Miten kuukautisesi muuttuivat 45-vuotiaana?
Kommentit (33)
En ole vielä hetkeen 45, mutta vastaan silti. Itsellä käytössä hormonaalinen valmiste/ ehkäisy, joten ainakaan vielä kierrossa ei ole tapahtunut mitään muutoksia, ei ole myöskään mitään välivuotoja ja vuodot on niukat. Saapa nähdä, miten kauan tämä vielä menee näin hyvin? Onhan se mahdollista, että tulee muutoksia. Mutta jos olen tässä asiassa tullut äitiini, niin vaihdevuodet alkaisi noin 52- vuotiaana. Äiti oli myös siinä mielessä onnekas, että hänen vaihdevuotensa oli helpot eikä hän tarvinnut mitään hormonikorvaushoitoja. Toivottavasti minulle käy samoin!
Olen nyt 49-vuotias ja menkat tulevat milloin sattuu. Välillä on kaksi kuukautta ja nyt on ollut kahteen kertaan vain kaksi viikkoa väliä.
Miltä tuo tuntuu kun menkat alkavat loppumaan? Itse olen 36 v ja kaksi pientä lasta on ja tuntuu haikeelta miettiä että ei tässä olla enää hedelmällisiä kauaa. Varmaan kun menkat loppuu niin kunnolla tajuaa ettei ole ihan nuori enää.
On naiset kanssa merkillisiä automaatteja.
Mulla oli ennen aina kierto 34-37 päivää, nyt säännöllinen 28 päivää. Vuoto tulee runsaana parin-kolmen päivän ajan kun ennen kesti jopa viikon. Kivut lisääntyneet, myös ovulaatiokipu.
Suunnilleen nelikymppisenä vuodon kanssa alkoi olla ongelmia, sitä tuli kuin saavista kaataen kolme päivää ja väheten kolme vielä siihen päälle. Kierto oli vaihdellen 23 ja 29 päivän välillä. Vuonna 2017, kun olin 51-52-vuotias (olen syntynyt marraskuussa), alkoi ensimmäisen kerran tulla muutoksia. Kierto saattoi olla 70 päivää, 35 päivää tai 14 päivää, eli koskaan ei voinut olla varma, onko kierto tällä kertaa pitkää vai lyhyttä. Mitään matkoja tai yleensä ottaen elämää muutenkaan ei voinut suunnitella etukäteen. Viime vuonna sama tarina jatkui. Luulin toiveikkaana jo kuukautisten loppuneen kokonaan, kun viimeiset alkoivat viime marraskuun 22. päivä, ja kesti ja kesti, mutta eivät enää uudelleen alkaneet - kunnes tuli sunnuntai 10.2. Tällä hetkellä on menossa kierron 18. päivä, ja saa nyt sitten nähdä, miten tällä kertaa käy. Täytin siis marraskuussa 53 vuotta, ja kuukautiset alkoivat heinäkuussa 1976, eli on tässä kestämistä ollut jo reilut 42 vuotta. Mielelläni luopuisin niistä jo, sellaista tahrivaa ja runsasta veritouhua se on joka kerta.
Ei mitenkään. Kellontarkka 28 pv kierto.
Menkat loppui kertaheitolla kun täytin 48v ulman mitään oireilua
Kierto on lyhentynyt pikkuhiljaa jo vuosia. Olen 47 ja kuluneen vuoden, parin aikana kierto on ollut enää 22 - 25 pvää kun nuorena se oli 28. Menkkani ovat myös hieman pidentyneet ja selvästi runsastuneet.
Loppuivat ajat sitten - kiitos ihanan hormonikierukan. Se pelasti minut vaikeilta esivaihdevuosioireilta.
Kiertoväli lyhentyi parilla päivällä. Nyt olen 47-v ja ekaa kertaa oli kuukautiset elämäni aikana myöhässä 10 pv ( jos en ole raskaana ollut),mutta alkoivat sitten. Edelliset tuli taas ns. normaalisti. Vuodot runsaampia, kestävät kauemmin ja tulevat runsaampina. Mutta tiedän, että se johtuu iästä ja rapistuminen on osa elämää.
Tässä on jo jonkin aikaa menty lyhyemmällä kierrolla ja entistä runsaammalla tulvalla. Aiemmin kuukautiskierto oli melko säännöllinen 28 päivää. Nyt saan olla tyytyväinen jos pääsen edes 24 päivään. Kaksi päivää kauheaa tulvaa, yksi yökin menee niin että parin tunnin välein saa rampata vessassa kuppia tyhjentämässä ja sidettä vaihtamassa, toisena yönä riittää yleensä yksi käynti.
Välillä tuntuu että olisin jo valmis siirtymään kuiviin limakalvoihin ja kuumiin aaltoihin. Mutta olen lukenut että jotkut saavat myös kauheita ahdistuskohtauksia niin että luulevat menettävänsä järkensä. Niin en sitten tiedä, onko tämä täystulva kolmen ja puolen viikon välein sittenkään niin paha.
Tihentyivät ja pidentyivät, kierto pahimmillaan 14 päivää ja vuotoa siitä 11 päivää. Tätä reilu vuosi eri hormoneilla kikkaillen, kunnes vihdoin keskussairaalan gynekologi ehdotti kohdunpoistoa. Oli myooma. Kohtu lähti viikko sitten. Ei ole sitä ikävä.