puututa. Tuskin aikuinen ihan vieras oli pojalle muutenkaan, jos samassa ryhmässä on töissä.

Sitä on vaikea sanoa yhden tilanteen pohjalta kenenkään käytöksestä yhtään mitään. Voi olla ihan hyvin, että poika on juossut jo vaikka parkkipaikalla tai tiellä ja nyt uhkaus toteutettiin. En jaksa kauhistella kenenkään koskemattomuuden menetystä, jos tilanne sitä vaatii niin minusta lapsen saa kantaa. Ei kaikkiin lapsiin puhe yksinkertaisesti tehoa. Ja ei, en ole pk täti vaan yhden kovakalloisen yksilön äiti... Minunkin lapseni kannetaan todennäköisesti ties montako kertaa päivässä jäähylle sekä meillä kotona, että hoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 18:28"]

Ei oo lapsilla sellasta oikeutta. Mites muuten ne kuriin saatais?

[/quote]

Kyllä pk-hoitajalla, jonka kuuluisi olla alansa ammattilainen, täytyy olla sen verran auktoriteettia, että saa lapsen kuriin ilman tarpeetonta kiinniottoa ja pakottamista

Vierailija
4/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on normaali tapa toimia lasten kanssa, ja minusta aivan oikein. Lapsella ei useinkaan ole vielä keinoja rauhoittaa itse itseään eikä aina totellakaan, ja silloin lapsi on vaan siirrettävä/poistettava tilanteesta jotenkin. Ei se onnistu muuten kuin kantamalla hänet. Oman lapseni ryhmässä on lapsi, joka saa raivokohtauksia, ja hänestä pidetään kiinni kunnes hän on rauhoittunut. Ei vaan ole muuta keinoa varmistaa lapsen ja muiden lapsien turvallisuus. Oma lapseni on vilkas, ja häntä saa tosiaan viedä jäähylle jos ei sinne vapaaehtoisesti mene. Vienhän hänet kotonakin kädestä pitäen esimerkiksi iltapesulle. Lapsen tärkein tehtävä on oppia ottamaan muutkin huomioon ja oppimaan rajat, ja joskus ne rajat ovat ihan konkreettisia, fyysisiä pakotteita.

Vierailija
5/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta :D En ole itse kasvatuksen ammattilainen, mutta aina olen saanut omat ja tarvittaessa vieraidenkin lapset ruotuun - ihan sanomalla. Katsos, kun se on auktoriteetista kiinni.

Vierailija
6/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 18:42"]

Uskomatonta :D En ole itse kasvatuksen ammattilainen, mutta aina olen saanut omat ja tarvittaessa vieraidenkin lapset ruotuun - ihan sanomalla. Katsos, kun se on auktoriteetista kiinni.

[/quote]

Katsos, sä olet tavannut vain ns kilttejä lapsia.

Vierailija
7/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Huomaa kyllä, ettet ole kasvatuksen ammattilainen.

Vierailija
8/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teettekö te kotonakin noin? Annatte lapsen ensin riehua ja sitten ykskaks nappaatte käsivarresta kiinni ja viette pois tilanteesta? Ainakin meillä erityislapsi on rauhoittunut ja totellut, kun hänen kanssaan on katsekontaktissa ja antaa ohjeet. Jos erityislapsen  on päästänyt juoksentelemaan ja riehumaan, on kasvatusalan ammattilaisilla todella ammattitaidossa puutteita. Osaava hoitaja kun ihan sillä omalla auktoriteetilla saa lapset tottelemaan, mutta nykyisin LTOt eivät tiedä mitään kasvattamisesta paneutuessaan ensisijaisesti esseiden kirjoittamiseen opiskeluaikana.

Vierailija
9/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 18:46"]

[/quote]

Juu, kaikki lapset, mitä olen tavannut ovat kilttejä :D Kerrotko vielä, millä lailla ap:n tapauksen poika oli ilkeä / paha?

Katsos, sä olet tavannut vain ns kilttejä lapsia.

[/quote]

Vierailija
10/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lastani saisi komentaa noin. Tosin tietysti ensin varoitus, mutta ehkä se varoitus oli tullut jo aiemmin tai lapsille oli kerrottu etukäteen, miten siellä käyttäydytään ja mitä tapahtuu, jos ei tottele. 

Omat lapseni osaavat totella ilman, että täytyy jankuttaa ja keskustella ja yrittää piipittää toisen riehuessa villisti edestakaisin. Minusta se osoittaa aikuisen avuttomuutta ja auktoriteetin puutetta. Sen jälkeen jos on yrittänyt aikansa neuvotella, on todella vaikea saada lasta kiinni, kun tämä osaa varoa ja ottaa hommasta kaiken ilon irti.

Olen huomannut, että juuri näiden vaikeiden lasten vanhemmille on tosi tärkeää, että heidän lastaan paapotaan ja varoitetaan ja keskustellaan ja käytetään sen yhden hoitajan kapasiteettia koko ajan tähän riehujaan muiden seistessä hiljaa vieressä ja seuratessa näytelmää. Reilua? Ei todellakaan. Kun ohjeet on annettu, niitä noudatetaan, ja se, joka ei tottele, poistetaan nopeasti tilanteesta, jotta muut saavat palkinnon käytöksestään eikä samaa rangaistusta kuin se riehuja.

Vierailija
11/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 20:24"]

Minun lastani saisi komentaa noin. Tosin tietysti ensin varoitus, mutta ehkä se varoitus oli tullut jo aiemmin tai lapsille oli kerrottu etukäteen, miten siellä käyttäydytään ja mitä tapahtuu, jos ei tottele. 

Omat lapseni osaavat totella ilman, että täytyy jankuttaa ja keskustella ja yrittää piipittää toisen riehuessa villisti edestakaisin. Minusta se osoittaa aikuisen avuttomuutta ja auktoriteetin puutetta. Sen jälkeen jos on yrittänyt aikansa neuvotella, on todella vaikea saada lasta kiinni, kun tämä osaa varoa ja ottaa hommasta kaiken ilon irti.

Olen huomannut, että juuri näiden vaikeiden lasten vanhemmille on tosi tärkeää, että heidän lastaan paapotaan ja varoitetaan ja keskustellaan ja käytetään sen yhden hoitajan kapasiteettia koko ajan tähän riehujaan muiden seistessä hiljaa vieressä ja seuratessa näytelmää. Reilua? Ei todellakaan. Kun ohjeet on annettu, niitä noudatetaan, ja se, joka ei tottele, poistetaan nopeasti tilanteesta, jotta muut saavat palkinnon käytöksestään eikä samaa rangaistusta kuin se riehuja.

[/quote]

Mutta huomaa: ap:n kertomuksessa sen yhden annettiin riekkua aika kauan ennen kuin kukaan puuttui tekemisiinsä eli kasvatusalan ammattilaisilla oli pallo pahasti hukassa!

Vierailija
12/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä auktoriteetillä ole mitään merkitystä, jos lasta ei ole opetettu kunnioittamaan niitä. ja se opettaminen tapahtuu juuri noin. 

Vierailija
13/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä jäähyjen antamista pahana. Mutta tuo ap.n kuvailema tilanne ei mennyt kasvatuksellisesti oikein. Mentiin vain ja tempaistiin lapsi poisl. Ei kielletty, ei varoitettu.

Mutta vieraita päiväkodin aikuiset tuskin lapsille ovat. Ja joskus on pakko pysäyttää lapsi ihan ottamalla kiinni, jos ei tämä muuten usko. Ei se ole mikään voimankäyttöä vaativa asia. Turvallisuusjuttul.

Vierailija
14/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia en halua harjoittelijoita ja kaikenmaailman kesätyttöjä päiväkoteihin... Vielä kun saisi muutkin äidit tajuamaan.

Vierailija
15/15 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 23:33"]Juuri tämän takia en halua harjoittelijoita ja kaikenmaailman kesätyttöjä päiväkoteihin... Vielä kun saisi muutkin äidit tajuamaan.[/quote]

Olen samaa mieltä, pitääköhän alkaa listaamaan, miksi kesätyöläiset eivät sovellu päiväkoteihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi