Miksi perusterveet ihmiset menee terveyskeskuksen /sairaalan päivystykseen flunssan vuoksi?
Jos ei ole edes kyse siitä, että tarvitsisi sairaslomatodistusta. Vaan perusterveet ihmiset menevät päivystykseen siitä syystä, että on flunssa:kuume, yskä, nuha. Samaiset ihmiset vie myös lapsensa heti lääkäriin jos on flunssa. Eikö ihmiset osaa enää itse hoitaa tuollaisia sairauksia? Levätä, juoda kuumaa tai kylmää nestettä, hankkia yskänlääkettä ja nenäsumutetta.
Kommentit (18)
Mistä tiedät, että päivystyksessä oleva flunssainen on perusterve?
Koska heidän mielestään flunssa on pitkittynyt, jos kestää viikon ja olettavat, että heillä on poskiontelo- tai keuhkoputkentulehdus, joihin olettavat tarvitsevansa antibiootteja. Tai nykyisin vielä useammin, koska ovat vakuuttuneita, että heillä on "kuumeeton keuhkokuume."
Perus flunssa on niin tylsän kuuloinen tauti. Pitää olla vähintään oireeton keuhkokuume tai lievä angiina, jotta saa sitten somepisteitä.
Nelonen, semmoinenkin on olemassa kuin kuumeeton keuhkokuume. Minulla oli sikainfluenssa kuumeettomana ja siitä tuli keuhkokuume - edelleen kuumeeton - jonka takia olin sairaalassa viisi päivää.
Kaikilla ei nouse kuume, vaikka olisikin todella sairas. Muutenkin on yllättävän vaikea tietää, missä vaiheessa pitkittynyt flunssa on aiheuttanut jälkitaudin, joka vaatii antibioottia. Olen tehnyt monta turhaa terveyskeskusreissua, mutta myös mennyt lääkärille niin, etät crp on pilvissä, mutta näkyvät oireet melko mitättömän oloiset.
Ok, ihan selvää on, että flunssaa kannattaa ekar kolme, neljä päivää parannella kotikonstein, mutta jos oireet ovat rajut ja vointi heikkenee äkisti, kyllä siinä kannattaa mennä lääkärille - varsinkin jos on perussairauksia, jotka altistavat jälkitaudeille, esim. astma.
Omista lapsistani toinen sairasteli flunssat yleensä "siististi" muutamassa päivässä kotihoidossa, mutta toinen sai aina joko keuhkoputkentulehduksen, keuhkokuumeen tai vähintäänkin larygniitin. Viimeksi mainittua piti sitten hoitaa hakemalla spiralla avaavaa lääkitystä plus kortisonitabletin. Sori vaan, maallikosta se mun muksuni saattoi odotushuoneessa leikkiessään vaikuttaa aika hyväkuntoiselta, mitä nyt vaan yski omituisen hyljemäisellä äänellä... mutta jos en olisi ensioireiden ilmaantuessa mennyt pojan kanssa lääkäriin, oltaisiin oltu seuraavana yönä sitten päivystyksessä.
Sitä paitsi on työpaikkoja, joihin se saikkutodistus pitää raahata aika nopeasti, ei voi olla omalla ilmoituksella pois kolmea päivää. Ap ei voi odotushuoneessa olevista päällepäin tietää, mistä on kyse - siksi tuollainen ylemmyydentuntoinen äimistely kertoo aika huonoa ap:n älynlahjoista. Sori vaan, mutta tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, kuka on perusterve ja kuka ei?
Ja mistä tiedät senkään kuka tarvitsee todistuksen työ/opiskelupaikalle?
Olipa taas aloitus.
Keuhkokuume tosiaan ei joskus nosta kuumetta erityisesti monisairailla vanhuksilla tai muuten puolustuskyvyltään heikoilla, mutta se on hyvin harvinaista. Kuumeeton keuhkokuume ei kuitenkaan ole mikään erillinen sairaus, vaan keuhkokuume, jossa yksi tyypillinen oire vain puuttuu. Muita oireita kuitenkin käytännössä aina on ja ne eivät ole "pitkittyneen flunssan" kaltaisia, eikä edes yskä vaan yleisemmin hengitysvaikeudet tai vaikeahkot yleisoireet.
Mulla oli kaksi kertaa talvella angiina, johon tarvii antibiootit. Toisella kerralla oli pakko mennä viikonloppuna päivystykseen, kun kurkkukipu yltyi niin pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska heidän mielestään flunssa on pitkittynyt, jos kestää viikon ja olettavat, että heillä on poskiontelo- tai keuhkoputkentulehdus, joihin olettavat tarvitsevansa antibiootteja. Tai nykyisin vielä useammin, koska ovat vakuuttuneita, että heillä on "kuumeeton keuhkokuume."
No, mulla on ollut kaksi kertaa kuumeeton keuhkokuume, joista toisella kertaa jouduin osastolle pidemmäksi aikaa. Joten menen kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas aloitus.
Mistä ap tietää yhtään mitään. Tuskin. Keksii päästään että pääsee haukkumaan muita. Näitä omaan elämäänsä katkeria joilla on joku tarve olla aina ja kaikkialla lyttäämässä jopa niitä joita ei tunne löytyy tältä palstalta paljon. Varmaan kamalaa olla tuollaisen tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Keuhkokuume tosiaan ei joskus nosta kuumetta erityisesti monisairailla vanhuksilla tai muuten puolustuskyvyltään heikoilla, mutta se on hyvin harvinaista. Kuumeeton keuhkokuume ei kuitenkaan ole mikään erillinen sairaus, vaan keuhkokuume, jossa yksi tyypillinen oire vain puuttuu. Muita oireita kuitenkin käytännössä aina on ja ne eivät ole "pitkittyneen flunssan" kaltaisia, eikä edes yskä vaan yleisemmin hengitysvaikeudet tai vaikeahkot yleisoireet.
Olet väärässä. Olen nuorehko nelikymppinen maratoonari, ja minulla ei oikeasti juuri ikinä nouse kuume. Ruumiinlämpö saattaa mennä vähän alaspäin ennemminkin. Ja tuossa sikainfluenssassa/keuhkokuumeessakin yskä oli paha, mitä se minulla on oikeastaan aina flunssassa, muttei mitenkään poikennut normiflunssayskästä päällepäin.
6
Aikuisilla ihmisillä se on pikemminkin sääntö kuin poikkeus, että kuumetta ei nouse lainkaan tai vain vähän. Siksi sanon aina potilaille, että parempi käydä tarkistamassa tilanne, jos vointi heikkenee tai ei kohene noin neljäntenä sairaspäivänä.
Terveyskeskuslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas aloitus.
Mistä ap tietää yhtään mitään. Tuskin. Keksii päästään että pääsee haukkumaan muita. Näitä omaan elämäänsä katkeria joilla on joku tarve olla aina ja kaikkialla lyttäämässä jopa niitä joita ei tunne löytyy tältä palstalta paljon. Varmaan kamalaa olla tuollaisen tuttu.
Minä ainakin olen työpaikalla ja muuten nähnyt ihmisiä, jotka menevät flunssan takia terkkariin. Ilmiö on ihan todellinen.
Kai kaikki tietää, että normaali flunssa paranee itsekseen. Lääkäriin lähdetään silloin, kun on ajatus siitä, että välttämättä ei olisi kyseessä normaali flunssa. Joillekin sellainen ajatus tuntuu tulevan kovin herkästi, joillekin taas ei ollenkaan riittävän herkästi.
Mulla on kyllä sellaista, että jos tulee hankalampaa yskää, niin jostain syystä mikään käsikauppayskänlääke ei auta siihen. On yksi joka auttaa ilman sivuvaikutuksia, ja se on reseptilääke. Jos edellinen pullo on tyhjentynyt tai vanhentunut ja yskää pukkaa, niin lähden kyllä hakemaan uutta reseptiä, mutta menen silloin ensisijaisesti yksityiselle.
Vastaan otsikkoon koska sen vuoksi avasin tyhmän ketjun. Yleensä nimittäin ne perusterveet ovat varmaan nimenomaan hakemassa saikkutodistusta, mistä tiedät, että flunssaiset päivystyspotilaat ovat perusterveitä tai, että eivät tarvitse saikkua? Haastattelet jokaisen odotustilassa? Itse olin ennen töissä vuokrafirmassa, jossa työterveydenhuolto kuului sopimukseen vasta vuoden työsuhteen jälkeen. Ainiin, minulle unohtui kertoa, että se tosiaan siinä vaiheessa kuului sopimukseen vaikka oletettavasti aina saikun yhteydessä olin yhteydessä työnantajaan. Maksoin siis ne muutamat kerrat, jotka kiduin turhaan päivystysruuhkassa kuumeen vuoksi omasta pussista. :( No, jossain vaiheessa se sitten tuli puheeksi lopulta, että käy vain yksityisellä sitten kun olo sallii. Muuten ihan ok kokemus kyseisestä firmasta ja osasta työpisteistäkin.
Itse käyn joskus ottamassa verikokeen jos on kamala olo. Silloin tietää heti onko vain virus jylläämässä eikä vie lääkäriaikoja. Kerran oli keuhkokuume itsellä ei ollut erityisen huono olo eikä kuumetta.
Kyllähän näitä varmasti on, jotka tulevat ns. pienistä syistä päivystykseen. Jos ei ole hengenhätä niin ainakin meillä pitää ensin soittaa päivystykseen ja he arvioivat kannattaako tulla vai odottaa huomiseen ja varata omalääkärille aika.
Mutta tosiaan et voi tietää kuka siellä tarvitsee ensisijaisesti apua ja mihin vaivaan. Minut käännytettiin kerran flunssan takia pois, vaikka en flunssan takia edes tullut vaan silmän alla olevan ihotulehduksen vuoksi jonka pelkäsin olevan ruusua. Lääkäri oli hoitajille kyllä ankara kun kerroin edellisen päivän käännytyksestä (menin siis seuraavana päivänä uudestaan kun tilanne paheni).