Koululaisen kuukauden poissa-olo koulusta vanhempien loman vuoksi
Mitä perusteluja olette kirjanneet koululaisen loma-anomukseen? Miten olette luvanneet "korvata" poissa-olon, opettamalla itse vai?
Kommentit (19)
Jos on alakoululaisesta kyse, jokainen vanhempi pystyy ihan hyvin opettamaan kuukaudessa edetyt aineet. Jos lomaillaan eksootisessa paikassa, lapsi saattaa oppia jopa enemmän kuin luokkakaverit (esim. englantia käytännössä). Kysyy vaan opettajalta minkä alueen suunnilleen ehtivät koulussa edetä. Kokeet tekee sitten kun kouluun palaa. Meillä teki 5-luokkalainen kerran neljät kokeet viikossa kun palasimme lomalta. Sai 9-10 kaikista.
Eksoottinen paikka=puhutaan englantia ???
Eksoottinen paikka, jossa puhutaan englantia = Intia. Australia. Uusi-seelanti, Pakistan tai Nigeria ja ihan mikä tahansa turistirysä tämän taivaan alla, eikä siellä tarvitse edes olla kauhean montaa turistiakaan.
Edesvastuutonta pidellä noin pitkiä lomia ja ottaa lapsi pois koulusta. Koulu on lapsen työ.
Täällä yksi jo aikuinen, joka oli aikoinaan vanhempien opissa. Seilasimme maailman merillä 10kk, joista kouluaikaa oli 8kk. Itse olin 9v. ja veljeni 11v. Vanhempamme (lähinnä äiti) opettivat veneessä ja maissa. Kun palasimme Suomeen, niin koulussa käytiin rehtorin/opettajien tekemiä tehtäviä (jonkin sortin tasokoe) läpi ja hyvin meni. Koulu jatkui sitten normaalina. Äitini on lääkäri ja isäni DI, VT. Jos sillä nyt on jotain merkitystä.
Ei siihen perusteluja tarvita. Huoltajalla on oikeus ottaa lapsensa määräajaksi pois koulusta niin halutessaan. Hänellä on kuitenkin velvollisuus ilmoittaa, miten hoitaa lapsen opetuksen poissaolon aikana. Tavallisesti huoltaja itse koettaa opettaa. Ehkä se vielä jossain ekoilla luokilla käy, mutta aika hankalaksi menee yläasteen puolella. Kuukauden poissaolo tarkoittaa lähes kokonaista jaksoa, ja voipi olla, että siinä täytyy sitten opettaa jokin sellainen oppiaine, jota ei muuten ole laisinkaan koko yläasteen aikana. Kun lapsi tulee takaisin ja tekee kokeen, sen arvosana jää sitten sinne yhdeksännen luokan päättötodistukseen. Aika riskaabelia, mutta huoltajalla on tähän oikeus. Miksei niitä pitkiä matkoja voi tehdä silloin, kun on kouluista lomaa?
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 18:48"]
Täällä yksi jo aikuinen, joka oli aikoinaan vanhempien opissa. Seilasimme maailman merillä 10kk, joista kouluaikaa oli 8kk. Itse olin 9v. ja veljeni 11v. Vanhempamme (lähinnä äiti) opettivat veneessä ja maissa. Kun palasimme Suomeen, niin koulussa käytiin rehtorin/opettajien tekemiä tehtäviä (jonkin sortin tasokoe) läpi ja hyvin meni. Koulu jatkui sitten normaalina. Äitini on lääkäri ja isäni DI, VT. Jos sillä nyt on jotain merkitystä.
[/quote]
Moi Jyri :)!
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 18:01"]
Jos on alakoululaisesta kyse, jokainen vanhempi pystyy ihan hyvin opettamaan kuukaudessa edetyt aineet. Jos lomaillaan eksootisessa paikassa, lapsi saattaa oppia jopa enemmän kuin luokkakaverit (esim. englantia käytännössä). Kysyy vaan opettajalta minkä alueen suunnilleen ehtivät koulussa edetä. Kokeet tekee sitten kun kouluun palaa. Meillä teki 5-luokkalainen kerran neljät kokeet viikossa kun palasimme lomalta. Sai 9-10 kaikista.
[/quote]
Opettajalla ei ole mitään velvollisuutta kertoa mitä lapsen ylimääräisen loman aikana tehdään. Se on opettajalle täysin ylimääräistä työtä eikä kuulu hänelle. Omalla lomalla hoidetaan asiat itse, eikä vaadita opettajalta ylimääräistä työtä että lapsi saa lomailla.
Opettajalla ei ole mitään velvollisuutta kertoa mitä lapsen ylimääräisen loman aikana tehdään. Se on opettajalle täysin ylimääräistä työtä eikä kuulu hänelle. Omalla lomalla hoidetaan asiat itse, eikä vaadita opettajalta ylimääräistä työtä että lapsi saa lomailla.
[/quote]
Aivan, näinhän se on. Koska jokaisella ihmisellä on halutessaan mahdollisuus olla röyhkeä, töykeä ja kaikin tavoin pyrkiä hankaloittamaan muiden ihmisten elämää esim. olla jakamatta tärkeää tietoa, vaikka sen jakamisesta ei olisi juuri mitään vaivaa. Kunahn nyt piruttaan ei viitsi kertoa.
Ihminen voi onneksi valita ja onneksi aika harva on niin kusipäinen. Edes opettajista.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 19:18"]
[/quote]
Jep eihän opettaja voi millään jaksaa kertoa kuinka pitkälle hän ajattelee opetuksen etenevän oppikirjassa. Sehän vie jopa melkein minuutin kallisarvoista aikaa.
No täytyyhän opettajien hankaloittaa tilannetta, muutenhan kaikki avmammat matkustaisivat perheineen koulujen loma-aikojen ulkopuolella(lue:halvat hinnat)
Tää on ihan rehtorien ohje, et mitään ette kerro tulevista aiheista/läksyistä!
Meillä mies teki töitä puolisen vuotta ulkomailla pariin otteeseen. Olimme koko perhe reissussa.
Opetin poikaa 2. ja 3. luokkien syyslukukaudet.Oli leppoisaa aikaa. Hyvin oppi asiat. Oltiin opettajien kanssa s-postiyhteyksissä.
Multa ei kuitenkaan sympatiaa noille vanhemmille löydy. Jos kyse olisi pitkästä työmatkasta ja sen vuoksi lapset lähtisi mukaan, asia olisi eri. Se että joku tekee lomamatkan ja säästää kun ei mene silloin kun koulujen lomat ovat, ei ole syy aiheuttaa opettajalle lisätöitä.
Voisiko sitten kaikki muutkin alkaa lomailla milloin huvittaa, kun se on halvempaa?
Kouluille annetaan myös rahaa sen mukaan paljonko siellä on oppilaita. Jos porukkaa alkaa oleen poissa milloin huvittaa, kannattaa sitten alkaa maksaa kouluille vähemmän rahaakin.
Ruokiakaan ei sinne kannata valmistella, ei siellä ole syöjiä paikalla.
Luokkakokoja nostetaan, oppilaita kun ei ole koskaan niin paljoa kun on ilmoitettu.
Ei me voida alkaa elään minä, minä ja minun lapset periaatteella, kun nää nyt sattuu koskemaan meitä kaikkia tällaiset ihan pikku jutut.
TIedän kaksi tapausta, joissa oltiin kesken kaiken pitkään poissa. Toisessa viidennellä luokalla kuukausi. Toinen tapaus oli kaiken kaikkiaan kummallisempi. Siinä lapsi oli itsekseen lomalla kaksi kuukautta yhdeksännellä luokalla. Eli siis peruskoulun viimeisellä luokalla!
Ihan ensin kannattaa kerrata yhdys sana-säännöt eli poissaolo kirjoitetaan yhteen ilman väliviivaa.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 16:50"]
Mitä perusteluja olette kirjanneet koululaisen loma-anomukseen? Miten olette luvanneet "korvata" poissa-olon, opettamalla itse vai?
[/quote]
Siis loman, ei lomamatkan? Mitä järkeä?
Täh? Siis lapsi kuukauden poissa koulusta, koska vanhemmilla loma? Oletteko siis jossain reissussa kuukauden? Eikö esim. kaksi viikkoa riittäisi, mun mielestä kuukauden poissaolo koulusta ei ole hyvä juttu
Tottakai te opetatte itse, ihan kaiken sen mitä ne muut siellä koulussa. Vai kuvitteletko että opettaja pitää teidän lapselle loman takia tukiopetusta ja erityistunteja? Ja siihen kuuluu sitten myös käsityöt ja liikunnat, ihan tasan kaikki mitä koulussa.
Näin pitkissä poissaoloissa joutuu tietnkin itse opettamaan lastaan/hankkimaan opetusta lapselleen. Jos miettii, että esim. matikkaa voi olla 4-5 oppituntia viikossa, niin aika paljon kuukaudessa edetään. Ja oikeutta tukiopetukseenhan ei ole, jos lapsi ei ole omaksunut asioita loman aikana.
Lapsi joutuu sitten tekeen kaikki kokeet palattuaan ja vastuu opetuksesta on ollut vanhemmilla.
Onnea valitsemallenne tielle.
Opettajan tehtäviin ei kuulu antaa teille apua.