Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasarilla ja ysärillä ihmisten talvivaatemuodissa suosittiin selvästi nykyistä kirkkaampia värejä ja sävyjä

Vierailija
28.02.2019 |

Ylen kakkoskanavalla näkyi äsken pätkä Lahden MM-hiihdoista vuodelta 1989. Siellä kun näkyi paljon yleisöä kannustamssa matkan varrella ja katsomoissakin, niin pistipä silmään sellainen, että tuohon aikaan ihmisten talvivaatetus oli väreiltään ja sävyiltään selvästi nykyistä kirkkaampaa. Siellä näkyi paljon mm. punaisia, vihreitä, violetteja ja sinisiä talvitakkeja, mutta olivat kuitenkin kirkkaanvärisiä. Lisäksi useimmilla näytti olevan kirkkaankeltaisia tai kirkkaan virheänkeltaisia pipoja. Nykyäänhän talvivaatemuoti on hyvinkin tummaa tai harmaata.

Muistelen kyllä itsekin, että kun olin pikkulapsi joskus ysärin alkupuolella, että silloin todellakin näkyi talvivaatteissa paljon kirkkaita värejä. Mitenkäs te muut, jotka tuon ajan muistatte? Näkyikö paljon kirkkaita talvivaatteita ja piditkö/pidätkö itse siitä muodista?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan silloin enemmän kirkkaita värejä. Minulla on tälläkin hetkellä kaapissa hyväkuntoinen talvitakki vuodelta 1993. Voisin läpällä heittää sen päälle ulos mennessäni. Olen sillä lailla henkisesti vahva.

Vierailija
2/4 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Silloin ei ollut niin paljon lihavia, nyt piilotellaan mustissa vaatteissa. Surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tosiaan, nyt kun sanoit, silloin oli kirkkaita värejä talvivaatteissa. Tietenkin villakangastakit ja sellaiset olivat sitten mustaa, harmaata jne. Ulkoilumuoti oli sitten värikästä.

Asuin 10 vuotta sitten hetken Virossa, ja siellä oli paljon enemmän värikkäitä toppavaatteita kuin täällä. Suomessahan toppahousujen väri on yleensä musta, Virossa taas käytettiin ainakin silloin yleensä settiä, johon kuuluivat toisiinsa sointuvat takki ja housut. 

Vierailija
4/4 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa 60-luvulla oli värikkäämpiä vaatteita kuin nyt. Ja laihempia ihmisiä.

50-luvun lapsi