Kaverini haluaa muuttaa Suomeen - apua
Eräästä Keski-Euroopan maasta oleva miesyksilö kyseessä. Suomi kuulemma kiehtoo päivä päivältä enemmän ja onhan täällä minä ja yksi toinen kaveri.
Minun on vaikea uskoa Suomen nousuun tai siihen, että tänne kannattaisi muuttaa! Työttömyyden maahan... Kaveri jätti juuri yliopistotutkinnon keskenkin. Mitä se täällä tekisi?
Kannattaako tänne muka tulla? Jos ei, miten saan sen pään käännettyä?
Kommentit (16)
Opiskelemaan tai työvoimaksi jos pääsee niin what's the problem?
Varoita rasismista jos tummaihoinen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tänne tulla ihan nuin vaan?
Jos on EU-maasta niin ihan vapaasti saa tulla.
Ainakin Helsingissä asuu runsain määrin ihan työssäkäyviä ulkomaalaisia.
Eri asia on sitten mitkä ne motiivit tänne muuttoon oikeasti on.
Kaipa tuota saa muuttaa Suomeen, jos haluaa. En tiedä sen tarkemmin lakipykälistä yms. mutta hän ottanee selvää.
Kannattaa kuitenkin muistaa varovaisuus. Itse tutustuin netissä eteläamerikkalaiseen henkilöön, joka nimitti itseään suomifaniksi. Hän alkoi lähetellä minulle rakkausviestejä ja alkoi puhua, miten hän haluaa muuttaa tänne. Sitten selvisi, että hän lähettelee samoja viestejä aika monelle muullekin. Luojan kiitos tajusin sen, enkä pidä enää mitään yhteyttä häneen. Hävettää tyhmyyteni.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tuota saa muuttaa Suomeen, jos haluaa. En tiedä sen tarkemmin lakipykälistä yms. mutta hän ottanee selvää.
Kannattaa kuitenkin muistaa varovaisuus. Itse tutustuin netissä eteläamerikkalaiseen henkilöön, joka nimitti itseään suomifaniksi. Hän alkoi lähetellä minulle rakkausviestejä ja alkoi puhua, miten hän haluaa muuttaa tänne. Sitten selvisi, että hän lähettelee samoja viestejä aika monelle muullekin. Luojan kiitos tajusin sen, enkä pidä enää mitään yhteyttä häneen. Hävettää tyhmyyteni.
Tuskin on tuollainen tapaus tämä, ollaan tunnettu muutama vuosi ja tässä vuoden sisällä alkaneet Suomi-vihjailut...
Tämä toinen kaverinsa kuulemma peukuttaa muuttosuunnitelmia täysillä. Oma asenteeni ollut "tule toki jos olet varma päätöksestäsi". Ap
EU-kansalainen voi olla maassa 3 kk eli jos tuossa ajassa ei löydä töitä / opiskelupaikkaa niin pitää poistua maasta. Käytännössä en tiedä, kuinka tuota 3 kk sääntöä valvotaan ja riittääkö poistumiseksi esim. päiväreissu Tallinnaan.
Onko hänen suunnitelmissa opiskella vai työskennellä? Ilman tutkintoa ja suomen kielen osaamista ulkomaalaisille löytyy töitä ainakin ravintola-alalta (pk-seudulla, muualla maasta en osaa sanoa).
Vierailija kirjoitti:
EU-kansalainen voi olla maassa 3 kk eli jos tuossa ajassa ei löydä töitä / opiskelupaikkaa niin pitää poistua maasta. Käytännössä en tiedä, kuinka tuota 3 kk sääntöä valvotaan ja riittääkö poistumiseksi esim. päiväreissu Tallinnaan.
Onko hänen suunnitelmissa opiskella vai työskennellä? Ilman tutkintoa ja suomen kielen osaamista ulkomaalaisille löytyy töitä ainakin ravintola-alalta (pk-seudulla, muualla maasta en osaa sanoa).
Tämä ei pidä paikkaansa. Ei tarvitse poistua, tuon 3kk jälkeen on oikeutettu hakemaan etuuksia uudesta maasta.
Taitaa olla suominaisten maine kaverilla tiedossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei pidä paikkaansa. Ei tarvitse poistua, tuon 3kk jälkeen on oikeutettu hakemaan etuuksia uudesta maasta.
Ei tarvitse poistua, mutta 3 kk:n jälkeen pitää rekisteröityä paikalliselle viranomaiselle.
Kaverillasi saattaa olla hieman naiivit ja ruusuiset kuvitelmat Suomessa elämisestä. Kyseessä taitaa olla sellainen Suomi-fani, joka kuvittelee kaikkien suomalaisten elämän olevan ympärivuotista koiravaljakkoajelua ja metallimusiikkifestaria.
Voit toki kertoa hänelle epäilyksesi, että työllistyminen täällä tulee ehkä olemaan vaikeaa. Mutta mitäpä se sinun ongelmasi on, hän tulee jos haluaa, ja lähtee sitten varmaan pois jos ei duunia löydy tai ei muuten viihdykään.