Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meille tuli kutsu kesähäihin. Oltiin koko perhe innoissaan ja tyttäret suunnittelivat jo kampauksia ja mekkoja. Sitten tuli pettymys.

Vierailija
27.02.2019 |

Kyseessä on läheisen ihmisen häät. Ihmisen, joka on ollut meidän aikuisten elämässä lapsuudesta asti ja omien lasten elämässä ihan syntymästä asti. Nähty vähintään kerran kuussa, usein useamminkin. On yhden lapsen kummi kaiken lisäksi.

Tuli hääkutsu ja innoissani luin sen ja kerroin koko perheelle. Häät ovat siellä ja siellä, siihen aikaan ja toivotaan ohjelmaa jne. Meidän 9v ja 7v olivat innoissaan häistä ja alkoivat miettiä mekkoja ja kampauksia. Sitten myöhemmin illalla luin tarkemmin, että kutsussa luki, että häitä juhlitaan vain aikuisten kesken.

Oli kyllä inhottavaa kertoa tytöille, etteivät pääsekään juhliin. Eikä toinen tytöistä siis kumminsa juhliin lainkaan. Eivät oikein ymmärtäneet sitäkään, miksi ihmeessä noin ihaniin juhliin ei haluta lapsia, vaan pelkät aikuiset.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt lapsettomia häitä. Nyt oikeasti mietin, että lähdetäänkö miehen kanssa ollenkaan. Miksi ihmeessä hankkisin jonkun lapsenvahdin lapsille, jotta voidaan mennä iloisiin perhejuhliin, joihin perhe ei kuitenkaan sitten olekaan tervetullut. Pöh.

Kommentit (318)

Vierailija
121/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jätät myötätunnosta itsekin häät väliin. Menette sen sijaan omalla porukalla Hoploppiin.

Vierailija
122/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 10 vuotta sitten ihmettelin, miksi on lapsettomia häitä. Minusta se oli itsekästä ja kakaramaista.

Sitten olin häissä, joissa lapset juoksi huutaen pitkin kirkkoa vihkitilaisuudessa, vanhemmat ei välittäneet asiasta lainkaan. Kun joku mummo huomautti asiasta, hän sai kuulla, että on pikkumainen nipo. Sama jatkui hääpaikalla eli lapset riehui ja kiukkusi, vanhemmat oletti, että joku toinen katsoo lasten perään, heillä oli olevinaan vapaata!

Siksi ymmärrän lapsettomat häät: laiskat vanhemmat ei viitsi katsoa lastena tekemisiä eikä välitä siitä, mitä tapahtuu. Kiitos ei lapsia juhliin,koska ei voi tietää, kenen kersat saa itkupotkuraivarin tai ryntää alttarille riekkumaan.

Veljeni häissä xhdellä pariskunnalla oli suloinen 4- vuotias mukana, ja he häpesivät suunnattomasti, kun tyttö halusi tanssimaan muiden mukana.

"Tiina! Tiiina! TIINA! Pois sieltä! Voivoi, kyllä meidän pitää lähteä, kun tuo Tiina ei osaa käyttäytyä."

Aivan turhaa. Olisivat antaneet tytön pyöriä valssin tahdissa.

Ei niiden lasten tarvitse istua kuin tikku paskassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oikein usko ap:ta. Ei lapsi osaa ajatella monta kuukautta pitkälle ja varsinkaan, jos ei ole itse ollut häissä. TV:n hääohjelmissakaan ei lapset ole juuri missään roolissa. Itse olin kerran pikkutyttönä häissä, enkä oikein edes tajunnut mistä on kyse. Mieleen jäi vain erään vieraan kommentti "toivottavasti eivät saa lapsia, kun molemmat on tuommoisia". En tajunnut yhtään, mistä on kyse, joskin sitten teini-iässä tajusin heidän ongelmat, joita tässä en ala puimaan. 

Vierailija
124/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään toisten häät eivät ole tärkeitä (välttämättä) muille, joten miksi nostaa iso poru, jos niissä häissä kaikki ei ole aivan oman mielen mukaan. Inhoan mansikkakakkua mutta en yritä saada morsianta hankkimaan suklaakakkua. Mielestäni koulun jumppasalissa vietetyt häät ovat tyylittömät mutta en yritä saada hääparia vaihtamaan juhlapaikkaa. Inhoan anoppeja noin ylipäätään (karseita kokemuksia) mutta en vaadi, että hääparin anopit on jätettävä kutsumatta. En myöskään yritä saada koiralleni pöytäpaikkaa, vaikka se yleensä kulkeekin kaikkialle mukanani ja on todellakin osa perhettäni. En salakuljeta nykyistä miesystävääni paikalle, vaikka tiedän, että useimmat ystäväni jättäisivät hänet kutsumatta.

Jos koen, että häihin osallistumisesta en saa mitään lisäarvoa, vastaan kutsuun kieltävästi. Jos taas haluan mennä,en todellakaan yritä saada hääparia muuttamaan juhliaan itselleni mieleisiksi. Kun ne häät eivät ole minun elämäni kohokohta, niin osaan toimia niin kuin kutsutun vieraan kuuluukin enkä yritä vierittää syyllisyyttä jonkun kutsumattoman pettymyksestä hääparin niskoille niin kuin täysin kehittymättömät keskenkasvuiset tekevät.

Vierailija
125/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä, että miksi näin,  ei kannata eikä tarvitse miettiä. Näin hääpari on hallunnut ja teidän pitää vain päättää menettekö vai ette.

Vierailija
126/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin lapsettomat häät. Olen ollut häissä, joissa kirkossa lapset paitsi pomppivat penkeill ja kävivät riuhtomassa pastorin pukua. Miksi muuten nykyään lapset ei puhu normaalilla äänellä, vaan kiljuvat kurru suorana. En jaksa kuunnella oltiin missä vaan, kirkossa, kaupassa tai ravintolassa. Ja koko ajan pitää juosta ja riehua

Vierailija
127/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmiset ottavat tämän asian jonain henkilökohtaisena loukkauksena?

Meillä oli lapsettomat häät koska vierasmäärä oli ilman lapsia jo sata ja lasten kanssa olisi noussut johonkin 140:n paikkeille. Toinen, tärkeämpi syy oli se etten halunnut lapsia huutamaan, riehumaan ja kirkumaan häihini. Jos haluan puhkoa tärykalvoni, menen hoploppiin. Ihmiset ovat usein sokeita oman lapsensa käytökselle. Se mikä sinusta on söpöä, voi v*tuttaa kanssa ihmisiä rankasti.

Tiedän että osa lapsista osaa juhlatilaisuuksissa käyttäytyä, mutta olin jo nähnyt kaveripiirin häissä miten osa lapsista ei omaa edes alkeellisimpia käytöstapoja, vanhemmat eivät välitä, korkeintaan naureskelevat pilttinsä tempauksille eivätkä edes tiedosta muiden paheksuvia katseita. Lapsethan tuovat elämää juhliin!

Koettakaa ajatella asiaa morsiusparinkin näkökulmasta. Ei kukaan halua maksaa tuhansia euroja siitä että teidän Pirjo-Petterillä saa kivat juhlat morsiusparin viihtyvyyden kustannuksella.

Ja kuten joku tuolla totesi, en olisi edes huomannut jos joku lapsellinen olisi tuon takia jättänyt tulematta, saati sitten pahoittanut siitä mieltäni.

Minä järjestän juhlia, joihin lapset ovat kutsuttu useampaan kertaan vuodessa. Synttäreitä, jouluja, sukujuhlia jne. Se riittäköön.

Vierailija
128/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän perheellä on vielä pienet murheet, jos tällainen kaataa maailman.

Vierailija
129/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ikinä ole ollut lapsettomissa häissä ja se olisikin aika hankala jos kyseessä olisi joku sukulainen. Häissä joissa olen ollut elämäni aikana, ei ole kertaakaan lapset ollut riesana.

Vierailija
130/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin häissä missä lapsia mukana... en kuullut mitään seremoniasta vaikka papilla oli mikki!! Jonkun lapsi rääky alusta loppuun eikä vanhemmat tietenkään menneet lapsen kaa käytävälle rauhoittumaan. *itutti aika paljon kun oli tärkeän ystävän häät enkä kuullut mitään.

Kyllä häät on sellane asia että hääpari päättää vieraat, lapsia tai ei lapsia niin kutsuttujen tulee se hyväksyä tai jättää menemättä. Sulho ja morsian näkevät ketkä oikeasti välittää.

En itsekään kutsuisi kummilapsiani häihini...

Vierailija
131/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vaivaa ihmistä joka kuullessaan ettei lapsensa pääse aikuisille tarkoitettuun juhlaan alkaa kiukuttelemaan kuin kolmevuotias, ettei varmaan tule eikä varmana tuo niitä lapsiakaan sinne? Kun niitä lapsiahan sinne ei nimenomaan kaivatakaan?

Monille se olisi varmaan vaan helpotus, että saisi hyvä syyn jäädä pois! :D Ei ne Sinun Häät ole kaikille vuoden kohokohta, todellakaan!

Öö, saa jäädä pois ilman hyvää syytäkin. Ne ovat juhlat, eivät pakko tai vapausrangaistus. Eivätkä edes tiedän juhlanne vaan toisten. Teettekö muutenkin kaikkea vain, koska "pitää"?

Vierailija
132/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tämän ketjun ajan ihmetellyt ap:n yksinkertaisuutta siinä, että edes alkaa iloita kutsusta lasten kanssa, vaikka lasten nimiä ei varmasti ole lukenut kirjekuoren päällä vaan siitä on ollut heti nähtävissä ketä kutsu koskee.

Olen 100% varma että kuoressa ei lukenut "perhe Virtanen" tai ylipäätään muuta kuin vanhempien nimet, jos kerran lapsia ei kutsuta. Miksi ihmeessä aloit asiasta lapsille edes hehkuttaa? Silkkaa tyhmyyttä eikä tässä ole kukaan muu syyllinen lasten pettymykseen kuin ap. Vai itkeekö ap pettyneenä kun lapset saavat synttärikutsun? Ilmoitatko ettei lapsi voi mennä kun koko perhettä ei kutsuttu?

Vierailija
133/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme yhteiset perheaivot teillä. Kaikki innoissaan ja kaikki pettyneitä. Nyt kaikki syytätte sinua lukumokasta.

Tuossahan se ongelma olikin. "Oltiin koko perhe innoissaan", kun me taas oltais innoissaMME. Ei ihme jos ei osaa lukea kutsua kun ei muutenkaan tuo äidinkieli oikein taivu. 

Vierailija
134/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olisin minäkin ihmeissäni jos tulisi kutsu häihin ilman lapsia. En kertakaikkiaan keksi kuka suvustamme tai ystäväpiiristämme tälläisen tempauksen keksisi :D mutta kukin tavallaan.

Vierailija
135/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kerran ollut lapsettomissa häissä ja olihan niissä oma, erityinen tunnelmansa kun oltiin vain aikuisten kesken.

Lue: kaikki olivat kännissä kuin käet.

Vierailija
136/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perheen isä masentui tästä iskusta? Saako hän kuitenkin uudet housut ja tukanleikkuun?

Vierailija
137/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat ovat hääparin, ei teidän. Te päätätte itse menettekö vai ette. Jos itse pitäisin lapsettomat häät ja kutsutut alkaisivat valittamaan minun omista toiveistani, minun omia juhliani kohtaan, sanosin itse heille että heidän kutsunsa on peruttu. Ihan vaan siitä peruaatteesta että he eivät osaa kunnioittaa minun toiveitani, minun elämäni tärkeintä päivää kohtaan, juhlissa jotka minä maksan ja järjestän.

Mutta onneksi ei tule olemaan ongelma omissa häissäni. Rakastan liikaa tulevan puolisoni veljen lapsia joten olisi törkeätä kutsua vain heidät ja jättää muut pois. :D

Kutsuvieraiden olisi vaan hyvä ymmärtää että juhlat eivät ole heidän vaan hääparin. Jos vieraat eivät osaa kunnioittaa parin toiveita, miksi hääparin pitäisi sitten kunnioittaa heidänkään toiveita? Jos se että lapset eivät pääse paikalle on liikaa, silloin vaan ilmoittakaa ettette tule lainkaan paikalle.

Vierailija
138/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittautukaa kunnolla, laittakaa hienot vaatteet päälle, hiukset nätisti ja menkää jonnekin hienoon paikkaan syömään ja juhlimaan sillä rahalla mikä häihin kaiken kaikkiaan menisi! :) Paljon rennompaa ja mukavampaa! Näin mä tekisin.

Miksi? Mikä tässä on se idea?

Ai mikä idea? Ehkä se, että pääsevät porukalla viettämään kivaa aikaa yhdessä laittautuneina, koska sitä kovasti odottivat. Myös lapset pääsevät nauttimaan!

"Ei mennä häihin, koska kaikkia ei kutsuttu, mutta tehdään niillä rahoilla ja ideoilla jotain kivaa keskenämme." Näinkö? En oikeasti ymmärrä edelleenkään ideaa. Ymmärrän tälläytymisen ja yhdessä syömisen ja juhlimisen, mutta toisten häiden korvaavana juttuna? 

Kyllä. Ymmärsit oikein. Eli ei mennä häihin, koska se vaatisi enemmän vaivannäköä (lastenhoito) on yhteisestä ajasta pois ja tulee kalliiksi siihen nähden, että se ei tosiaan ole omaehtoista juhlimista, vaan siellä mennään muiden ehdoilla. Voi olla todella pettymyskin. Laitetaan rahat mielummin yhteiseen kivaan ja lähetetään onnitteluviesti tai kortti.

Tokikaan ei kannata mennä jos ei huvita nähdä sitä vaivaa. Tai ei vaan saa hoitajaa lapsille, ole varaa lähteä, reissu olisi pois jostain muusta tärkeämmästä jne. Mutta että aletaan lasten pettymystä (tuollaisesta asiasta!) hyvittämään jollain juhlamekoilla ja kampauksilla ravintolassa niin en vaan näe järkeä. Idean ehkä jo ymmärsin, kiitos rautalankaversiosta... :D Tuon ikäiset voivat laittaa mekkoja ja kampauksia muutenkin jatkuvasti. On kaverisynttäriä ja päiväkodin/koulun juhlia, vapaapäivä kotonakin voi olla juhlan arvoinen. Ei siihen hienoa ravintolaillallista tarvita eikä varsinkaan syytä "jätimme toisten juhlat väliin". Kasvatuksellisesti todella outoa, aikamoista curlingia ja suoranaista "älä välitä muista, ole itsekäs" opetusta.

Musta alkaa nyt vaan vaikuttaa et sinä et missään nimessä halua, et joku nauttis elämästä, jos ei häihin "pääse", vaan pitäis ehdottomasti jäädä kotiin murjottamaan pahalla mielellä, jos ei häihin voi osallistua. Kysymys kuuluukin: miksi ihmeessä? Onko aihe sulle jotenkin henkilökohtainen?

Ei minun mielestäni ole mitään curlingia keksiä jotain muuta kivaa. Asian voi esittää lapsille monella tavalla, jos olet tuosta kasvatuksesta niin huolissasi. Sinä haluat kääntämällä kääntää asian rumaksi, sille wn voi mitään. Itsekkyyttä en myöskään mitenkään suostu tuossa näkemään. Meillä esim. lapsen synttärit peruuntuivat, kun hän sairastui. Oliko väärin tehdä muuta kivaa (sitä mitä pystyimme niissä olosuhteissa) juhlien sijaan? Minusta se vaan opettaa luovuuteen ja selviämään vastoinkäymisistä. Joskus käy niin, että suunnitelmia täytyy muuttaa, ja sitten eletään sen mukaan. Äläkä huoli, meidän lapsemme nimenomaan sietävät hyvin pettymyksiä elämässä ja saavat tästä kyvystään jatkuvasti positiivista palautettakin ulkopuolelta, eli ei ole pieleen kasvatus mennyt.

Lapsilla on toki omia juhlia, mutta heistä voi olla mukavaa myös juhlia aikuisten kanssa. Jostain kumman syystä et millään soisi heille tuota iloa.

Vierailija
139/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, lähtökohtahan on, että juhlan järjestäjä kutsuu ne, ketkä hän juhliinsa haluaa, ja ne tulevat, ketkä haluavat sinne tulla.

Eli jos teistä tuntuu ikävältä jättää lapset kotiin, ja muutenkin on fiilis tiessään tuon rajoituksen vuoksi, jääkää kaikin mokomin pois - ei teilläkään välttämättä ole kovin hyvä tunnelma siellä, jos lasten poisjäänti vaivaa teitä. Eikä poisjääntiä tarvitse kenellekään mitenkään selittää. Osallistuminen on vapaaehtoista.

Vierailija
140/318 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlat ovat hääparin, ei teidän. Te päätätte itse menettekö vai ette. Jos itse pitäisin lapsettomat häät ja kutsutut alkaisivat valittamaan minun omista toiveistani, minun omia juhliani kohtaan, sanosin itse heille että heidän kutsunsa on peruttu. Ihan vaan siitä peruaatteesta että he eivät osaa kunnioittaa minun toiveitani, minun elämäni tärkeintä päivää kohtaan, juhlissa jotka minä maksan ja järjestän.

Mutta onneksi ei tule olemaan ongelma omissa häissäni. Rakastan liikaa tulevan puolisoni veljen lapsia joten olisi törkeätä kutsua vain heidät ja jättää muut pois. :D

Kutsuvieraiden olisi vaan hyvä ymmärtää että juhlat eivät ole heidän vaan hääparin. Jos vieraat eivät osaa kunnioittaa parin toiveita, miksi hääparin pitäisi sitten kunnioittaa heidänkään toiveita? Jos se että lapset eivät pääse paikalle on liikaa, silloin vaan ilmoittakaa ettette tule lainkaan paikalle.

Morsiusparinkin on hyvä ymmärtää, että tällainen asenne johtaa ongelmiin. Nykyään tämä meidän päivä, meidän juhlat -asenne on pahimmillaan johtanut mm. siihen, että vieraat seisoo tuntikaupalla sateessa odottamassa paria kuvauksista, tai mitään ei ole kunnolla huomioitu, koska "kyllä muiden pitää taipua MEIDÄN PÄIVÄNÄ"

Parhaissa juhlissa vieraat tuntevat itsensä tervetulleiksi ja vieraiden viihtyvyys on huomioitu. Tämä ymmärrettiin vielä joskus...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme