SILMÄTIPOISTA, aloittelijan kysymyksiä
Joilla on kokemusta, voitteko vastata johonkin näistä. Millä tavoin huomaat silmissäsi eron, näyttävätkö silmät freshimmiltä vai onko kyse enemmänkin mukavasta tunteesta silmissä, joka ei näy ulospäin? Mitä tippoja voisit suositella ja kuinka usein olet niitä käyttänyt? Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (4)
Minäkin suosittelen thealoz duo-tippoja. Auttavat hyvin kuivasilmäisyyteen eikä tipoissa ole lisäaineita.
Punaisuuteen on olemassa omat tippansa. Oftan starinea käytin joskus aikoinaan ihan täsmätuotteena poistamaan silmien punoitusta.
Mä käytän silmätippoja vain talviaikaan silloin, jos silmissä tuntuu epämiellyttäviä oireita joita kuiva ilma aiheuttaa, esim. punoitus, tunne kuin olisi hiekkaa silmissä, vuotaminen. Kun tällaisten oireiden ollessa päällä laittaa kosteuttavia tippoja niin aika äkkiä helpottaa ärtymys ja punoitus, ja on se normaali tilanne jossa silmien olemassaoloa ei edes huomaa kun niissä ei ole mitään inhottavaa tuntemusta.
Kaihileikkauksen jälkeen (n. vuosi sitten) tuli kuivasilmäisyys. Siihen käytän Tears again sensitive suihketta. On helpompi käyttää, kuin nuo tipat.
Tarvitsetko tippoja silmien kosteutukseen? Silmien ulkonäköön niillä ei ole vaikutusta, mutta näkö kirkastuu heti.
Kärsin kroonisesta kuivasilmäisyydestä, joka hankaloitui vuosi sitten tehdyn laserleikkauksen myötä. Joudun käyttämään tippoja jatkuvasti. KEsällä ongelma ei ole niin paha. Pääasiassa näkö on hyvä ja näen ilman tippoja, mutta lopulta silmiä alkaa lievästi kirvellä, ne väsyvät, ja näkö on selvästi heikompi. Jotta näkö olisi oikeasti supertarkka, joutuisin laittamaan tippoja vähintään 5min välein. Se ei ole realistisesti mahdollista, joten laitan kun pystyn ja muistan ja siltä kun tuntuu. Pääsääntöisesti kulutan yhden tippapullon viikossa.
Käytän itse säilytysaineettomia tippoja, koska säilytysaineelliset eivät ole silmille hyväksi pitkässä juoksussa. Suosittelen THEALOZ DUO-merkkisiä tippoja. Puteli maksaa 15 euron puolin tai toisin.
Myös esim Artelac-nimisestä tipasta voi saada avun jos kuivasilmäisyys ei ole paha. 60 kpl uudelleensuljettavia kerta-annospipettejä maksaa n. 12e.
Yöksi voi laittaa geelimäistä tippaa, joka siis pysyy silmän pinnalla pidempään. Thealoz Duo Gel tai Viscotearsin olen todennut parhaimmiksi.
Olen kokeillut apteekkien valikoimat läpi kun olen etsinyt tippaa joka voisi auttaa vähän pidempikestoisemmin. Pääasiassa suurta eroa ei valmisteissa ole.