Kutka Suomessa saa minimipalkkaa? Elääkö sillä?
Kommentit (6)
Olin siivoojana ja kuussa jäikäteen päivähoitomaksun ja veron jälkeen alle 400 euroa, tosin päivähoitomaksua nosti mieheni tulot.
Jostain kumman syystä kaikki muut firman siivoojat olivat yksinhuoltajia ja näyttivät pärjäävän sillä noin 1000 e/kk bruttotulolla, josta käteen jäi verojen jäljeen jotain 800-900 e/kk riippuen veroprosentista.
Minun ei kannattanut jatkaa hommia, vaan jäin työttömäksi (ansisidonnaiselle) koska sitten tienasin enemmän ;) todella nurinkurista! Tosin ilman ansiosidonnaista en saisi mitään, kiitos mieheni tulojen.
Tuo on aivan käsittämätön epäkohta suomalaisessa järjestelmässä, että puolison tulot vaikuttavat niin, että löytyy varmasti tuhansia ihmisiä jotka eivät saa edes euroa kuukaudessa, johtuen vain siitä että ovat menneet naimisiin!!
Keskipalkka on kaiketi jotakin pari tonnia bruttona, onko minimi sitten sen alle?
ja ei ole kovin kummoisesti jos ei ota opintolainaa
kiakia:
Olin siivoojana ja kuussa jäikäteen päivähoitomaksun ja veron jälkeen alle 400 euroa, tosin päivähoitomaksua nosti mieheni tulot.Jostain kumman syystä kaikki muut firman siivoojat olivat yksinhuoltajia ja näyttivät pärjäävän sillä noin 1000 e/kk bruttotulolla, josta käteen jäi verojen jäljeen jotain 800-900 e/kk riippuen veroprosentista.
Minun ei kannattanut jatkaa hommia, vaan jäin työttömäksi (ansisidonnaiselle) koska sitten tienasin enemmän ;) todella nurinkurista! Tosin ilman ansiosidonnaista en saisi mitään, kiitos mieheni tulojen.Tuo on aivan käsittämätön epäkohta suomalaisessa järjestelmässä, että puolison tulot vaikuttavat niin, että löytyy varmasti tuhansia ihmisiä jotka eivät saa edes euroa kuukaudessa, johtuen vain siitä että ovat menneet naimisiin!!
Elithän sinäkin sillä minimilla, koska miehelläsi oli vraa sinua tukea. Jos ei ole miestä, yhteiskunta auttaa. Sillä suojellaan niitä heikoimmassa asemassa olevia putoamasta aivan surkeisiin oloihin. Ja Suomessa tosiaan tuetaan myös KAIKKIEN lastenhoitoa ja sairastelua ja koulutusta, joten minimipalkalla selviää paljon paremmin kuin USAssa, jossa oikeasti pitää pärjätä pelkällä palkalla ja maksaa palveluista niiden todelliset kustannukset.
keittiöapulaiset yms. usein naisia
ehkä sillä elää jossain pöndellä? mutta ainakin Helsingissä on melkoista tuskaa