Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan (7,5 kk) levottomat yöt ja allergiaepäilyt

24.02.2013 |

Etsin kohtalotovereita ja vertaistukea - oma vauvani on aina ollut tosi huono nukkuja ja nykyään yöt ovat niin levottomia, etten itse saa nukuttua juuri ollenkaan. Olo alkaa olla kuin unissakävelijällä. Vauva heräili 1-2 h välein 0-3 kk iässä (alkuyöstä saattoi tulla 3 h unipätkä). Sitten 3-5 kk iässä vauva heräili yleensä 1 h välein. Ja 5 kk jälkeen heräilytahti tiheni entisestään: vauva heräili jopa 20 min välein. Lopulta, puolen vuoden iässä vauva alkoi roikkua rinnalla lähes koko yön.

Epäilen yhdeksi levottomien öiden syyksi allergioita. Mahdollisten allergioiden lisäksi vauvaa valvottavat myös hampaiden tulo, liikkuminen yms. Uniassosiaatio-ongelmat (rinta, tutti) selittänevät (ainakin osin) sen, ettei vauva osaa nukahtaa uudestaan itse, mutta sitä ne eivät selitä, miksi vauva herää niin usein kuin herää.

Itse olen epäillyt jo pitkään, että vauvalla olisi allergioita, mutta minua ei ole otettu vakavasti. Pari viikkoa sitten vauva alkoi saada niin selkeitä allergiareaktioita, ettei epäilykselle ollut enää sijaa. Saimme ensin yksityislääkärin kautta lähetteen maitoaltistukseen (odottelemme sinne pääsyä). Ryhdyimme vauvan kanssa maidotomalle ja munattomalle dieetille (vauva osittaisimetyksellä), mutta sitten vauva saikin selkeitä reaktioita viljoista (ohra, ruis ja/tai vehnä). Myös kala ja porkkana ovat ilmeisesti allergisoivia. Saimmekin sitten neuvolan kautta lähetteen myös muihin allergiatutkimuksiin. Olen nyt karsinut vauvan ruokavaliosta pois myös ohran, vehnän ja rukiin, koska ne aiheuttivat niin voimakkaita reaktioita. Soijaa sen sijaan kulutamme nyt sitten entistä enemmän. Vauvan yöt eivät vielä ole rauhoittuneet yhtään...

Koitimme kuukausi sitten lempeää tassu-unikoulua, kun meille vakuuteltiin, että vauva on terve eikä tarvitse yösyöttöjä. Tassu-unikoulun myötä vauva oppi nukahtamaan tutin kanssa (aiemmin nukahti sisällä oikeastaan vain rinnalle) ja nukkui muutaman yön paremmin - mutta sitten meno meni taas ihan mahdottomaksi. Uusia unikouluja ei voi harkita allergiaepäilyjen vuoksi + vauvan paino oli pudonnut puolivuotispunnituksesta useamman sataa grammaa (!).

Itselläni on sellainen olo, etten jaksaisi enää yhtään huonosti nukuttua yötä. Arkipäivisin kun pitää vauvan lisäksi jaksaa hoitaa myös vauvan isoveljeä. En tiedä voiko kukaan täällä antaa mitään selviytymiskeinoja minulle, mutta olisi hauska kuulla muiden selviytymistarinoita (ehkä auttavat minua jaksamaan).

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla