Meillä ei saa töissä puhua pomon yläpuolella oleville organisaatiossa. Saako teillä?
Kummastelen, että suomalaisessa firmassamme pomoni ja sen esimies ottivat puhutteluun, kun olin yrittänyt keskustella heidän yläpuolellaan olevan johtajan kanssa työasioista. Oikeasti aloite keskustelupalaveriin tuli siltä ylemmältä esimieheltä; en tiedä mistä halusi keskustella.
Onko tuo tapana muissakin suomalaisissa pörssiyrityksissä?
Kommentit (10)
En todellakaan ole törmännyt moiseen. Tai yhdessä firmassa olen 15 vuotta sitten törmännyt siihen, että kontaktin ylemmäs esimies halusi sopia ensin. Mutta sekin oli ilmeisesti ainakin osittain tämän esimiehen omaa pätemistä.
Nykyisessä isossa pörssifirmassa ei tulisi mieleenkään kysellä lupaa puhua esimiehen esimiehelle tai vielä ylemmäs, jos tarvetta tulee. Enkä tajua miten se olisi edes mahdollista, pitäisikö kieltäytyä puhumasta, jos sattuu kahvihuoneessa tai lounaalla samaan pöytään. (Ja meidän firma on aika hierarkkinen vielä.)
Sekä pomon pomo että herra Suuri Yligurupomo käyttävät samaa kahvihuonetta, niin hankalaa siinä olisi tuppisuuna möllöttää.
Mun esimiehellä ei ole ylempää. Hallituksen pj on toimitusjohtajaa alempana työkuvioissa. Kummallekin saa puhua ihan vapaasti ja vaikka vähän vittuillakin. Pienen firman etuja.
Meillä saa.mutta asioita ei hoideta noin välistävetämällä
Yleensä yrityksissä johto kuuntelee työntekijöitään herkällä korvalla. Miten muuten saisivat tietoa epäpätevistä johtajista. Järjestävät vieläpä kaikenlaisia ilmapiirikartoituksia.
Saa, mutta esimiestason yläpuolella tulee jo firman ylin johto, joka työskentelee eri kaupungissa, niin saisi nähdä jo aika paljon vaivaa siihen. Eikä tarvetta nyt toistaiseksi ole koskaan ollut.
Osaatko ap yhtään kuvitella minkä verran hommia, sillä esimiehesi pomolla on? Sitten sinä pyrähdät paikalle seliittämään jotain, mikä kuuluisi sinun esimiehesi hommiin? Olisi mielenkiintoista kuulla mikä oli ongelmasi, minkä takia menit pomon puheille?
Välistävetämisestä ei olisi olisi kyse. Kielto on ihan yleinen ja koskee kaikkea business keskustelua. Kerran lähetin juuritulleen lehtiuutisen omille pomoilleni - ja kun he olivat kesälomalla, niin lähetin ylemmälle taholle saman. Sain loman jälkeen siitä puhuttelussa moitteet esimieheltäni ja hänen esimieheltä. Olisi pitänyt olla lähettämättä - he sanoivat hoitavansa asian. Oli jäänyt kylläkin hoitamatta.
Toisessa tapauksessa ylempi johtaja pyysi minua palaveriin; kysyin että voitaisiinko keskustella yhdestä kiireisestä asiasta hänen uudella alueellaan samalla - voisinn kertoa tietoni suoraan hevosen suusta, kun olen siitä vastuussa vetäjänä.
Oma pomoni kuuli siitä ja otti puhutteluun. Kokousta ei koskaan tullut. Mutta välityön siirto toiselle osastolle, toisiin hoimmiin. Maanantaina aloitan. :))
Periaatteessa saa puhua, mutta aika myrsky nousee jos jotain oikeasti sanoo.