Suurperheelliset viikkoon 30
Uusi viikko alkoi ainakin meillä tosi sateisissa merkeissä. Sisällä on tullut vietettyä koko aamupäivä pakastinta sulatellessa. Mansikoita olisi tarkoitus pakastaa lähipäivinä.
Edelleen minä sitä silmääni parantelen tipoilla ja näen huonosti. Toivottavasti hoito nyt kuitenkin tuottaa tulosta ja pääsen vaivasta eroon. Sinuvi kyseli, mistä moinen tulehdus tulee. Sen voi laukaista jokin infektio tai flunssakin. Minulla taitaa olla sukurasitetta ko. vaivaan ja tietynlainen kudostyyppi, mikä altistaa värikalvontulehdukselle. Silmälääkäri ei osannut varmuudella sanoa, voiko raskaus laukaista vaivan. Piti kuitenkin sitä mahdollisena, koska äidin immuniteetti laskee raskauden alkaessa, jotta elimistö ei alkaisi hylkiä alkiota.
Sinuvi taisi kysellä myös, millä tavalla yksi lapsistamme on kehitysvammainen. Hänellä on harvinainen sattumalta syntynyt kromosomipoikkeavuus. Hänellä on pulmia oikeastaan kaikilla kehityksenosa-alueilla ja hän käy koulua harjaantumisopetuksessa.Luonteeltaan hän on kyllä vallan valloittava persoona ja puhelias ja huumorintajuinen murrosikäinen. Tunteita hän kokee keskivertoa voimakkaammin ja se nyt murrosiässä kyllä näkyy ja kuuluu. 12 vuotta yhteistä elämää hänen kanssaan ovat pitäneet sisällään monenlaista haastetta mutta myös hurjan paljon ihania hetkiä.
Sinuvilla synnytys lähestyy hurjaa vauhtia. Aika varmasti matelee viimeisinä päivinä. Odottavatko jo sisaruksetkin malttamattomina uutta tulokasta? Teidän vauva syntyy samoihin aikoihin kuin meidän kuopus, jonka syntymäpäivä oli viitisen vuotta sitten 28.7.. Pitäisikin tässä aloitella noita tytön synttärivalmisteluja vähitellen. Viikonloppuna tulossa ovat ainakin isovanhemmat ja kummit kahville. Kaverisynttäritkin pitäisi järjestää. Itsellä ei nyt vaan ole kamalan energinen olo.
Varasin tuossa tänään kuitenkin uä-ajan yksityispuolelta. Löysin pienen lääkäriaseman, jonne sainkin keskiviikoksi ajan. Alkaa olla itsellä jo niin jännittynyt ja kärsimätön olo sen suhteen, onko kohdussa elämää vai ei. No keskiviikkona käyn sitten aamupäivällä ekalla neuvolakäynnillä ja sitten iltapäivällä ultrassa.
Sadepäivän terkuin oliviaana rv 9+1
Kommentit (32)
Onpas ollut ihanan lämmin päivä! Olen jopa jaksanut tehdäkin tänään jotain. Jospa pahoinvointi pikkuhiljaa jo alkaakin väistyä. Sinuvilla on jännittävät hetket käsillä. Voi kuinka ihanaa! Pian näet pikkuisen söpöliinin. Puhaltelen minäkin täältä supisteluja. Olet kyllä huhkinut monenmoista. Uskomatonta, että tuota energiaa voi vielä noin loppumetreillä ilmaantua.
Minä täällä olen tyhjentänyt pakastinta vanhoista marjoista ja keitellyt ne mehuiksi. Tulee tilaa uusille marjoille. Huomenissa pitäisi alkaa leipoa kuopuksen synttäreille. Olen netistä löytänyt aivan ihania kakun ohjeita. Ajattelin väsätä jonkinmoisen prinsessakakun, johon tulee vaaleanpunainen marsipaanikuori. Toivottavasti toteutus luontuu.
Minä varasin tänään ajan np-ultraan. Se olisi 12.8 eli ei siihen nyt enää montaa viikkoa ole. Kovasti täällä suosittelivat niitä veriseuloja np-ultran oheen. Tuli tunne, että np-ultraa ei ilman seuloja saakaan. Minua ei nyt kyllä yhtään nuo veriseulat kiinnostaisi, kun niitä vääriä hälytyksiä melko herkästi antavat. No yritämme varmaan saada erään puolitutun kokeneen gynekologin tekemään np-ultran ja myöhemmin sen rakenneultran, johon ei täällä meilläpäin automaattisesti lähetettä anneta. Lapset ovat olleet kovasti kiinnostuneita vauvan tulosta ja pähkäiltävää on riittänyt. Hauskoja kysymyksiä ovat keksineet vauvaan liittyen. Odottaminen on kyllä omalla tavallaan erityisen mukavaa, kun on noita isompia lapsia mukana jännäämässä. Onhan tässä vielä pitkä aika edessä ja varmaan kiinnotus äidin kasvavaan masuun välillä ehtii hiipuakin.
Nautitaan nyt kesän lämmöstä ja tankataan valoa.
oliviaana 9+2
Mulla mansikka urakka edessä huomenna ultran jälkeen=)
Auringosta nautittu,mulla ihan musta maha=)Mieskin ihmetteli miten se on noin ruskee...=)
Huomiseen!
Yhtenä hymynä=)
Ultra onnellisesti takana ja kaikki oli HYVIN!!!
Istukka oli noussut kohdunsuulta ja vauva voi hyvin!!!!
Painoa tyypperöinen kerännyt 350g(+-50g)Ja oikeen vilkas tapaus,sormet ja varpaat vaan vilkkuivat kuvaruudussa*love*
Sukupuolikin selvisi,itse sen jo huomasin ennenkuin kätilö ehti mitään sanoa(kehoittikin mua opiskelemaan ultrahoitajaksi kun on jo noin hyvä kyky nähdä ultrakuvaa.No kokemusta kyllä on kertynyt,joo=))
Aika tiukkaan piti jalkojaan yhdessä joten annan olla muutaman %erehtymismahdollisuuden...
Mitoiltaan vastasi 5 päivää pienempää eli sen mukaan la olis vasta 11.12 mutta eivät muuttaneet.Itsekin elän alkuperäisen mukaan,mutta yritän muistaa la:n lähellä että oli tosiaan pienempi...Kovasti yritän!!
Onnellinen petite-te ja 7 massussa kunnossa,huh huh
Nyt upea auringonpaiste kutsuu onnellista odottajaa,vilkutus!!!=)
Olipa kiva että petite-te'llä oli kaikki hienosti ultrassa!
Ihanaa kun on niin lämmintä. Nyt on vaan ihan väsähtänyt olo.
Olen bikinit päällä pörrännyt ulkona kuopuksen kanssa, nyt olen aloittanut ikkunanpesun tuohon olohuoneeseen, johon ne verhotkin tilasin.
Ja ulkoa päin on pesty. Kävin suihkussa juuri, ja ajattelin että pistän tuulemaan ja pesen välit ja otan imurin avuksi pölyn pois saamiseksi, ja sitten käyn hae ne verhot kotiin ja ikkunaan. Sain nimittäin viestin että ne ovat valmiit. Mutta olis kiva kun ikkunatkin olis puhtaat kun ne sinne ripustaa...
Kyllä, mulla on ittelläkin ahkera olo - täytys vissiin hankkia koko ajan lapsia lisää, kun viimemetreillä tulee extra energiaa :) :)
Joo, supparitkin on selkeesti vähentyneet, eli käynnistykseen tässä varmaan ollaan menossa.
Muuten miehen serkku muutti ulkomailta juuri suomeen ja n parinkymmenen minuutin ajomatkan päähän meiltä, ulkomaalaisen vaimonsa kanssa (ja liudan lapsia) ja kuinka ollakkaan mennään samaan sairaalaan synnyttämään ja kummallakin la on tulevana sunnuntaina. (luulin että mulla se oli lauantaina, mutta tarkistin- ja sunnuntaihan se oli.) Hauska yhteensattuma. Jospa siellä oltais samaan aikaan, kävis sukulaiset samalla reissulla kattomassa molemmat sukulaisvauvat, ja siihen lisäksi yhdellä serkulla on la 2vkoa meitä myöhemmin -- eli parhaassa tapauksessa 3 pikkuserkkua samalla kertaa - no, harvoin mikään menee ihan suunnitelmien mukaan, mutta voihan sitä ajatuksella huvitella.
Mutta nyt lähden pese ne ikkunat, ku kuopus on isänsä kanssa ulkopuuhissa...siis rauhaa!!!
Olisin henkisesti kohta valmis nyytin hakuun...uskomatonta että minä olen nyt vuorossa kirjoittamaan tätä, että milloin on lähtö synnärille, ku tähän mennessä se on olllut muiden vuoro.... niin se aika rientää , ja nopeasti on mennyt, nyt voi sen sanoa!!
sinuvi 39+5 Korjatusti päivä pois edellisestä merkinnästä..
Mahtavia uutisia petite-tellä! Onnittelut! On se vaan niin upeaa nähdä ultrassa pieni. Nuo ultrat kyllä ovat toisaalta aika jännittäviä, kun nykyteknologialla näkee jo hyvin tarkkaan vauvan rakenteet. On se ollut erilaista 30-40 vuotta sitten odottaa vauvaa, kun tälläisiä tutkimuksia ei vielä ollut. Minä sain tänään aikaistettua np-ultraa hieman, kun rupesin "kapinoimaan" niitä veriseuloja ja haluan vain np-ultran. Tuttu gynegologi lupasi vastata ultrista ja peruin sen np-ultran, minkä kätilö olisi tehnyt.
Minua jostakin syystä nyt rupesi mietityttämään (hieman arsyttämään) nuo riskiluvut down-lapseen. Ehkä johtuu osittain siitä, että oman kehitysvammaisen lapsen kautta tuo kehitysvammaisten lasten maailma on niin tuttu ja lähipiirissä on ihania ja upeita down-lapsia ja nuoria. Toki downin syndroomaan liittyy melko usein sydänvikoja yms. mutta nekin usein saadaan kehittyneen lääketieteen ansiosta onnistuneesti korjattua. Ymmärrän kyllä, että monia meistä raskaana olevista vammaisen lapsen saaminen pelottaa. Jännittää se minuakin mutta downin syndrooma ei ole ollenkaan se dg, mitä itse henkilökohtaisestti eniten pelkään. Enemmän minua pelottavat kromosomipoikkeavuudet, jotka aiheuttavat vauvan kuoleman hyvin varhain esim. trisomia 13. Vaikka tutkimukset ovat kehittyneet huimasti ei läheskään kaikkea tutkimuksissakaan näy esim. autismi ym.. Aika realistisesti noista tutkimuksista oneksi informoidaan eikä varmasti ketään niihin painosteta.
Kuitenkin myös väärät hälytykset, joissa päädytään lapsivesipunktioon, voivat päätyä punktion aiheuttamaan keskenmenon.
Anteeksi nyt tämä vuodatus. Ei ollut tarkoitus pilata petite-ten ihania uutisia. Itse vaan ehkä tavallista enemmän pähkäilen näiden kysymysten äärellä. Välillä vaan tuntuu, että raskaudesta ei osaa tarpeeksi iloita, kun koko ajan pitää jotain jännittää. Nyt olen päättänyt, että jos rakenneultrassa kaikki on kunnossa, alan nauttia raskaudesta ja teen joitan hankintoja pientä varten. Monenlaista pitääkin hankkia, kun jossakin vaiheessa jo ehdin antaa kaikki vauvan tarvikkeet ja vaatteet pois.
Täällä ihanan aurinkoista. Mies tuolla aloitteli juuri grillausta ja vesi kielellä nyt odotan grilliherkkuja.
oliviaana
Jee, taas tällainen normikokoinen kirjoitusikkuna.
Nyt on sitten sitä hellettä, sinällään ihan kiva että kelit on kesäiset, mutta henk.koht. en ihan näin kuumasta välitä.
Sinuvi on kyllä ollut kadehdittavan ahkera. Itse en kyllä ekaa raskautta lukuun ottamatta enää noilla viikoilla ole pystynyt kovin kummoisiin suorituksiin. Täytyy ihan hattua nostaa energiamäärällesi. Puhaltelen minäkin täältä sinulle supparituulia.
Petite-telle onnittelut mukavasta ultrakäynnistä. Ihanan iso perhe sinulla, ihan kadehdin. Meillä jää haaveeksi, kun ei sitä sektiolla niin kovin montaa viitsi/pysty synnyttämään ja ikääkin alkaa pian olla tarpeeksi.
Tänne ei ihmeempiä kuulu. Mies esikoisen kanssa anoppilassa, keskiviikkona menivät ja huomenna kotiutuvat. Minun äitini sitten piipahti täällä meillä. Minä olen poikien kanssa pitänyt huushollia. Ihan mukava välillä vähän olla erossakin, ollaan nimittäin aika paitajapeppu- tyylillä yhdessä. Useat ovatkin ihmetelleet miten jaksamme näin, mutta meille tämä ainakin sopii. Kyllä sitä henkistä etäisyyttä voi silti ottaa vaikka fyysisesti olisikin lähellä ;)
Pahoinvointi taitaa tosiaan ainakin tällä erää olla ohitse, välillä ohimennen jokin huonompi olo tulee mutta menee kans. Rinnat on ruenneet jo muuttumaan muhkeammiksi, ihan kiva pari kuukautta sitten loppuneen imetyksen jälkeen. Kampaajakäyntiä suunnittelen, enää ensi viikko lomaa ja olis kai sitä oltava ihmisen näköinen töihin palatessaan. Meinasin nyt vähän lyhyempää mallia pitkästä aikaa tämän puolipitkän tilalle. Värikin pitäis sitten päähänsä laittaa.
Kaikkein eniten odotan ensi maanantain np-ultraa, vielä olis kaksi päivää. Onneksi se on jo aamulla klo.9.30 niin ei tarvii koko maanantai päivää tuskailla. Sinne pitää mennä rakko täynnä ja se tuottaa minulle kyllä vaikeuksia. Sitten kun voin jo lähes varmuudella sanoa, että loppupeleissä ultraavat kuitenkin alakautta, kun minulla on sen verta tuota vararengasta. Näkyvyyden saapa vatsan päältäkin, mutta luulenpa että se np-mittaus tuskin siitä onnistuu. Eli ihan turhaan kuitenkin pidättelen pissaa tuntitolkulla. Harmitukset ne on minullakin :)
Isommille tekin mieli kertoa tulokkaasta heti ultran jälkeen, mutta kakkosen on kyllä hyvin vaikea pitää salaisuutta itsellään, enkä halua asian vielä leviävän koko naapurustoon pojan kaverien kautta, joten asia pysynee vielä vanhempien takana.
Vaan taidanpa nyt mennä suihkuun ja sitten vietän laatuaikaa ihan itsekseni, kun lapsoset nukkuvat. Katson varmaan Kovaa lakia ja luen kirjaa. Vois vaikka piiiitkästä aikaa keittää itselleen mukillisen kaakaota.
Rentoa iltaa vietellen Helmikukka ja neljäs H11+6
helteisestä päivästä, joka onneksi on iltaa kohti viilentynyt mukavasti.
Sinuvi on tosiaan ollut ahkerana. Voisit tulla meille jatkamaan, jos teiltä alkaa hommat loppumaan. ;)
Ja onnittelut kaikille hyviä uutisia saaneille!
Mä sainkin eilen ne mansikat ja ilta menikin sitten niiden kanssa. Esikko auttoi perkaamalla toisen sangoista ihan vapaaehtoisesti. Saikin siitä hyvästä sitten pienen palkkion. Puolet ehdin laittaa hilloksi eilen ja loput sitten tänään, kun hain lisää hillosokeria. Nyt olis suunnilleen 11kg hilloa jääkaapissa. Mietin vaan miten pitkälle se riittää. Yhtään en muista montako purkillista oli viime syksynä.
Mutustan täällä samalla pizzaa, piti vaihteeksi tehdä semmosta. Meillä vaan pizza on semmonen 'pikkuinen' täytteiden suhteen, kun viittä sorttia (kinkku, salami, kebab, katkarapu+ananas) ahtaa pohjaan. Hyvä kun suun saa auki. :) Mutta jos joku puuttuu, niin ei oo enää yhtä hyvää. :P NAM!
Hyvää viikonloppua kaikille!
Äippä ja 'J nro5' rv 15+1
Voin kyllä luvata teille, että kun tämä vaavi on maailmassa, minä en puunaa enkä ahkeroi tuon taivaallista, vaan keskityn vauvan hoitoon.
Haluan saada imetyksen kunnolla käyntiin, eikä se onnistu, jos yritän olla tehokas äiti/vaimo.
uuks - tulee kipeä supistus.aah
toivottavasti rupeis oikeesti tulemaan voimakkaina ja tiheinä, mutta --elokuulla sitten.
nyt menen nukkumaan,
helmikukalle, jos tuo 75 nimimerkin perässä on syntymävuosi - sullahan on vielä vuosia jäljellä vauvoja ajatellen..ja onhan niitä sectiovauvojakin toisilla monta.
hyvää yötä (hei, nukuin ennätysyön viimeyönä, yli 12h, muutama vessakäynti siihen mutta kyllä oli mahtavaa!!!=])
sinuvi 39+5
Ihana aurinkoinen aamu jälleen. Tekisi mieli vaan touhuilla tuolla pihalla mutta tänään pitäisi lattioita pestä ja leipoa vielä niitä synttäreitä.
Sinuvilla hauska tilanne, jos vaavin pikkuserkku näkee päivänvalon samoihin aikoihin. Meillä ei nyt tuttavapiirissä ole tietääkseni lähiaikoina muita vauvoja syntymässä. Taitaa olla muilla jo lapsiluku täynnä. Neljälapsisia perheitä meillä kyllä tuttavilla jonkin verran ja naapurissakin on kahdessa talossa neljä lasta. Mies tuolla ekassa ultrassa naureskeli, että pian on suurperhe koossa. Gyne totesi, että kyllä tänä päivänä jo kolmilapsinen perhe on suurperhe! eli suurperhe onkin ollut meillä jo viisi vuotta koossa :)
Kiva, kun meitä sektioäitejäkin mahtuu joukkoon ainakin Tanni ja Helmikukka. Olikohan vielä muitakin? Onko teillä muilla jo vauvan syntymäpäivä selvillä. Muistelen, että meidän kuopuksen syntymäajankohta lyötiin lukkoon sairaalassa jo nt-ultran yhteydessä. Siinä vaiheessa tuntui kyllä aika uskomattomalta, että tiesi sektioajan jo noin varhain.
Sinuville edelleen supisteluja ja muille mukavia mahankasvattelu päiviä!
oliviaana 9+4
Taas hellepäivä ihanaa, mutta kiva välillä tulla tuolta tukalasta tänne sisälle viileään huoneilmaan :)
Jokos se sinuvi on päässyt tositoimiin...ei oo tälle aamulle käyny kommentoimassa ;) lycka till, pidetään peukkuja sulle!
Nopsasti oon aina juttuja lueskellut...mutten oo jaksanu vaivautua kirjoittelemaan taas aikoihin. Viimeks jo mainitsin tuon 1,1 vuotiaan joka on ihan mahdoton hulivili... nyt päikkäreillä ;) Pitää kyllä huolen etten istu tietskalla kovin pitkää tovia! Mutta nyt se reppana on vesirokon kynsissä...naama on ihan kamalan näköinen huh! Isoveljellä oli kaksviikkoa sitten, mutta ei ollenkaan nuin pahana! Onpahan sitten onneks sairastettuna tuokin.
Ette arvaa kun meil oli miehen kanssa mahtava päivä torstaina! Päästiin ihan kahdestaan päivää viettään ja suunnattiin asuntomessuille. Sitten ku illanpäätteks oltiin tulossa, niin saatiin viel kutsu ystävien pihasaunaan rentoutumaan! Meil oli tuon pienimmäisen kummitäti hoitamassa lapsosia...ja kun kotiin palailtiin siinä yömyöhäsellä, täällä kiilsi paikat ja kaikki oli niin siistiä, lapset tietenkin jo untenmailla! Oli kyllä hienoa tulla kotiin...ei paljonkaan poikennut niistä upeista messutaloista ;)) ...Ja mikä huippua, ostettiin mulle messuilta uus saumuri...että saapi taas ilmojen kylmetessä ommella urakalla kestoja sun muuta!!
Tänne oli kirjoitellut uusiakin! Tervetuloa mukaan vaan! Ja meriutu ei tosiaan haiittaa vaikka käytkin kirjoittelemassa mitä kuuluu...täällähän on tultu jo niin tutuiksi,että kaipaa melkeen teitä vanhoja konkareitakin;) Ja ei mitään piuhoja poikki ;) ettei ala kaduttaan...heh hyvähän mun on teille sanoa ;) kun me annetaan kaikkien tulla jotka on tullakseen :x
Minä täällä seurailen sokereita, jotka ei oo vielä heitelleet mihinkään, vaikka oisin karkkia mässyttäny...ihmetyttää vieläkin, että arvelevat mulla olevan sen diebeteksen...ketostic-liuskojakin sain kotiin, että nyt pitää seurata saanko ite tarpeeksi ravintoa...tai jotainsellasta, mutta aina sekin on ollut ihan normaali siis negatiivinen.
Jees mutta palaillaanpa taas ja voidaan paksusti!
Tuutski ja pikkuruinen 31+4
Vai tuuteliluulla sairastellaan vesirokkoa, voi raukkaa. Meillä vielä kuopuksella on se sairastamatta.. en kyllä kaipais sitä tautia, heti kun pieni vauva syntyy, tosin en ole kuullut että sitä nyt olis tässä lähellä liikkeelläkään.
Niin, täällä yhdessä koossa ollaan - alkaa vaikuttaaa että sinne pari viikkoa vielä mennään, ja sitten tarjoillaan käynnistystä.. let's see!
Eilen oltiin koko perhe urheilukisoissa, sitten me ja ystäväperhe jatkettiin kuvan kauniille järvelle uimaan, ja syömään (ihanaa, hyvää ruokaa, eikä itellä tarvinnut rikkaa ristiin laittaa..) sitten pikkuhiljaa siirryttiin kotia päin iltaa kohden. Rusketusta oli kuulemma pintaan tullut, mutten viittinyt bikinit päällä olla, hihaton toppi ja hame vaan.. Olishan se kiva ku olis masu tooosi ruskea,mutta kun ei niin ei..
Nytpä taidan mennä puuhastelemaan tuonne keittiön puolelle jotain, muu perhe vielä nukkuu..
Minä nykyään nukahdan yöunille kun laitan kuopuksen nukkumaan, siinä kahdeksan aikaan illalla :) Onneksi mies huolehtii isommat sitten.. täytyy nukkua vielä kun voi.
sinuvi tänään ilmeisesti 40 rv täynnä!
Ja viikkoja onkin tänään jo yksi enemmän jos tarkkoja ollaan...
eli tanni 28+0