Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos huonokuntoisella ylipainoisella (15 kiloa yli normaalipainon ylärajan) on alhainen syke, voiko olla oire jostain vakavammasta?

Vierailija
01.03.2019 |

Alhainen syke kertoo kai useimmiten hyvästä kunnosta, mutta jos ylipainoisella ja huonokuntoisella ihmisellä on esim. yöllä syke juuri ja juuri 40, joskus allekin, ja päivällä leposyke noin 50, voiko olla merkki jostain vakavammasta? Rasituksessa syke nousee kyllä helposti, hölkätessäkin 170 lukemiin.

Lääkärin mielestä ei mitään outoa, eikä hätää, mutta itseäni huolestuttaa. Suvussa paljon rytmihäiriöisiä ja pelkään sydänkohtausta. Googlailemalla en löydä yhtään sellaista artikkelia tai tutkimusta, jossa näin alhainen syke olisi ihan normaalia huonokuntoisella ja ylipainoisella ihmisellä.

Sykettä on mitattu sekä vuorokauden mittauksella sairaalassa ja itse sykemittarilla. Sairaalassa alhaisin syke yöllä oli 38, itse olen mitannut sykemittarilla yölukemiksi alimmillaan 41.

Olen nainen ja ikää 41v.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. 

Vierailija
2/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä on ollut aina myös alhainen syke, on ylipainoinen. Ei ennen mitään mutta nyt 70-vuotiaana pahat rytmihäiriöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan omalla kohdallani pidä yhtään vaarallisena, päinvastoin, sillä tämä on molemmilta puolilta sukua peritty ominaisuus ja sukumme on erittäin pitkäikäistä. isänisä ja äidinäiti elivät lähes satavuotiaiksi ja ainakin ukilla oli alhainen verenpaine ja matala syke kuten myös äidilläni ja minulla. Siedän myös erittäin hyvin stressiä.

Vierailija
4/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo kuulostaa oikein hyvältä sykkeeltä.

Vierailija
5/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole muita oireita ja lääkäri on sinut tutkinut, miksi painikoit? Ok, kuntoa kannattaa kohentaa, mutta pelkkä alhainen leposyke ei ole mikään peruste maalailla piruja seinille. Olet vielä nuorikin.

"Tarkkaa rajaa sille, milloin syke on liian hidas, ei ole määritelty. Hyväkuntoisilla henkilöillä leposyke voi laskea jopa 30–40 lyöntiin minuutissa oireita aiheuttamatta.

Hoitoon kannattaa hakeutua, jos hidaslyöntisyyteen liittyy väsymystä, huimausta tai pyörtyilyä."

(Lähde: Anna-lehden artikkeli leposykkeestä)

Vierailija
6/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syke muuttuu ylipainoisella ja huonokuntoisella yhtäkkiä alhaiseksi, olisin huolestunut. Jos se on "aina" ollut alhainen tai melko alhainen, en olisi huolissani.

Vierailija
7/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syke muuttuu ylipainoisella ja huonokuntoisella yhtäkkiä alhaiseksi, olisin huolestunut. Jos se on "aina" ollut alhainen tai melko alhainen, en olisi huolissani.

No tämä on itse asiassa se, mikä minua huolettaa. En ole aiemmin sykkeitä mittaillut, mutta kun kaksi vuotta sitten sain sykemittarin, huomasin alhaisen sykkeeni. Aiemmin sykettä on mitattu ihan varmasti sataan kertaan lääkäreillä, mm. neljän raskauden aikana, mutta kukaan ei ole alhaisesta sykkeestä mitään maininnut. En siis tiedä, onko se ollut "aina" alhainen, vai muuttunut jotenkin yhtäkkiä.

Alhainen syke kun kertoo hyvästä kunnosta, niin kuinkahan mahtaa käydä, jos tästä laihdutan ja alan kuntoilla? Lyökö sydän enää ollenkaan?

ap

Vierailija
8/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jään seurailemaan! Mulla sama tilanne, ja ylipainoakin saman verran :D Oon ollut itse tosi huolissani tästä. Ainoa ero, että oon 10 vuotta nuorempi.

Oon urheillut tosi paljon elämäni ensimmäiset 20 vuotta, ihan pikku taaperosta lähtien, niin mietin että voiko se edelleen vaikuttaa sykkeeseen?

Vierailija
9/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla sukulaisellani on aina ollut hyvin alhainen syke, vaikka on ylipainoa, eikä kuntokaan hyvä. Hän on poikkeuksellisen pitkä ja kookas ihminen. Matala syke johtuu lääkärin mukaan hänen koostaan, sydänkin on suuri.

Kun leposyke alenee kunnon kohentuessa, se johtuu sydänlihaksen kasvusta. Ehkä monilla alhaisen sykkeen omaavilla on suuri - tai vähintään omaan kokoon suhteutettuna suuri sydänlihas. Minkälaisia olette rakenteeltanne? Oletteko pitkäraajaista ja kookasta tyyppiä? Tietenkään leposyke ei mene virtaviivaisesti niin, että pienellä ihmisellä on korkea syke ja päinvastoin, mutta sydämen koko voi vaikuttaa siihen "synnynnäiseen" taipumukseen.

Vierailija
10/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydän ei jaksa pumpata. Onko hengenahdistusta, turvotuksia jaloissa ym sydämenvaajaatoimintaan viittavaa?

Vierailija
11/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla sukulaisellani on aina ollut hyvin alhainen syke, vaikka on ylipainoa, eikä kuntokaan hyvä. Hän on poikkeuksellisen pitkä ja kookas ihminen. Matala syke johtuu lääkärin mukaan hänen koostaan, sydänkin on suuri.

Kun leposyke alenee kunnon kohentuessa, se johtuu sydänlihaksen kasvusta. Ehkä monilla alhaisen sykkeen omaavilla on suuri - tai vähintään omaan kokoon suhteutettuna suuri sydänlihas. Minkälaisia olette rakenteeltanne? Oletteko pitkäraajaista ja kookasta tyyppiä? Tietenkään leposyke ei mene virtaviivaisesti niin, että pienellä ihmisellä on korkea syke ja päinvastoin, mutta sydämen koko voi vaikuttaa siihen "synnynnäiseen" taipumukseen.

Olen 168cm ja painan 85kg. En mielestäni ole mitenkään erityisen kookas tai pitkäraajainen. Aika keskimittainen nainen mielestäni. Kilotkin ympäri kroppaa niin, etten näytä varsinaisesti lihavalta. Kaverit aina putoavat pyrstölleen, kun kuulevat painoni. 

ap

Vierailija
12/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydän ei jaksa pumpata. Onko hengenahdistusta, turvotuksia jaloissa ym sydämenvaajaatoimintaan viittavaa?

Ei ole mitään näistä. Verenpainekin on ihan normaali.

ap

Vierailija
13/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, jään seurailemaan! Mulla sama tilanne, ja ylipainoakin saman verran :D Oon ollut itse tosi huolissani tästä. Ainoa ero, että oon 10 vuotta nuorempi.

Oon urheillut tosi paljon elämäni ensimmäiset 20 vuotta, ihan pikku taaperosta lähtien, niin mietin että voiko se edelleen vaikuttaa sykkeeseen?

Miten olet mitannut sykkeitäsi? Seuraatko niitä säännöllisesti?

ap

Vierailija
14/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala säännöllinen syke on ok mutta epäsäännöllinen ei?

Vierailija
15/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kysyin joskus tästä lääkäriltä, muun tarkastuksen ohessa, kun oli tullut ostettua aktiivisuusranneke ja totesin että leposykkeeni on erittäin alhainen, usein 40 paikkeilla vaikka TV:tä kotona katsellessa. Olen yli 100-kiloinen ja käytännössä nollakuntoinen, eli ajan joka paikkaan autolla enkä harrasta liikuntaa. Lääkärin mielestä asiassa ei ollut mitään huolestuttavaa kun minulla ei ole muita oireita, päinvastoin matala syke säästää sydäntä ja verenkiertoelimistöä. Sanoi myös että eri ihmisillä sykevaihtelussa on valtavia vaihteluita ilman että on mitään sairautta, ihan perinnöllisistä syistä. Esim. joillain terveillä kokoisillani ja kaltaisillani leposyke voi olla 90, ja sitten on vähemmistö meitä hyvin alhaisen leposykkeen ihmisiä, ja aika tavallinen on 60-85. 

Vierailija
16/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, tätä näkökulmaa en olekaan tullut ajatelleeksi! Olen 173 cm, eli keskivertoa vain hieman pidempi nainen, mutta olen ruumiinrakenteeltani hyvin epänaisellinen. Leveät hartiat ja todella korkeat kylkiluut, esimerkiksi. Ehkäpä näistä on sitten jotain hyötyäkin, koko pienen elämäni olen jykevää rakennettani kironnut.

-Viesti 8

Vierailija
17/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet mitannut sykkeitäsi? Seuraatko niitä säännöllisesti?

ap

Joo, seuraan säännöllisesti. Ollaan mittailtu nuorena paljon sykettä treeneissä itsekseen ihan sormilla, eli osaan näppituntumalla tehdä oikeaoppisesti mutta muutaman kerran olen kokeillut sykemittarillakin, plus verenpainemittarilla paineita tsekkaillessa. Ja lääkärissä usein ovat sanoneet, että taidat olla urheilija kun on sen verran matala leposyke. En nyt varsinaisesti näytä siltä kyllä, tosin myös mulla liikakilot levittyneet vähän "kaikkialle" eli ei niin huomattavan näköistä. Mullakaan ei meinaa kaverit uskoa, kun kerron painoni

Vierailija
18/18 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän asia ole ihan ok, kun ei terveydenhuolto ole siihen puuttunut. Kyllä ne lääkärit sen sanovat, jos huomaavat jotain huolestuttavaa, vaikka se ei olisikaan se asia minkä takia on hoitoon hakeutunut. Se tässä lähinnä ihmetyttää, että mikä juttu tuo sykkeen seuraaminen sairaalassa ylipäätään on ja miksi sellainen on tehty? Miehelleni on joskus tehty vuorokauden sydänfilmin seuranta, ja se tehtiin ihan tavallisen työ- ja kotipäivän yhteydessä, ei tarvinnut olla sairaalassa sen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi