Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläteö uusperheessä, onko teillä testamentti?

Vierailija
20.02.2013 |

Jos ei niin miksei

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään, on testamentti.

Vierailija
2/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään, on testamentti. On myös huoltajuustoivetestamentti lapsestani, jolla ei ole muuta huoltajaa kuin minä. Kaiken varalta, jos itselleni käy jotain sellaista etten kykene lapsen hoitajaksi. Haluan tiedoksi toiveeni siitä, että puolisostani tulisi lapsen huoltaja tässä tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:20"]

Eletään, on testamentti. On myös huoltajuustoivetestamentti lapsestani, jolla ei ole muuta huoltajaa kuin minä. Kaiken varalta, jos itselleni käy jotain sellaista etten kykene lapsen hoitajaksi. Haluan tiedoksi toiveeni siitä, että puolisostani tulisi lapsen huoltaja tässä tapauksessa.

[/quote]

Miksei puolisosi adoptoi lastasi?

Vierailija
4/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään ja on testamentti

Vierailija
5/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:20"]

[/quote]

Miksei puolisosi adoptoi lastasi?

[/quote]

Lapsen biologinen isä elää, ja vaikka ei ole huoltaja eikä missään tekemisissä lapen kanssa, täytyisi saada hänen lupansa. Biologiselta isältä on asiaa kysytty, muttei ole halunnut päättää asiasta, ja koska yhteyttä ei ole, ei ole käyty tätä tinkaamaan. Toimii tämä näinkin.

Vierailija
6/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On testamentti ja avioehtokin löytyy.

Vierailija
7/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:36"]

Lapsen biologinen isä elää, ja vaikka ei ole huoltaja eikä missään tekemisissä lapen kanssa, täytyisi saada hänen lupansa. Biologiselta isältä on asiaa kysytty, muttei ole halunnut päättää asiasta, ja koska yhteyttä ei ole, ei ole käyty tätä tinkaamaan. Toimii tämä näinkin.

[/quote]

Miten se testamentti auttaa? Eikö biologisella isällä siinä kohtaa ole mitään oikeuksia, jos sinun kuoltuasi päättääkin haluta lapsen?

Vierailija
8/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän, miehen lapsi tosin aikuinen. Yhteiset ovat alakoululaisia. testamenttia ei ole, mutta avioehto on, se riittää kyllä. 

Jos kuolen omaisuuteni menee lapsilleni.

Vierailija
9/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:44"]

Elän, miehen lapsi tosin aikuinen. Yhteiset ovat alakoululaisia. testamenttia ei ole, mutta avioehto on, se riittää kyllä. 

[/quote]

Entä jos miehesi kuolee. Hänen lapsensa varmasti haluaa osuutensa heti. Miten sinun ja alaikäisten lasten elämä on turvattu?

Vierailija
10/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:44"]

[/quote]

Epäiletkö, ettet kuolisikaan? No, voin kertoa, että kyllä kuolet.

Vierailija
11/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 22:40"]

[/quote]

Miten se testamentti auttaa? Eikö biologisella isällä siinä kohtaa ole mitään oikeuksia, jos sinun kuoltuasi päättääkin haluta lapsen?

[/quote]

Tein huoltajuustoivetestamentin asianajajan luona, ja kyselin häneltä asiasta. Jos olisin kykenemätön huoltajaksi, lapsen tilanteesta tehtäisiin kokonaisarvio. Tässä huoltajaksi tahtovat ilmaisisivat tahtonsa, ja minun toiveeni tulisi esiin testamentissa. Lapsen sosiaalinen tilanne arvioitaisiin, perhetilanne ym. Lapsi ei ole juurikaan ollut tekemisissä biologisen isänsä kanssa, hän lähti jo odottaessani lasta. Lapsi on yläasteikäinen, eikä ole koskaan vieraillut isänsä luona, satunnaisesti nähnyt häntä muuten, noin kerran pari vuodessa. Lapsi on vauvasta asti asunut minun ja puolisoni kanssa, lapsella on myös tässä meidän perheessä sisaruksia. En ole lapselta kysynyt, mitä hän haluaisi jos vaikka kuolisin, koska eipä ole mukava asia kysellä lapselta, huolestuttaa tätä, mutta lapsi kokee tämän perheekseen ja puolisoni isäkseen, joten hänen ikäiseltään kysyttäisiin omaa toivetta ja todennäköisesti hän haluaisi jäädä "omaan" perheeseensä. Tämän arvioinnin perusteella ja varsinkin kun minulta on virallinen kirjallinen toive asiasta olisi päätös lähes 100% varmasti se, että puolisoni määrättäisiin huoltajaksi. En kyllä tiedä miksi biologista isää kiinnostaisi, ei kiinnosta nytkään lapsi lainkaan, ei ole kohta 15 vuoteen kiinnostanut, raskauden alkuviikkojen jälkeen.

Vierailija
12/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä on uusperhe, meillä miehen lapset asuvat äidillään. Toinen näistä lapsista tosin ei ole biologisesti mieheni, joten ei perisi miestäni. Miehellä ei ole testamenttia eikä ole minullakaan. Meillä 1 yhteinen lapsi.

Vierailija
13/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään, tavallaan.

On vielä se toinekin asunto olemassa, mutta käytännössä viimeiset vuodet on asuttu saman katon alla.

Ei ole testamenttia, ei myöskään ole yhteisiä rahoja.

Vierailija
14/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Päättääkin haluta lapsen?? PÄÄTTÄÄ HALUTA? Voi vittu. Meillä lapsi on kasvanut vauvasta asti minun ja minun mieheni kanssa, eikä ole biologisen isänsä kanssa missään tekemisissaä. Lapsellani on myös pikkusisarus. Suku, ystävät, koti ja koko elämä täällä. Jos mä kuolisin, lapseltani kuolisi äiti. Ootko tosiaan sitä mieltä, että biologinen isä voisi tosta vaan PÄÄTTÄÄ haluta lapsen itselleen, ja näinpä lapsi menettäisi aivan kaiken muunkin...? Muuttaisi täysin tuntemattoman ihmisen luokse täysin tuntemattomaan kaupunkiin.

Vierailija
15/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 23:07"]

[/quote]

[/quote]

Päättääkin haluta lapsen?? PÄÄTTÄÄ HALUTA? Voi vittu. Meillä lapsi on kasvanut vauvasta asti minun ja minun mieheni kanssa, eikä ole biologisen isänsä kanssa missään tekemisissaä. Lapsellani on myös pikkusisarus. Suku, ystävät, koti ja koko elämä täällä. Jos mä kuolisin, lapseltani kuolisi äiti. Ootko tosiaan sitä mieltä, että biologinen isä voisi tosta vaan PÄÄTTÄÄ haluta lapsen itselleen, ja näinpä lapsi menettäisi aivan kaiken muunkin...? Muuttaisi täysin tuntemattoman ihmisen luokse täysin tuntemattomaan kaupunkiin.

[/quote]

Kyselin tästä tosiaan asianajajalta, ja todennäköisyys jos biologinen isä tällaista PÄÄTTÄISI olisi häviävän pieni. Lapsen kokonaistilanne arvioitaisiin, ja teidän tilanteessakin todennäköisesti päädyttäisiin ratkaisuun, että lapsen parhaaksi olisi asua nykyisen perheensä luona. Mutta suosittelen silti perehtymään huoltajuustoivetestamenttiin, googlettele vaikka, asianajaja sanoi ettei se ole laillisesti sitova asiakirja, mutta tuota elämäntilanteen arviota tehdessä se otetaan painavasti huomioon.

Vierailija
16/18 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 23:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyselin tästä tosiaan asianajajalta, ja todennäköisyys jos biologinen isä tällaista PÄÄTTÄISI olisi häviävän pieni. Lapsen kokonaistilanne arvioitaisiin, ja teidän tilanteessakin todennäköisesti päädyttäisiin ratkaisuun, että lapsen parhaaksi olisi asua nykyisen perheensä luona. Mutta suosittelen silti perehtymään huoltajuustoivetestamenttiin, googlettele vaikka, asianajaja sanoi ettei se ole laillisesti sitova asiakirja, mutta tuota elämäntilanteen arviota tehdessä se otetaan painavasti huomioon.

[/quote]

Juu mä olen sellaisenkin tehnyt, ja oon paljon muitakin asioita testamentissa sumplinut. Mutta tosiaan vinkinsi niille, jotka eivät asiaan ole perehtyneet!

Vierailija
17/18 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on testamentti ja vielä avioehtokin, joka tosin on voimassa vain eron sattuessa.

Vierailija
18/18 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On testamentti, avioehto ja huoltajuustoive testamentissa, mutta se ei enää toteudu, kun lapsi kerkisi jo kasvaa täysi-ikäiseksi. Emme siis virallisesti ole enää uusperhe.