Tieteellisestä tutkimuksesta tietävät! Tilastollisen merkitsevyyden (p-arvon) rajat
Tilastollisen merkitsevyyden rajanahan (ainakin omalla alallani) tyypillisesti pidetään arvoa p < .05.
Kysymykseni on, jos p-arvo on tasan .05, niin onko tulos tilastollisesti merkitsevä?
Toinen kysymys, teen korrelaatiotaulukkoa ja siinä merkitsen tähdillä tilastollisia merkitsevyyksiä siten, että * p < .10, ** p < .05 ja *** p < .001. Jos p-arvo on tasan .05, niin laitanko siihen vain yhden tähden?
Kiitos jos joku auttaa!
Yritin oikeasti googlettaa, mutta en löytänyt mitään osumia jotka olisivat vastaanneet kysymyksiini.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jo tossa merkinnässä. "pienempi kuin" eikä "pienempi tai yhtäsuuri kuin" merkki.
Niin on. Mietin, kannattaisiko minun laittaa siihen vain yksi tähti, vaiko laittaa kaksi tähteä ja laittaa taulukon selityksiin että ** p ≤ .05. En vain tiedä, saako noin tehdä vai tuleeko sen aina olla pienempi kuin. Ap
Älä ota tätä varmana tietona, mutta luulisin itse että .05 ei ole tilastollisesti merkitsevä. Se kannattaa kuitenkin ehdottomasti raportoida ja käyttää esim. sanavalintaa "tilastollisesti melkein merkitsevä". Tuollaista tapaa olen nähnyt esimerkiksi sellaisissa tapauksissa kun p-arvo on ollut vaikka .06.
En osaa sanoa faktana, mutta p < .05 varmaankin merkittäisiin p ≤ .05 jos tasan 0.05 olisi tilastollisesti merkittävä.
Kiitos kaikille! En siis pidä sitä tilastollisesti merkitsevänä. Ja laitan taulukkoon yhden tähden. Ap
Onhan tuo jo tossa merkinnässä. "pienempi kuin" eikä "pienempi tai yhtäsuuri kuin" merkki.