Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu jatkuva ahdistus?

Vierailija
02.03.2019 |

Oon huomannut, että olen joka päivä ahdistunut jostain. Milloin mistäkin asiasta, rahasta, lapsista. Koen valtavaa huonommuuden ja alemmuuden tunnetta ja haukun itseäni. Mikä tämmöiseen avuksi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy alkaa tutkia itseään syvältä. Lähteä matkalle ja katsoa mitä selviää. Se on rankka ja kivinen tie, mutta en ole eläissäni kuullut, että kukaan olisi katunut itseensä aidosti tutustumista. Lue, meditoi, keskustele. Ota aikaa itsellesi. Kaikki löytyy historiastasi, jota kuljetat tähän päivään :) Ahdistusta myös aiheittaa vertailu muihin. 

Vierailija
2/7 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeaikaisten perusteella Muumeista sekä ripulista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan ekana heikosta stressinsietokyvystä, joka voi olla perittyä tai ympäristöstä tullutta, tai molempia.

Sitten sun huonosta aivokemiasta.

Vierailija
4/7 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneisuushäiriö.

Vierailija
5/7 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voiko huonolle aivokemialle mitään?

Entä ahdistushäiriölle, siihen varmaan tarjotaan lääkehoitoa jos menee terveyskeskukseen?

Vierailija
6/7 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemanpelosta? Sitä en tiedä, mikä auttaa.

Vierailija
7/7 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Vastailen omista kokemuksista, jos satut vielä lukemaan ja jos tästä on jotain apua. Kärsin ahdistuneisuushäiriöstä ja se aiheuttaa ajoittain myös masennusta tai niin sen asian itse näen. Mun kohdalla ahdistus johtunee traumoista, joita on sitten Kelan psykoterapian avulla käsitelty. 

Terapiasta on ollut valtavasti apua. Tunnen ahdistusta edelleen - mutta nyt se tulee kohtauksina, ei jokapäiväisenä kaiken kauniin alleen tukahduttavana peittona. Tilanne on muuttunut todella paljon, aiemmin oli vaikea ajatella mitään muuta, kuin kaikenlaisia huolia ja sillä hetkellä ahdistavia ajatuksia. 

Jos menet lääkäriin, todennäköisesti tarjoavat lääkkeitä, ehkä jopa pelkästään lääkkeitä. Monella paikkakunnalla on kuitenkin mielenterveyspalveluita, joihin voi päästä jopa varaamalla suoraan ajan ilman lääkärin lähetettä. Joillain paikkakunnilla se ei ole mahdollista, vaan Kelan terapia on ainoa keino päästä juttelemaan asioistaan. Lääkkeistä on myös mahdollisuus kieltäytyä, kyseessä on sinun kehosi, mielesi ja terveytesi ja voit päättää itse. Minä päädyin kokeilemaan useita lääkkeitä, mutta sellaista ei löytynyt, josta olisi apua. Sen selittää varmaankin tuo traumatausta, eihän ne lääkkeillä katoa mihinkään. Jos kyse on aivokemian häiriöstä, ehkä lääkkeistä saa paremmin apua. En tiedä, liiketalouden koulutuksella arvailen. 

Äkillisen ahdistuskohtauksen vallatessa mielesi voit soittaa myös valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Sieltä voi saada apua pääsemään hetken ohitse. On myös olemassa maksuton nettiterapia (muistaakseni kymmenen session mittainen), johon pääsee lääkärin lähetteellä. 

Tsemppiä! Apua on saatavissa ja tilanne voi muuttua. Yksin on vaikea päästä eteenpäin, jos ahdistus on voimakasta. Lyhyestäkin keskusteluavusta voi olla suuri hyöty. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän