Uudet Muumit ahdistaa
Tiedän, että uusista Muumeista on jo aloituksia, mutten löytänyt tähän hetkeen.
Ylellä hehkutetaan, kuinka uusi sarja on kerännyt paljon katseluita. Missään ei sanota sitä, että suurin osa katsojista on ilmeisesti ollut pettyneitä.
Minua ahdisti ekassa jaksossa ilkeys. Sarja ei ollut yhtään satumainen vaan ahdistava.
Kommentit (30)
Mä en tykkää siitä ku tästä puuttuu se ihana kertojan ääni joka loi tunnelman niihin muumitarinoihin ja tunnusmusiikkikin on joku ulkomaalainen renkutus.
Ikävä vanhoja muumeja.
Uudet muumit:
- 3D-animoidut hahmot ovat puisevia ja ilmeettömiä
- Pikku-Myy on todella ilkeän ja sadistisen oloinen
- Jaksossa on paljon väkivaltaa
- Ville Haapasalo ei sovi sitten yhtään rooliinsa
Yle nyt yrittää omaa tuotostaan tietenkin hehkuttaa, mutta eiköhän se pian tule kaikille selväksi, että floppihan se. Tottakai ihmiset sitä katsovat, onhan viittä vaille kansallisaarteesta tehty uusi tulkinta ja kuulemma isolla rahalla. Itsekin katsoin aloitusjakson (olen vanha muumifani), mutta se oli niin kova pettymys jokaisella mahdollisella tavalla, että tuskin katson enää seuraavaa.
Itselleni suurin pettymys oli tarinan onttous ja kaiken dialogin idioottimaisuus (tönkköä puhetta, mielikuvituksettomia ja epätarkkoja laineja, ei mitään hauskoja tai erikoisia sanoja, ei toimivia vitsejä). Sekä täydellien tunnelman puuttuminen. Ja hahmojen inhottavuus toisiaan kohtaan. Ja englanninkieliset kappalee. Ja se iän ikuinen vauhkoaminen ja meteli...
Minun mielestä uusissa muumeissa oli kaikkein hirveintä Pikku Myy. Eihän se hahmo ole koskaan mikään kiltti ollut, mutta nyt se oli jopa hetkittäin sadistisen ilkeä. Ja Ville Haapasalo Muumipappana, voi Luoja...
Mulla tulee mieleen vaan Haapasalon alkoholista pöhöttynyt naama...
Mutta eikös näissä Muumeissa ollut juurikin tarkoitus palata Tove Janssonin jalanjäljille. Toven alkuperäiset Muumit eivät olekaan olleet yksinomaan mitään lasten satuhahmoja. Se 90-luvun japanilainen huttu on kaukana Muumien alkuperäisestä ideasta, vaikka se onkin kulttisarjaksi noussut. Samaa mieltä siitä, että uusi tunnari on huono. Miksi ihmeessä sen pitää olla englanninkielinen, kun kyseessä on suomalainen sarja?
Minua ihmetyttää, että tarvittiinko tällaista suuren budjetin Muumi-sarjaa alkuunkaan, kun sen kohdeyleisökin jää epäselväksi? Sarja on liian aikuismainen lapsille, ja liian lapsellinen aikuisille.
Meillä lapset tykkää ainakin ekasta jaksosta paljon. Se on katsottu jo monta kertaa ja odottavat innolla uutta jaksoa. Omastakin mielestä oli hyvä. En ajattele, että uusien muumien pitäisi korvata vanhat muumit tai olla niiden pohjalta tehty. Saakin olla erilainen, eihän ne vanhat muumit mihinkään katoa.
7/8 kommenttiin liittyen, niinpä, kuka on kohderyhmä? Pikkulapsille ei minusta ainakaan sovi, ketä aikuista taas jaksaa kiinnostaa useampi jakso?
Masentava. Olisi saanut jäädä tekemättä ja YLE satsata laatusarjoihin, eikä tähän ruotsinlaivalla saatuun pälkähdykseen. Omien sanojensa mukaan M. Makaroff sanoi saaneensa idean Muumien uudelleen tekemiseen juuri ruotsinlaivalla. Jessus näitä ideanikkareita, olisi keksinyt jotain ihan omaa. Ei luovuus ja ideointi riitä?
Vierailija kirjoitti:
7/8 kommenttiin liittyen, niinpä, kuka on kohderyhmä? Pikkulapsille ei minusta ainakaan sovi, ketä aikuista taas jaksaa kiinnostaa useampi jakso?[/quote
Siis 7/10 kommenttiin...
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös näissä Muumeissa ollut juurikin tarkoitus palata Tove Janssonin jalanjäljille. Toven alkuperäiset Muumit eivät olekaan olleet yksinomaan mitään lasten satuhahmoja. Se 90-luvun japanilainen huttu on kaukana Muumien alkuperäisestä ideasta, vaikka se onkin kulttisarjaksi noussut. Samaa mieltä siitä, että uusi tunnari on huono. Miksi ihmeessä sen pitää olla englanninkielinen, kun kyseessä on suomalainen sarja?
Minua ihmetyttää, että tarvittiinko tällaista suuren budjetin Muumi-sarjaa alkuunkaan, kun sen kohdeyleisökin jää epäselväksi? Sarja on liian aikuismainen lapsille, ja liian lapsellinen aikuisille.
Jos tuo oli tarkoitus, niin siinä ei kyllä ole onnistuttu sitten tippaakaan. Itse rakastan muumeja nimenomaan kirjoina ja tykkään myös sarjakuvista. Kukaan meistä tuskin tietää, mikä oli Toven "alkuperäinen idea" (?), tiedämme vain mitä hän loi: kirjat ja sarjakuvat. Eikä tämä uusi muumisekoilu muistuta mielestäni kumpaakaan tippaakaan juuri miltään osin. Kirjat ovat pohdiskelevia, hauskoja ja viisaita, loppua kohden myös haikeita ja surumielisiä. Sarjakuvat ovat kevyempiä, kuvaavat enemmän muumien boheemia ja toisaalta inhimillisen hölmöä puolta. Kummassakaan ei juosta, sekoilla, mölytä, ilkeillä ja puhuta kuin vajaaälyisille.
Tove alkoi kirjoittaa muumeja 40-luvulla. Miksi kaikkia nykyisiä lastenohjelmakliseitä kierrättävä ADHD-ohjelma 2010-luvulta jotenkin kapseloisi hänen "alkuperäisen ideansa"? En ole katsonut uusista muumeista tehtyä dokkaria, mutta ilmeisesti Sofia Jansson on saanut olla tiukkana, ettei muumien muumiutta romuteta kokonaan.
Mielestäni ysärimuumit onnistuivat hienosti tavoittamaan kirjojen tunnelmaa ja muumien olemusta, enkä pidä niitä minään höttöisinä lastenohjelmina. Paljon käsittelivät samoja teemoja kuin kirjatkin. Ja muutaman vuoden takainen Muumit Rivieralla oli aivan ihastuttava pala sarjakuvista tuttua, vähän aikuisempaa maailmaa.
Lainaamani viestin loppuosasta olen kyllä aivan samaa mieltä. Uusi Muumi näyttää tehdyn levottomille pikkulapsille kierrättäen kaikkia nykylastenohjelmista tuttuja elementtejä, mutta se kuitenkin väittää vetoavansa aikuisiin. En kyllä huomannut, että missä kohtaa ja millä tavalla. Olisi ehkä kannattanut panostaa nokkelampaan dialogiin, jos olisi halunnut miellyttää aikuiskatsojia.
Mä en ymmärrä miksi ihan kaikki vanhat lastenohjelmat on pitäny mennä tekemään tolla hirveällä animaatio kökkö tyylillä. Tollanen on niiin raskasta katsottavaa-.- sen mitä sattunut huomaamaan niin esim. Maija mehiläinen, Vili Vilperi ja Peukaloisen retket on ainaki menty tekemään uudelleen tollaseks p*ska versioksi
Todella pökkelöä ääninäyttelyä. Se piirrosjälki oli paljon kauniimpaa. Olisivat käyttäneet sitä mutta 3-dnä.
Minusta se oli tosi kauniisti tehty! Petyin kyllä vähän hahmojen persoonattomuuteen, mutta ehkä se siitä vielä kehittyy.
Ohjaaja vaihtoon. Haapasalo ja Tomnikova pystyy 100 kertaa parempaan eläytymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi ihan kaikki vanhat lastenohjelmat on pitäny mennä tekemään tolla hirveällä animaatio kökkö tyylillä. Tollanen on niiin raskasta katsottavaa-.- sen mitä sattunut huomaamaan niin esim. Maija mehiläinen, Vili Vilperi ja Peukaloisen retket on ainaki menty tekemään uudelleen tollaseks p*ska versioksi
Olen miettinyt samaa. Nykyään kuitenkin osataan tehdä kaunista ja laadukasta 3d-animaatiota ja tämäkin tuotanto oli kallis. Silti jälki oli tosi jäykkää, elotonta ja jopa rumaa.
Hyvä oli, jos vertaa mihin vaan nykyisiin lastenohjelmiin. Veikkaan että pikku myyn hahmokin pääsee näyttämään uusia puolia.
Kaikesta ihmiset jaksavatkin ahdistua.